rengöring av mafa förråd

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!

rengöring av mafa förråd

Inlägg av Danne031 »

Har ett Mafa modell midi och jag undrar lite över hur ofta folk tycker sig behöva tömma sina på spån?
De har ju en borttagbar propp i botten av skruven men det förutsätter ju att man kör förrådet tomt emellanåt. Jag funderar på att borra ett gäng hål i proppen för att på så sätt ha en sorts självtömning av spån, låter det som en galen ide och i så fall varför?
Jag har dessutom redan en kluster med hål (4-5mm) cirka 30cm från fallslangen, men det hjälper ju inte mot spån i botten av skruven mycket, min skruv är drygt 2 meter.

Hur gör folk/vad har ni för lösningar?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Det gjorde jag någon gång var att köra slut på pellets i Mafa, sen tog jag grovis och dammsög upp där nere botten, så blev rent och fyllde på nytt pellets. Behöver inte ta lossna av propp (botten blå lock om det ni pratade om) Jag har aldrig demonteras eller borra någon EN dugg under 5 år.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har redan testat idén med hål i bottenpluggen, och det fungerar inget vidare. Det kommer ut ytterst lite spån där.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Hörni alla, glöm det där med spånhål och svara bara på detta.

Hur ofta tömmer ni era förråd på spån?
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Inte Mafa förråd eller skruv men svaret är: aldrig!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

På dom anläggningar jag har leverat med horisontell utmatarskruv från förrådet, så tömms förrådet aldrig manuelt för spån, det följer med ut i skruven.
Min erfarenhet är att en två meter lång lutande kärnlös skruv (30-45 grader) kan få problem med spån. Det betyder att kapacitet över tid reduceras då spånet stänger delvis i botten av skruven. Se också http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10255
Resultat är försämrad verkningsgrad och dyrare energikostnader.
Om du kan korta ned skruven till 1,5 meter vill dette hjälpa på situationen.
Annars kan du sikta pelletsen från spån före du släpper den i förrådet.
Eller periodisk rengöra förrådet. Kanske oftare än dom som har 1,5meter skruv.

http://matene.com/How_ceiling_auger_works.mp4 (3,7Mb)
kan du se hur en horisontell skruv matar ut från mafa mini, genom värdens minsta 90 graders böj över i vertikalskruv och slutligen till en takskruv. Observera hur exact dosering man då får i takskruven. Då mår brännaren bra.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Enligt principen för sållning och siktning så ramlar alltid mindre partiklar nedåt vid vibrationer eller omrörning. Bara att hälla upp en halv hink spånig pellets och ruska ett tag så ser man vart spånen tar vägen.
Spånen följer inte med matningsskruven upp till brännaren och brinner upp som en del tror. Får man tillräcklig anrikning av spån vid skruvens anslutning i förrådet så simmar skruven i spån och pelletsmatningen blir därefter.
I Mafa förråden är det nog svårt att få hål på rätt ställe så att spånen ramlar ut.
I mitt enkla veckoförråd av spånskiva finns en utanpåliggande plåthylsa fastskruvad där man sticker ned skruven. Där fungerar det alldeles utmärkt att borra ett antal 5 mm hål i plåthylsan och försänka inifrån. Man kommer åt precis det ställe där skruven matar in pellets på det viset och spånen ramlar ut genom hålen.
Fördelen är att man kan köra vilken pellets som helst utan att oroa sig för spån och matningsproblem.
Följer spånen med upp i vertikalskruvarna från Rol-bi tro?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Torsten: Det är ju knappast hela sanningen faktisk!

Jag har testat att hälla 3 säckar kraftigt vattenskadat pellets i mitt tomma veckoförråd, de var till 80% spån och brännaren hade stoppat av bränslebrist.

Slog på brännaren och fyllde sedan upp i förrådet med "hel" pellets. Jag har ingen noteringar om rökgasvärden men matningen tuggade på utan problem och förrådet har bara lite spån i botten.

Så det kanske är så att spån inte följer med kärnlösa skruvar (vilket verkar ganska logisk för mig) men den spannmålsskruv jag har (std. Janfire) tar definitivt med spånen!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Torsten skrev:Enligt principen för sållning och siktning...
Följer spånen med upp i vertikalskruvarna från Rol-bi tro?
Jag använder en s.k "forced feeder", dvs. horisontell tvångsmatning in i vertikalskruven i stället för gravitation (som lutande skruvar använder).
Sen använder vertikalskruven "principen för sållning och siktning" för att lyfta pellets upp genom spån i vertikalskruvens centrum i jämn kapacitet. Vertikalskruven innehåller ca. 70 procent spån och är i balans på dessa 70 prosent. Ligger ansökan om patent på detta i många länder. Vertikalskruvens funktion är helt olika vanliga skruvar. Skruven är en sållmaskin.

En lutande skruv med kärna, typ Janfire, vil lättare lyfta upp spånet än en kärnlös skruv. Men det fins endå anledning till att Janfire använder intern doserskruv i brännaren.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Intressant funktion på vertikalskruven!
Att Mafa förråden får problem med spån kanske delvis beror på konstruktionen. Verkar som pellets först går ned i en krök för att sedan komma till skruven. Ska man bygga ett förråd tror jag man ska låta pellets falla rakt ned i skruvrörets öppning från förrådets lägsta punkt.

Blir det till slut för mycket spån är det bara att köra förrådet tomt, skvätta i lite olja och sedan slå på pellets så kletar spånen fast på pellets och följer med upp.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Kul med era synpunkter.
Vad tänker du på för olja Torsten?
Min skruv är kärnlös och jag upplever det som att det blir riktigt ordentligt med spån i botten av förrådet, men det är så tråkigt att behöva passa och köra det tomt för en ordentlig tömning av spån. Skulle säga att den lutar 40-45grader, det hade nog inte varit omöjligt att optimera lite och få skruven ett par decimeter kortare, frågan är om jag får tummen ur innan våren :P
Mitt lilla projekt
Skriv svar