Varm brännare -> bakvärme, Varför???

Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Är det värt att köra extra länge med fläkten efter den går i vila?

Jag vet att det går att ställa den tiden. Just nu är den inställd på att köra 30 sek (default) efter brännarn stannat.

Sedan var det ju om kan kan på något sätt isolera plåten som brännarn sitter i så att den inte blir så varm.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den efterkörning med fläkten ska bränna upp kvarvarande pellets när eldningen avslutas, min brännaren kör mellan 0:00:30 och 0:01:00 beroende på effektläge och det räcker fint.

Men testa att höja till kanske 2 minuter och kontrollera att det har någon effekt på problemet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Över tid kan sintring ske i inmatningskruven och brännkoppen. Detta kan innebära att pellets inte transporteras fritt genom skruven och sitter fast bakåt i skruven (som spån också). Forsök rengöra skruv och brännkopp ordentligt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Jag brukar alltid göra rent brännarkoppen genom att hacka med en skruvmejsel. Det finns en del fast material som jag får hacka bort. Men hur gör man rent skruven

Det som märks är att brännarkoppen blir väldigt varm så de utfrästa spåren krymper så att jag måste såga med en bågfil i dom varje gång jag sotar ut brännarn
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

På min biomatic har jag haft problem med förbränningen när aska har fastnat bakom luftspåren. Det har blivit mycket kondens i panna och pipa.
Sen kan lufttilförsel bli fel så att det blåser bakåt mot inmatning.
Vad händer om du lyfter bort fallschaktslangen? Kommer det rök fel väg?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Var är fallschaktslangen? Om du menar plastlangen som pelletsen faller ner i så ryker det inte om man tar bort den.

Detta skall slussvingarna förhindra, det kan ju iofs vara som så att de är gamla och slitna (slits de fortare pga att brännarn blir så varm???).

Vad tror ni om att jag minskar hysteresen nu på vintern? Brukar normalt ha en hysteres mella 50 - 65 grader.
Dock gäller detta ganska långt ner på acktanken, då tempgivaren sitter på 25%-ig höjd från golvet, dvs att den övre delen på tanken är över 65 grader när allt är uppvärmt.

Allt för få ner gångtiderna nu på vintern, kanske bättre med fler och kortare start/stopp map värmen i brännarn.

Kör man på 50 - 60 grader då kanske det funkar bättre. I och med att jag först värmer upp allt vatten i pannan till ca 85 grader innan cirk.pumpen mellan acktanken och pannan startar, den styrs av termostaten i pannan och då börjar ladda acktanken med det varma vattnet.

Den stängs sedan av när termostaten i pannan (laddningen avslutas) visar ca 60 grader. Så även om jag har en hysters på 50 -60 grader så är ju vattnet i toppen på acktanken alltid varmare.

Vad tror ni? Förstod ni något av mina "luddiga" förklaringar
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om du har bakvärme, så värms plasten i slussen och plasten blir spröd så slussvingarna knäcker.
Om du lossar plastslangen och det kommer rök bakvägen, så kan det bero på att slussen är otät och att du har nånting fel med undertryckförhållanden. Du ser slussen från inloppet på Bioline och kan ta en visuell kontroll först.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Har sett här på forumet folk som bytt redan efter 6 månader, så inte helt otänkbart att de är slut. Har testat att vända vingarna åt andra hållet och då blev det något bättre. Vingarna är ju fasade på ena sidan så är nog mest en nödlösning alt. kontroll för att se om felet kan ligga där.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Jag har nu prövat det mesta men får inte bukt med bakvärmen. inte speciellt kul att vakna på morgonen med 16-17 grader inomhus när brännarn stängt av sig under natten :(

- Jag har prövat att öka fläkten till två minuter efter den går i vila, hjälpte inte
- Labbat med hysteres för att få ner gångtider, minskat/ökat, hjälpte inte
- Jag har bytt slussvingar, hjälpte inte
-Jag har prövat att byta till underhållsglöd, har inte hjälpt. som standard så matar brännarn fram pellets var 20:e minut för att hålla liv i glöden med den blir varm ändå. Jag provade att ställa ner tiden till att mata fram pellets var 5:e minut, eftersom fläkten går lite varje gång samt att det kommer icke varm pellets i matar röret. Då funkade det över natten :) men jag vet inte om det är en bra lösning. Får se nu i efter jobbet om brännarn lever...

Vad kan man isolera med?
Tänkte om man kunde isolera plåten som värmer upp brännarn. Förmodligen slår elden mot den under driften och värmer upp den, blir minst 150 grader där brännarn sitter
Den klarar ju sig så länge det matas fram pellets samt så länge fläkten är i gång och kyler. Det är först efter vila som jag får larm om bakvärme.

Vad finns det mer att göra???? Blir snart knäpp på denna j--vla kylan och det eviga kontrollerandet på brännarn
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har användt ett isolermaterial som liknar en spånskiva i utseende. Det kan köpas där man köper vedkaminer. Det sitter inuti nya vedkaminer.

Har du alltid haft bakvärme?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Har du mätt att det verkligen är 100 grader vid givaren för bakbrandskyddet?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Vid givaren runt 85 grader då den löser ut. Då aktiveras skruven och fläkten kör för fullt så det går väl inte över denna temp.

Plåten mäter ca 150 grader när brännarn kört i ca 2 timmar. Detta är då precis vid fästet vid gummipackningen mellan brännarn och plåten.

Jag får nog åka och köpa lite isolermaterial för att pröva. Nu har iofs funkat sedan igår kväll med underhållsfyr och 5 min matning.

Men det kan nog vara bra att lösa problemet vid källan.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Lite konstig lösning på bakbrandsjyddet som ecotec har. Fläkt o matningen går för fullt. Vettigast tycker man ju de vore med enbart matning så att man inte fortsätter värma pannan. Hos mig resulterade det i att pannan också löste på överhettningsskyddet :(

Tror ändå att felet kan ligga i otätheter i slussen, kollat så det inte är avlagringar där som gör att de smiter förbi luft som ger glödbädden möjlighet att vandra bakåt. Du har väl problemt när brannaren stått still en stund?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Stämmer, bakvärmen kommer alltid efter ca 15-20 min. Där prövar jag med underhållsfyr och brännarn matar fram lite pellets var 5:e minut och då samtidigt kyler den lite.

Ro-bi:
Har haft väldigt mycket problem med bakvärme tidigare också, har haft brännarn i snart 3 år och det är nästan alltid på vintern.

Det är ju som en upp och nedvänd tratt inuti pannan och brännanr är under den, jag tänkte och försökte ta bort denna så att eldningsutrymmet blir större så kanske inte lågorna slår bakåt så mycket. Då borde inte plåten värmas upp så mycket, alternativt isolera med något.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Man kan ju kanske testa täthet (bakvärme) mot externmatningen genom att lossa matningsslangen och täta hålet med tejp efter brännaren har stoppad mot driftstemperatur. Blir det samma temperatur då?
Att isolera luckan behöver inte betyda att orsaken är löst.

Det verkar vara så att elden fortsätter genom den interna matningsskruven på din anläggning.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar