Varm brännare -> bakvärme, Varför???
Varm brännare -> bakvärme, Varför???
Hej,
Jag får ofta problem med bakvärme när brännaren är i viloläge. Detta beror på (tror jag) att plåten som sitter för luckan och som brännaren sitter i blir väldigt varm, mer än 100 grader.
Varför vet jag inte men kan man inte isolera med något så att plåten inte blir så varm. Detta leder till att systemet stänger av sig och blir kallt. när det sedan skall värmas upp igen så går brännarn så länge att det blir för varmt med bakvärme som följd. Det blir som i en ond cirkel som är svår att komma ur.
Mellan plåten och brännarn sitter det en gummipackning, kan man gör något åt den? Kan man använda fler gummipackingar som skyddar bättre?
Eller kan man lägga stenar eller något precis innanför den stora plåten så att elden inte träffar direkt på plåten?
Hjälp mig, är väldigt jobbigt att behöva ladda om brännaren och starta om systemet 2-4 ggr/dygn.
Jag får ofta problem med bakvärme när brännaren är i viloläge. Detta beror på (tror jag) att plåten som sitter för luckan och som brännaren sitter i blir väldigt varm, mer än 100 grader.
Varför vet jag inte men kan man inte isolera med något så att plåten inte blir så varm. Detta leder till att systemet stänger av sig och blir kallt. när det sedan skall värmas upp igen så går brännarn så länge att det blir för varmt med bakvärme som följd. Det blir som i en ond cirkel som är svår att komma ur.
Mellan plåten och brännarn sitter det en gummipackning, kan man gör något åt den? Kan man använda fler gummipackingar som skyddar bättre?
Eller kan man lägga stenar eller något precis innanför den stora plåten så att elden inte träffar direkt på plåten?
Hjälp mig, är väldigt jobbigt att behöva ladda om brännaren och starta om systemet 2-4 ggr/dygn.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 588
- Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
- Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
- Kontakt:
Jag tänker att det kanske kan bero på att slussen är otät. Kanske i kombination med för lite undertryck i brännkammaren (pipa, mycket skit i pannan etc., för lite tilluft till pannrum etc.) Sen kan det vara så att det uppstår vid vissa vädertryck ute som påverkar negativt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Jag det är en ganska speciell panna, väldigt låga rökgas temp (110-125 grader, 32 tuber) så den väldigt effektiv, därför blir pannan ganska varm. Sedan är nog draget inte det bästa. Har ett insatsrör i skorstenen som är ganska litet
Frågan är om man kan isolera med något innanför luckan alternativt mellan luckan & brännarn.
Frågan är om man kan isolera med något innanför luckan alternativt mellan luckan & brännarn.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Det finns faktisk en orsak till att en del med turbulatorer kortar av dom!
När pannan blir "för effektiv" kommer just detta: bakvärme.
Har du dåligt drag i pipan kan en rökgasfläkt vara en lösning men orsaken till problemet är att du pumpar in mer än den kan göra sig av med.
När pannan blir "för effektiv" kommer just detta: bakvärme.
Har du dåligt drag i pipan kan en rökgasfläkt vara en lösning men orsaken till problemet är att du pumpar in mer än den kan göra sig av med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag tog bort alla turbolatorer för ca 1 år sedan, blev lite bättre just då men tyvärr uppstår detta titt som tätt. Ofta blir det när många duchar/badar dvs när det är stort vattenuttag och pannan kör länge.
själva bakvärmen kommer alltid ca 20-40 min efter att brännarn är klar. Ungefär som det glöder bakåt.
Det fanns en rökgasfläkt (sitter faktiskt fortfarande installerad på väggen) för att använda då man eldade med ved.
själva bakvärmen kommer alltid ca 20-40 min efter att brännarn är klar. Ungefär som det glöder bakåt.
Det fanns en rökgasfläkt (sitter faktiskt fortfarande installerad på väggen) för att använda då man eldade med ved.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Den blir alltså inte varm (mer än där den ska vara varm) under driften?
Det finns inte brännbart material kvar när brännaren slutar (varken ska eller får) varför bakbrand inte kan vara orsaken. Sedan är det frågan om hur det kan komma så hög temperatur att det närmar sig 100°C, pannan måste vara ordentlig varm för att det ska ske.
Min panna kör jag upp till 88°C och inget blir värmare än det så antingen toppar din panna en mycket hög temperatur eller brännaren värmer upp okyld metall som sedan strålar av sig, detta är dock mycket långsökt.
Men är det så att brännaren är "kall" så länge den kör är orsaken nog värmestrålning från pannan som då får isoleras.
Det finns inte brännbart material kvar när brännaren slutar (varken ska eller får) varför bakbrand inte kan vara orsaken. Sedan är det frågan om hur det kan komma så hög temperatur att det närmar sig 100°C, pannan måste vara ordentlig varm för att det ska ske.
Min panna kör jag upp till 88°C och inget blir värmare än det så antingen toppar din panna en mycket hög temperatur eller brännaren värmer upp okyld metall som sedan strålar av sig, detta är dock mycket långsökt.
Men är det så att brännaren är "kall" så länge den kör är orsaken nog värmestrålning från pannan som då får isoleras.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Själva plåten blir väldigt varm under driften men röret som matar fram pellets blir inte så var under själva driften.
som jag sa så tar det alltid minst ca 20 min innan bakvärmen kommer och brännaren töms.
Det skall inte finnas något brännbart kvari hålet. Installatören var hos mig i våras och tog bort en hel del sten runt hålet som kanske gjorde att lågan "trycktes" bakåt mot plåten och brännaren.
En tanke som jag hade var om man kunde på något sätt skydda plåten mot lågorna. Det är alltså plåten som sitter över vedhålet som som sedan brännarn sitter i. Kan man detta?
Om det kan hjälpa så kan jag ta några kort för att visa hur det ser ut.
som jag sa så tar det alltid minst ca 20 min innan bakvärmen kommer och brännaren töms.
Det skall inte finnas något brännbart kvari hålet. Installatören var hos mig i våras och tog bort en hel del sten runt hålet som kanske gjorde att lågan "trycktes" bakåt mot plåten och brännaren.
En tanke som jag hade var om man kunde på något sätt skydda plåten mot lågorna. Det är alltså plåten som sitter över vedhålet som som sedan brännarn sitter i. Kan man detta?
Om det kan hjälpa så kan jag ta några kort för att visa hur det ser ut.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Hade för några månader sen problem med bakvärme, bakbrandskyddet löste när brännaren stod i "stand by". Pannans maxtermostat löste tom en gång. Felet var iaf en otät sluss, bytte slussvingarna och problemet var ur världen sen
.

Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Maran: nej, verkligen inte. Jag menar att värmen från förbränningen "slår tillbaka" och gör all brännaremekanik varmt men att fläkten häller värmen tillbaka fram till den slås av.
Grundproblemet är alltså att värmen inte skickas ut i pannan men samlas runt brännaren.
Grundproblemet är alltså att värmen inte skickas ut i pannan men samlas runt brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecap: Så egentligen är själva problemet för dåligt drag då, eller?
Checker: Jag bytte slussvingar flör ca 1 år sedan. hur länge håller de innan man behöver köpan nya. Slits de fortare nu när pannan+brännarn blir väldigt varm?
Checker: Jag bytte slussvingar flör ca 1 år sedan. hur länge håller de innan man behöver köpan nya. Slits de fortare nu när pannan+brännarn blir väldigt varm?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
"För dåligt drag" är ett annat uttryck för att man trycker mer igenom pannan än den kan komma av med i rökgasväg.
Så "dåligt drag" == "för hög effekt", kalla det vad du vill.
Sedan är det ju en fråga om den högsta effekt som det går att trycka igenom är hög nog till huset men det är ju en annan femma, räcker den till (i mitt hus är 12kW alldeles lagom när det är som värst) är det bra.
Så "dåligt drag" == "för hög effekt", kalla det vad du vill.
Sedan är det ju en fråga om den högsta effekt som det går att trycka igenom är hög nog till huset men det är ju en annan femma, räcker den till (i mitt hus är 12kW alldeles lagom när det är som värst) är det bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!