Gjutjärnselement

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Gjutjärnselement

Inlägg av Dave »

Hej!

Är precis färdig med renoveringen av min sons rum, elementet plockade jag ner i början av Nov.

Jag hade det ute i ca. två veckor(nov.) för färgborttagning och slipning, sedan har det stått i källaren där jag har målat det och bytt kopplingar samt nippel...

Fråga: Skall jag spola ut det innan montering eller är eventuell ytrost ofarligt för systemet?
Vet att i vanliga fall (om man är noga) så har man i glykol vid längre tids förvaring...det har inte jag haft.

Fråga 2: Skall jag montera det nu eller vänta tills vintern är över, det är på övervåningen men det känns tråkigt att tappa ur och fylla på så snart, med tanke på syre i systemet.
Tänkte annars köra med ett el-element om det blir för kallt,ingen risk här i Götet... :roll:

Tacksam för alla svar.

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Det brukar vara sparsamt med rost i elementen
Spola före montage är mitt tips för det brukar vara lite "gott&blandat" däri.
OBS! Gör spolningen utomhus och den svarta sörjan försvinner vid nästa nederbörd.

Klart du ska montera om det är färdigt och klart. Den syresättningen det innebär är snabbt överstökad.

Om du med ytrost avser det som ev kommit under 1 månad öppen förvaring så är den sannolikt försumbar.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Spola igenom med vanligt vatten är aldrig fel, kan bildas en hel del avlagringar o skit med åren.

Annars så bara montera, det hade jag gjort :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Tack för svaren, glömde säga det att jag spolade ut den "svarta geggan" när jag monterade ner det, körde detta utomhus tills det bara var klart vatten, tycker ni att jag skall spola det en gång till? Det är den ytrosten jag menar, det har väl blivit lite med syret som kommit till.

MVH // Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Ingen tvekan. Spola igenom innan montering du vet ju inte vilka små vänner som tagit sig in och boat där inne.
Spola-montera-fyll på-lufta-lufta-fyll på-osv tills det funkar utan porlande och ger bra värme.

Lycka till.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Tackar,tackar, skall försöka fixa detta till helgen, det är bara dörrfoder i med heltäckningsmattan och golvlistning,får tömma systemet lite,tur att det är övervåningen. Sedan får grabben inviga rummet när han kommer hem på söndag...är tanken :roll:

Sedan är det uppehåll på snickrandet så att julstämningen infinner sig.helst skulle man vilja gå i ide :wink:

Ha det gott

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ring kanal 5 och be om Arga snickaren,så kommer ett gäng hantverkare och gör färdigt :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det är ingen mening att ringa "arga snickarn", för det kommer ändå inte att funka.

Han bor alldeles för långt från Stockholm för att de överhuvudtaget skall fundera på att komma och hjälpa............
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Fasiken, det är nyttigt att titta på det skitprogramet, man blir glad att man inte har det "värst", när man tycker det är som allra värst och det känns hopplöst är det alltid gott att veta att det finns de som har det mycket värre...he,he :wink:

Som sagt så blir det gott att avsluta ännu ett projekt såhär innan jul, blir to.m lite tid för seriöst spelande i mellandagarna, har ju CoD modern warfare2 som :santa: kommer med till Pappa!

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar