Grovjustera Janfire Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Psycho Dave
Lärjunge!

Grovjustera Janfire Flex-A

Inlägg av Psycho Dave »

Hallå.

Jag skulle behöva hjälp med att grovjustera min Flex-A monterad i en Focus PE-20. Som det är nu så eldar jag med 8 mm pellets från Norrlands Trä köpt hos Byggmax men skall snart få en bulkleverans hem och då blir det nog 6 mm pellets från SCA BioNorr, därför känns det inte som någon stor idé att göra annat än grovjustering på den pellets jag har nu.

Pelletsen jag har nu har en volymvikt på 660 kg/m3 och ett energiinnehåll på 5,0 kW/kg. För att få till rätt dosering så gjorde jag så att vägde upp 1 kg pellets i en hink och sedan så fyllde jag stosen på brännaren till brädden för hand. Sedan så matade jag brännaren från hinken i 15 minuter och därefter så vägde jag det som blev kvar. Första testet på 12 kW läget gav att den hade gjort av med 0,85 kg under en kvart, detta borde ge följande.

0,85 x 4 x 5 = 17 kW

Vilket ju är lite mycket så jag drog ned doseringen och då fick jag en förbrukning på 0,6 kg vilket ger följande.

0,6 x 4 x 5 = 12 kW

Spot on! Har jag gjort rätt när jag har gjort såhär?

Sedan var det det här med fläkten, jag har problem med att brännaren spottar ur sig små fragment av oförbränd pellets. Askan som bildas består av massa små brun/svarta korn. Jag har kört med fläkten inställd på grundvärdet 95 V (mätt med en billig multimeter då TRMS instrument ger felaktiga värden för att kunna jämföras med Janfires värden) och sänkt fläkten till 80 - 85 V utan någon skillnad. Det spelar ingen roll om jag kör med 30 graders lågriktare eller ej, dragbegränsare (KW Z150) är monterad och inställd på 15 Pa. Det är här jag verkligen behöver hjälp och tips på vad jag kan göra för att komma åt problemet.

Nedan är en jämförelse mellan Fluke ScopeMeter 123 med TRMS och en billig multimeter utan TRMS. Med TRMS går inte värdet att sänka lägre än 111 V och grundvärdet skall vara 95 V med justeringsmån nedåt.

Bild
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag är lite tveksam till att du har värdet för energiinnehållet rätt, på pellets är det i nästan alla tillfällen 4,8Wh/g (eller kW/kg) men din pellets kan ju vara extremt torr, 0,5-1% eller så (finns inte).

Så räkna med 4,8 istället för 5,0.

Det ger att de 17kW egentligen var 16,32kW, fortfarande ganska högt för att vara 12kW men rätt ska vara rätt.

Resten av mätningen är spot on.

Och jag har lärt mig (av Janfire) att man inte får mäta fläktspänningen med ett TRMS instrument, jag tror att det är för att TRMS-instrument inte är så vanliga och det då blir mycket fel när en TRMS-mätare ger värden till en inte-TRMS-mätare.

Vilken spänning fläkten ska ha vill jag inte sia om, du ska istället tänka såhär:
* Oförbränt pellets, sot = mer luft, öka fläkten.
* "Bara" aska = kan vara luftöverskott.
Min erfarenhet är att när förbränningen är "rätt" bildas det lite sot, inte speciellt mycket men kanske 1mm på 2 dygn, detta mätt i förbränningsutrymmet. Bildas det inte denna sot är det en del luftöverskott, bildas det för mycket är det luftunderskott.

Har man inte en "intelligent" styrning (lambda) är det bättre att ha lite luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Enligt detta dokumentet så anger de effekten till 5,0.
http://www.norrlands.com/content/pdf/Testfakta.pdf
Men det är ju som sagt av akademisk betydelse då jag isådana fall skulle elda med 11,5 kW nu vilket ju trots allt är bättre än 16,3 kW. Då jag snart byter till 6 mm pellets med ett energiinnehåll på 4,9 kWh/kg och en volymvikt på 650 kg/m3 så får jag snart göra om mätningen igen ändå.

OK, jag trodde att pelletskornen blåstes ut ur brännaren och därför så sänke jag. Skall prova att vrida på lite ikväll så får jag se hur det blir. Som det är nu så bildas det massor av dessa kornen på mycket kort tid.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Sätt den på standardvärden och börja därifrån.
Börja med enbart fläktpotentimetern för läge 2.

Det blir ofta tokigt om man justerar både fläkt och bränslemängd samtidigt.

Standardvärdena på Flex-a brukar vara ganska nära sanningen i de flesta hus. Brukar generellt inte behövas mycket justerande.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jo jag utgår från standardvärdet men har inte nått hem ännu vad det gäller att hitta rätt. Hur känslig är inställningarna är det på 0,5 V när eller 1 V?

Kollade iallafall rökgastemperaturen igår, 140 grader ut ur pannan och 60 grader 60 cm ner i skorstenen med stängd dragbegränsare.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Jag skulle nog säga att du kan ändra 2-3 volt åt gången när du grovjusterar. Lägg upp ett kort på din aska så vi nog kunna guida dig..
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Eldning på läge 3 med fläken inställd på 102V i 24 timmar genererar detta på kanten framör en lucka (var rensad i går kväll).

Bild

Askkorn på plåt och gnister från brännaren (skall ju tilläggas att balansen i pannan rubbas väl lite när luckan öppnas).

Bild
Bild

Har nu gått tillbaks till 95V då 102V varken blev sämre eller bättre (tror jag).
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

102 är bättre eller sämre än 95. Problemet är att man inte vet vilket utan ett rökgasinstrument.

Av askan att döma och den nougatfärgade beläggningen på pannväggarna skulle jag säga att din grovjustering är ganska lyckad.
.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har nu kört på 95V sedan i onsdags och askan som syns på bilden är sedan i tisdags (ca fyra dygn).

Bild

Såhär ser askan ut i närbild (är ljusare i verkligheten, se övre bilden för färg), är den ok?

Bild

Som rookie så vet man ju inte hur det skall vara.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Verkar vara mycket flygaska men det kan bero på pannans konstruktion.

Men askan ser bra ut, doppar man fingret i ska det "klibba" ung. som vetemjöl och kunde borstas av, inte klibba av sot.

Blir askan för vit är det luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Perfekt, då kör jag på grundinställningen tills jag har fått ny pellets.

Tack skall ni ha för all hjälp!!!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Har fått ny pellets nu och kör på grundinställningen.

Men jag har funderat på om det är värt att anlita någon för att justera in brännaren. Får man det lika effektivt med en lambda? En LC-1 bredbandslambda kan man ju få hem i brevlådan för 1600 kr och sedan kan man ju justera efter den. Är det ekonomiskt försvarbart i det långa loppet?

Det diskuteras väldigt lite lambda här på forumet tycker jag för övrigt...
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Det har diskuterats mycket om Lambda men ingen har fått det att fungera med rimlig arbetsinsats och kostnad. Prova sökfunktionen
Det är inte så enkelt som man skulle vilja tyvärr.
Jannne
Späd planta

Inlägg av Jannne »

Dave pratar väl(antar jag) om att bara justera in pannan och inte styra dynamiskt efter lambdan, det kan väl inte vara så svårt? Har funderat mycket på lambda själv, ska söka lite på forumet med..
Janfire Flex-A + acktank
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Precis, det handlar inte om automatik utan bara att ansluta en bredbandslambda och sedan manuellt justera efter den tills man har korrekt värde. En LC-1 borde ju bara vara att plugga in i rökröret och sedan programera den så att den analoga utgången lämnar 1 volt vid lamda 1 och 2 volt vid lambda 2 osv, sedan läser man av lambdavärdet med en voltmeter och justerar fläkten efter det.

Jag har sökt här på forumet men tycker jag bara har sett folk som har kopplat lambda till sina brännare som är förberedda för det eller att man har försökt använda smalbandslambda för att kolla och det är ju dödsdömt. Har hittat någon referens till LC-1 men ingen som skrivit resultat utöver tråden på byggahus om en vedpanna som har fått automatisk justering med hjälp av en LC-1.
Skriv svar