Adios pellets?

Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ni skall väl vara glada att folk köper värmepump. Pellets priset kommer alltid vara vad folk är villiga att betala.Slutar folk att köpa pellets ja då måste priset sjunka.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Om man ska räkna med kalkylränta och värdeminsking så borde man även få räkna med värdeökning som fastigheten får när en värmepump är installerad mot en pelletsanläggning. :wink:

Enligt min kompis som är mäklare så är villaspekulanter inte lika köpsugna när det är en pelletsanläggning mot en bergvärmepump. Speciellt om det är en gammal oljepanna med en pelletsbrännare. Vi är nog en ganska liten skara som är teknikintresserade och kan tänka sig att pyssla med sånt. De flesta vill nog ha en underhållsfri anläggning och kunna sitta med en bag-in-box och kolla på Dansbandskampen istället för att sota och fylla på pellets på fredagkvällen.

Mäklarkompisen kan inte förstå alla gamla pensionärer som ska sälja sina hus och har gamla oljepannor att de inte byter till bergvärme innan de ska sälja. Man får tydligen i stort sett alltid tillbaka pengarna och lite till vid en försäljning eftersom bankerna räknar med den låga driftkostnaden och att de övervärderar en bergvärmeanläggning. Bud-racet är alltid värre på sådana hus. När bankerna gör en ekonomisk kalkyl så ser det inte så bra ut om man vill låna massor med pengar och sedan ska hosta upp 35000-40000 kr för olja.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Jag hoppas verkligen att pelletspriserna sjunker p.g.a oss som byter värmesystem. Pellets är bra för de som har intresse, men priserna är helt sanslösa. Själv tror jag inte ett dyft på att det är råvarubrist som gör att priserna är höga. Självklart är det brist på sågverken, men då får man väl för f-n mala ner träd till pellets i större omfattning.

Någon tyckte 1 kr/kWh är billigt. Jag ljög... 1,0145 kr/kWh blir det. Jag kör med Skellefteå Kraft 88,95 öre/kWh och sedan har nätleverantören 12,5 öre/kWh i elöverföringsavgift. Abonnemangsavgiften är densamma som när jag hade pellets eftersom elpatronen krävde 20A. Fast det var längesedan elpriserna var såhär låga. När Sverige kommer igång igen kommer elpriserna att höjas och samtidigt borde den råvarubristen till pellets försvinna.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Håller med Andreas Hansson kom igen folk köp värmepumpar det gynnar oss andra och ni får det ni vill ha :P :P :lol:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Det här kommer nog påverka pelletspriset mer an vad nån Baltkabel påverkar elpriser. Att produktionen kommer igång är så gott som 100% säkert.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3882125.svd
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Equinoxe skrev:Pellets är bra för de som har intresse, men priserna är helt sanslösa. Själv tror jag inte ett dyft på att det är råvarubrist som gör att priserna är höga. Självklart är det brist på sågverken, men då får man väl för f-n mala ner träd till pellets i större omfattning.
Jag trodde att pelletspriserna skulle sjunka av överskott på råvara när tidningarna började basunera ut att Gudrun-virket började bli för gammalt. Men icke. Priserna har inte sjunkit sedan sommaren 2007.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Såg ni på den amerikanska dockusåpan som handlar om skogsarbetare? Det är en såndär serie där allt ska överdrivas något förbannat. De kan få en vanlig trädkapning att blekna jämfört med månlandningen.

Hur som helst så var det ett program där de var ute på ett hygge och kapade träd. Sedan gick virket direkt till ett mobilt flisverk för att till sedan fyllas på lastbil. Jag vet inte vad de använde spånet till, men vi skulle behöva göra likadant nu när sågverken går på lågvarv.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Ola Häggström skrev:JAg trodde att pelletspriserna skulle sjunka av överskott på råvara när tidningarna började basunera ut att Gudrun-virket började bli för gammalt. Men icke. Priserna har inte sjunkit sedan sommaren 2007.
Vid ett tillfälle fick jag en avisering om höjda pelletspriser pga höjd bränslepris, det var när dieseln kostade 14 kronor.
Inte blev det nån sänkning när dieseln sjönk till under 11 kronor...

Agrol höjde 2:e feb pga ökade priser på råvara och energi.
Agrol höjde 15:e september pga ökade spånpriser.

Jag hade för mig att Energipriserna sjunkit sedan högkonjukturen ? Både el och diesel / olja ?

http://www.agrol.se/Biobransle/Nyheter/ ... en-23-feb/

http://www.agrol.se/Biobransle/Nyheter/ ... september/
.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

bebop skrev:Det här kommer nog påverka pelletspriset mer an vad nån Baltkabel påverkar elpriser. Att produktionen kommer igång är så gott som 100% säkert.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3882125.svd
Hur skulle det påverka pelletspriset?
Jag kanske har missat något, men artikeln beskriver väl ändå att man tänker använda lutet för att tillverka metanol. Istället för att som idag bränna upp det och tillverka el. Det påverkar väl knappast tillgången på råvara för pelletstillverkning? Såvida de inte kommer att tjäna så grova pengar på metanolen att det är värt att tillverka massa utan någon avsättning för denna.

Man kan ju också tänka sig att det höjer det elpriset något. Pappersbruken kommer att tjäna mer på att tillverka metanol än el och därmed minska tillgången på "billig" el som måste ersättas med tex kolkraft.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Equinoxe skrev:... Hur som helst så var det ett program där de var ute på ett hygge och kapade träd. Sedan gick virket direkt till ett mobilt flisverk för att till sedan fyllas på lastbil. Jag vet inte vad de använde spånet till, men vi skulle behöva göra likadant nu när sågverken går på lågvarv.
Men det görs ju redan i stor skala, fast träden fraktas oftast hela till pelletsfabriken och flisas där. Men det går åt en hel del energi för att flisa hela träd. Och ofta är de där monstren dieseldrivna. Så att denna metod skulle påverka priset nedåt tror jag inte på.

Istället så måste vi komma över till "överbliven" råvara i skogen. Dessutom måste hela tillverkningsprocessen förenklas och kostnadseffektiviseras betydligt. Slutprodukten blir en pellets av betydligt lägre kvalité, men också med ett betydligt lägre pris.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Micke C skrev:
Hur skulle det påverka pelletspriset?
Jag kanske har missat något, men artikeln beskriver väl ändå att man tänker använda lutet för att tillverka metanol. Istället för att som idag bränna upp det och tillverka el. Det påverkar väl knappast tillgången på råvara för pelletstillverkning? Såvida de inte kommer att tjäna så grova pengar på metanolen att det är värt att tillverka massa utan någon avsättning för denna.
DME är ersättaren för Diesel till den tunga fordontrafiken, flera stora fordonstillverkare har valt detta bränsle för framtiden.
Sannolikheten är stor att pelletstillverkare och DME tillverkare kommer slåss om råvaran i framtiden.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Att man skulle börja slåss om råvaran enbart på grund av detta kräver en enorm omställning. Artikeln beskriver att DMEn tillverkas av metanol från förgasad lut. Lutet är endast en restprodukt från övrig tillverkning. Resonemanget förutsätter alltså att bruken börjar tillverka pappersmassa som ingen vill köpa. Vilket rimligtvis innebär dumpade massapriser.

Ägarna till bruken tycker säkert det är trevligt att få bra betalt för en restprodukt men är knappast intresserade att av de skadliga effekter man får genom överproduktion av sin huvudsakliga produkt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
taktsa
Späd planta

Råd mottges

Inlägg av taktsa »

Jag ser att flera insändare gör grundliga beräkningar för det mesta kring uppvärmningen av sina hus.

Jag har värmelösningen som omnämns i min signatur, värmepump känns riktigt avlägset då mitt enplanshus med stora fönsterpartier älskar energi, jag har 240 kvm raklångt i backen att värma plus en källare på 100 kvm, längsta fönsterpartiet är på 8 meter i vardagsrummet, kallraset är enormt, ett snarlikt hus i bekantskapskretsen kämpar att få upp värmen med värmepump, speciellt när tre tonåringar duschar i tid och otid ofta och länge.
Konvertering av oljepannan till pelletseldning blev min ekonomiska räddning, vi har det varmt och skönt, inget att klaga på förutom den ofrivilliga motionen med bärandet av säckar till källaren.

Nu tänkte jag ta nästa steg, är i färd med att beställa en effcta 750 liters ackumulatortank med elpatron som skall bli hjärtat i uppvärmningen, på så sätt har jag övertygat mig själv blir jag lite oberoende av värmekälla eller driftstörningar, tanken är att beställa solpanel till sommaren för tappvattnets skull.
Steg tre är att skarva på en luftvärmepump på acktanken men även behålla nuvarande pelletspanna som reservkraft om det blir snuskigt kallt, inget av det jag nämner ovan är omsatt i någon sparkalkyl för att väga fördelar mot nackdelar men sunda förnuftet säger mig att det borde vara en riktig ekonomisk lösning som är rustad till tänderna.

Åsikter mottages tacksamt !
-------------------------------------------------------
CTC 1100 Family| KMP21 Brännare| EVR-M90 LCD Reglersystem(UVEAB) inne/utegivare| 16 säckars veckoförråd|
Tegelhus 60-tal, 1½ plan, värmer 340 kvm, ackumulatortank nästa.
kiixx
Gallringsobjekt

hmmm

Inlägg av kiixx »

Jag vill inte vara dum, men jag har ingen aning om hur stort hus som trådskaparen skall värma, eller vart i landet huset finns, eller hur många som finns i hushållet.

Men det det låter skitstort, eller finns i vintertid 10-11 månader om året för att göra av med 40000kWh i bara värme behov. 8 ton pellets motsvarar väl ca 40000kWh.
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Man får bara ut ca 4000 kWh/ton av dom 4800, Man har inte 100% verkningsgrad
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar