Adios pellets?
Man måste ju räkna så att man kan försvara sig själv.
Skulle jag stå inför ett totalt nytt system så skulle säkert jag också välja en eller annan form av VP.
Jag kan ju också välja att räkna på vad det skulle kosta att hotta upp min anläggning kontra skaffa VP och säkert komma fram till att VP är bättre.
Nu råkar jag ha en fungerande pelletsanläggning (som även du hade) som jag är nöjd och glad med.
Då kan vi räkna på mitt sätt:
Pellets för ett år ca (säg att priset skenar och kostar 3 sek/kg)
Min förbrukning de senaste 2 åren är 5 200 kg/år = 15 600 sek/år.
Underhållskostnaden har hittills bestått i eget arbete kanske 5 h + sotning och uraskning. = 0 sek/år
Man kan väl förutsätta att det kommer att krävas en del inköp av delar lite längre fram i tiden säg 1 000 sek/år
Sotaren kostar samma även för mig eftersom jag har kamin och vedspis också.
Summa per år: 16 600 sek.
Min snittkostnad för el i år är 1,36 sek/kWh (allt inkluderat, summan på räkningen / antalet kWh)
Hur många år tar det för mig att tjäna in en VP-anläggning för 100 000 sek?
Skulle jag stå inför ett totalt nytt system så skulle säkert jag också välja en eller annan form av VP.
Jag kan ju också välja att räkna på vad det skulle kosta att hotta upp min anläggning kontra skaffa VP och säkert komma fram till att VP är bättre.
Nu råkar jag ha en fungerande pelletsanläggning (som även du hade) som jag är nöjd och glad med.
Då kan vi räkna på mitt sätt:
Pellets för ett år ca (säg att priset skenar och kostar 3 sek/kg)
Min förbrukning de senaste 2 åren är 5 200 kg/år = 15 600 sek/år.
Underhållskostnaden har hittills bestått i eget arbete kanske 5 h + sotning och uraskning. = 0 sek/år
Man kan väl förutsätta att det kommer att krävas en del inköp av delar lite längre fram i tiden säg 1 000 sek/år
Sotaren kostar samma även för mig eftersom jag har kamin och vedspis också.
Summa per år: 16 600 sek.
Min snittkostnad för el i år är 1,36 sek/kWh (allt inkluderat, summan på räkningen / antalet kWh)
Hur många år tar det för mig att tjäna in en VP-anläggning för 100 000 sek?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Jag vet att man bara kan sia om framtiden. Det var precis det jag skrev. Man får helt enkelt se på hur det ser ut idag, precis som den dagen när jag skaffade pelletsen. Det enda som då var billigare var ved. Då var jag en stolt pelletseldare. Jag värnade om miljön och dessutom hade otroligt billig drift. Ju dyrare pelletsen blev desto mer störde jag mig på allt kringarbete.Icecap skrev:Nu blir jag lite fundersam här.
Du jämför installations- och driftkostnaden mellan pellets och VP och påstår att det blir billigast på lång sikt och det kan man ju bara sia om.
Jag körde pellets med min gamla CTC265B, men den hade börjat blöda igenom och tappade tryck i systemet så jag fick fylla på för ofta mot vad som är normalt. Man kunde se i veddelen hur det hängde som droppar av aska på några ställen. Dessutom hade troligtvis kallvattenröret ner i varmvattenberedaren gått sönder. Jag hade inte speciellt mycket varmvatten trots att pannan var rejält varm. Man fick duscha i omgångar (5 min, vänta någon minut och sedan duscha ytterligare 5 min).Men rätta mig om jag har fel: du hade en befintlig pelletsanläggning och investerade i VP... och det ska betala sig på runt 6 år? Nu var jag nära att säga: "och du tror att vi är så dumma att vi tror på det?" men det vore otrevligt så det låter jag bli med men du kanske kan förklara det för mig så att jag förstår:
Du hade pellets men ingen investering i den anläggning du hade och nu då du har skaffar VP måste du välja att investera i antingen VP eller pelletsanläggning? Eller hur hänger det ihop?
Att du anser att det är värd en del pengar att undvika att släpa pellets är en sak som inte har med investering eller drift att göra.
Valet var att köpa en ny panna och köra vidare på pelletsen. Eftersom jag ville ha en lite mer underhållsfri anläggning, speciellt att slippa fylla på pellets varje vecka, så hade valet varit bulk. Mitt pannrum är inte så stort och då hade jag fått offra en stor del av garaget att ha som pelletsförråd. Risken var att jag inte ens skulle fått in bilen längre.
Vi kan räkna på om jag bara hade bytt pannan själv. Pelletsåtgången för den nya anläggningen låter jag experterna avgöra. 2005 sa de att en ny panna skulle göra att jag gjorde av med en pall mindre per år, alltså 7 pallar/år. Driftkostnaden med sotning blir då 18500 kr (Neova - 2570 kr/pall).
Då blir pannpriset ca 30000 kr och med lite rördelar, en radiator, utegivare, elektriker och provtryckning efter installation kan vi räkna med ca 7000 kr ytterligare. Alltså 37000 kr totalt och en driftkostnad på 18500 kr/år. Värmepumpen som jag skaffade gick på 100000 kr och har en driftkostnad på 11000 kr/år. Jag lånar inte till något. Då börjar installationskostnad + drift bli lika stora efter 8,5 år. Då kan man ju börja diskutera om det är lönt att byta till värmepump. Men å andra sidan hade jag installerat värmepumpen själv också om jag nu orkat göra det med pelletspannan. Då hade priset på el-panna och värmepump landat på ca 80000 med mtrl. och elektriker (CTC 9kW). Då skulle det gått jämnt upp inne på 6:e året.
Kan inte ni som menar att en värmepumpsinstallation inte lönar sig mot en pelletsinstallation räkna åt mig att det är så? Jag vill veta vad det är jag missar i mina beräkningar. Det jag vet att jag missar är att det kommer tillfälliga pellets-erbjudanden från nya uppstickare. Men det brukar ta ett par månader så har de också rättat in sig i kartell-ledet eller blivit uppköpta.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Du förbrukar ca 22% mindre pellets än mig. Då kan man kanske säga att din värmepump borde dra 22% mindre än min. Jag vet inte om det är rätt att räkna så, men skit samma. Med ditt elpris så skulle uppvärmingen kosta 11700 kr/år. Då skulle det ta dig 21 år innan du går jämnt upp med en ny värmepump. Så vad är problemet... Det är väl bara att kasta ut din nya pelletsanläggning och skaffa värmepump nu...Rayyan skrev:Hur många år tar det för mig att tjäna in en VP-anläggning för 100 000 sek?

Jag skulle heller inte gjort mig av med pelletsen om det inte vore för min gamla pannas skull. Men när jag får priser på ett vanligt pannbyte av installatörer som man kan tro är en komplett ny pelletsanläggning så slog jag till på värmepump. Det är konstigt att en panna blir bortåt 20000 kr dyrare än på Rinkabyrör med installation. Installatören åker ju inte direkt till Rinkaby för att köpa en panna. Han har säkerligen betydligt billigare pris än så hos Ahlsell eller någon annan grossist.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Jag kanske är unik men min pelletsinstallation kostade mig 11 000.
Då var ju pannan redan installerad och klar.
Gör all installation själv. Inte bara för att spara pengar. Det är min hobby. Alltså att fixa med tekniska saker.
I mitt fall är det uteslutet att installera VP i dagsläget.
Rätt var det är så kommer andra förutsättningar, då får man "rekalkulera"
Ha det så bra mina pellts (även VP) vänner.
Gör all installation själv. Inte bara för att spara pengar. Det är min hobby. Alltså att fixa med tekniska saker.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Vad spelar Baltkabeln för roll för elpriset ? Finns det belägg för att elpriserna skulle stiga eller sjunka pga den ?Torsten skrev: Har man redan en perfekt fungerande pelletsanlägg med oljepanna och veckoförråd hinner man då inte med att få en l-v pump att gå med vinst innan den omtalade baltkabeln är i drift.
Läste förra veckan att beslutet är klart den ska byggas.
Alla baltiska länder har lägre elpris än Sverige förresten....
http://www.svenskenergi.se/upload/Stati ... t%20NY.ppt
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Har man en gammal panna så är ju pellets ett bra alternativ. Men för mig börjar pannan vara väldigt gammal och nått måste göras inom en snar framtid. Vad är argumentet för pellets då? Hur många nyinstallationer av pellets säljs idag?Rayyan skrev:Jag kanske är unik men min pelletsinstallation kostade mig 11 000.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Säljs nog fler begagnade nästan nya pelletspannor på blocket än vad som säljs nya känns det som.
Sällan man ser en två-tre är gammal bergvärmeanläggning som säljs till förmån för pellets eller fjärrvärme. Men det rivs ut mycket pelletsanläggningar till förmån för VP eller FV.
Sällan man ser en två-tre är gammal bergvärmeanläggning som säljs till förmån för pellets eller fjärrvärme. Men det rivs ut mycket pelletsanläggningar till förmån för VP eller FV.
Självklart ska man räkna på alla alternativ om det är så att man måste "börja om", tyvärr anser jag att en del faktorer är för osäkra till att man kan fastslå en viss tid som en installation kan betala sig över eller OM den alls löner sig.
Jag kan t.ex. inte byta uppvärmningsform, helt enkelt då jag måste ha brännaren för att kunde jobba med den men det är ju ett ganska speciellt läge just för mig.
Att somliga anser att det faktisk kan vara värd lite pengar att släppa "krångla" med uraskning, pelletskånkning osv. är helt OK, alla värderar olika, det finns saker jag gärna släpper och som jag är villig att betala lite för att komma dit. Jag ser dock en tendens till att skönmåla vissa värden och svartmåla andra efter vad man väljer och jag är inte säker på att det är till nytta för någon.
Det bästa alternativ är ju att veta de olika priser 10 år fram i tiden och sedan räkna, jag ser dock vissa problem med det, än har jag inte sett någon som klarar att spå om framtiden ens 5 minuter framåt.
Själv är jag skeptisk till VP just pga. det mekaniska med pumpen och ja, det finns bra och "mindre bra" versioner men min erfarenhet är att mekaniska lösningar ofta ger problem.
Jag kan t.ex. inte byta uppvärmningsform, helt enkelt då jag måste ha brännaren för att kunde jobba med den men det är ju ett ganska speciellt läge just för mig.
Att somliga anser att det faktisk kan vara värd lite pengar att släppa "krångla" med uraskning, pelletskånkning osv. är helt OK, alla värderar olika, det finns saker jag gärna släpper och som jag är villig att betala lite för att komma dit. Jag ser dock en tendens till att skönmåla vissa värden och svartmåla andra efter vad man väljer och jag är inte säker på att det är till nytta för någon.
Det bästa alternativ är ju att veta de olika priser 10 år fram i tiden och sedan räkna, jag ser dock vissa problem med det, än har jag inte sett någon som klarar att spå om framtiden ens 5 minuter framåt.
Själv är jag skeptisk till VP just pga. det mekaniska med pumpen och ja, det finns bra och "mindre bra" versioner men min erfarenhet är att mekaniska lösningar ofta ger problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ett kylskåp är som en värmepump.
Hur mycket problem orsakar det ? http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmepump
Hur mycket problem orsakar det ? http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmepump
Om din CTC 265 är från -75 sitter du knappast i sjön.Fredde skrev: Har man en gammal panna så är ju pellets ett bra alternativ. Men för mig börjar pannan vara väldigt gammal och nått måste göras inom en snar framtid. Vad är argumentet för pellets då? Hur många nyinstallationer av pellets säljs idag?
Gubben som bodde i den här kåken hade eldat mycket ved i den CTC 265 som fanns här. Med vedeldning får man rostskador pga. kondens och materialavgång pga. inre mikrokokning (kavitation). Pannan började läcka för ett par år sedan och var installerad 1964. Är din panna bara eldad med olja borde den därför klara rätt många år till.
Har du nytta av värmeutstrålningen från pannan i källaren är det inget problem, men annars är värmeförlusterna från pannan stora.
Några starka argument för ny pelletsanläggning om du menar ny panna inklusive installation kanske inte finns idag. Det starkaste argumenten skulle vara att man har hög framledningstemperatur och självdragsventilation.
Jag valde den enklaste vägen när pannan gav upp. Köpte en 2 år gammal oljepanna inkl tillbehör för 2500 och installerade själv.
Alternativet var aldrig någon ny dyr pelletspanna. Jordvärme var påtänkt men börja riva upp fina ekparkettgolv för att lägga golvvärme kändes inte lockande.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Det du missar är kalkylränta och värdeminskning. Räntan är din alternativkostnad; du kanske t ex kan betala tillbaka ett lån på 5% istället för att köpa en värmepump. Värdeminskning gäller i detta fall båda investringsalternativen men VP lär ha betydligt högre värdeminskning dels pga att investeringen är högre och dels för att vissa delar har kort livslängd.Equinoxe skrev: Vi kan räkna på om jag bara hade bytt pannan själv. Pelletsåtgången för den nya anläggningen låter jag experterna avgöra. 2005 sa de att en ny panna skulle göra att jag gjorde av med en pall mindre per år, alltså 7 pallar/år. Driftkostnaden med sotning blir då 18500 kr (Neova - 2570 kr/pall).
Då blir pannpriset ca 30000 kr och med lite rördelar, en radiator, utegivare, elektriker och provtryckning efter installation kan vi räkna med ca 7000 kr ytterligare. Alltså 37000 kr totalt och en driftkostnad på 18500 kr/år. Värmepumpen som jag skaffade gick på 100000 kr och har en driftkostnad på 11000 kr/år. Jag lånar inte till något. Då börjar installationskostnad + drift bli lika stora efter 8,5 år. Då kan man ju börja diskutera om det är lönt att byta till värmepump. Men å andra sidan hade jag installerat värmepumpen själv också om jag nu orkat göra det med pelletspannan. Då hade priset på el-panna och värmepump landat på ca 80000 med mtrl. och elektriker (CTC 9kW). Då skulle det gått jämnt upp inne på 6:e året.
Kan inte ni som menar att en värmepumpsinstallation inte lönar sig mot en pelletsinstallation räkna åt mig att det är så? Jag vill veta vad det är jag missar i mina beräkningar. Det jag vet att jag missar är att det kommer tillfälliga pellets-erbjudanden från nya uppstickare. Men det brukar ta ett par månader så har de också rättat in sig i kartell-ledet eller blivit uppköpta.
Säg att din kalkylränta är 5% - skatteavdrag, det gör ca 2500:- i skillnad mellan de två alternativen per år. Säg att VP har en livslängd på 10 år och pelletspannan en livslängd på 15 år, det ger 7500:- i skillnad per år.
Du går mao back 2500:- per år med VP jämfört med pellets enligt dessa förutsättningar.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Jag tycker inte de förespråkar pellets ska använda värdeminskningen som ett argument mott värmepump. Det är ju ett argument för värmepump.
Det dräller av begagnade pelletsanläggningar som minskat i värde med 75% på 2-4 år.
Jag kan inte hitta begagnade värmepumpar från 2004-2007 som kostar 10-15 tusen.
Sedan kanske du ser att han räknat på komplett installation av värmepump nyckelfärdigt kontra enbart en tom pelletspanna utan brännare.
För pellets tillkommer även sotning och brandskyddskontroll.
Det dräller av begagnade pelletsanläggningar som minskat i värde med 75% på 2-4 år.
Jag kan inte hitta begagnade värmepumpar från 2004-2007 som kostar 10-15 tusen.
Sedan kanske du ser att han räknat på komplett installation av värmepump nyckelfärdigt kontra enbart en tom pelletspanna utan brännare.
För pellets tillkommer även sotning och brandskyddskontroll.
Torsten skrev:
Jordvärme var påtänkt men börja riva upp fina ekparkettgolv för att lägga golvvärme kändes inte lockande.
Man behöver inte golvvärme bara för man har värmepump. Har man gamla stora radiatorer så är det perfekt till värmepump.Har själv detta och har en framledningstemp på 30-35° och håller 20-21° inne.
Sen kan jag ju jämföra jordvärme kontra pellets fastigheten mor bor i , där har jag kört med pellets Jan-Maj och Sept-Dec c:a 5,3ton ser det ut att gå åt,vilket är 331 säckar att bära in till kostnad av c.a 13700:- +sotning +el Juni-Aug skulle tro en 16papp totalt i uppvärmning. jämfört med min värmrepump som ser ut att hamna på c.a 9600-9700kWh * 1.18kWh = 11328-11446kr i driftkostnder och då står den bara i källaren och tickar och går,sen 97.Kostnaden 97 var 85000:- installerat och klart. Hade en gammal oljepanna som gjorde av med 4,3-4,5m³ olja till ett pris på 4500:- m³- 97 vilket blir 19350-20250:- om året ,sen vet ni vad som hände med oljepriset.Skulle jag elda med olja kontra pellets idag så kostar ju oljan c:a 11000:- m³ pelletsen c:a 2584:-ton säg då att jag har nyare panna som gör åt 4m³ olja vilket blir c:a 8ton pellets =8*2584:- =20675:- för pellets i säck + sotning,så jag ser bara fördelar med värmepump kontra pellets idag för pelletsbranschen tar död på sig själva med dessa priser idag ,hade priset legat på 1500:-ton så vore det en annan prisbild att använda pellets jämfört med värmepump.Jag ser våran värmepump som en av de bästa investeringar vi gjort.
//Lövet
Jordvärme var påtänkt men börja riva upp fina ekparkettgolv för att lägga golvvärme kändes inte lockande.
Man behöver inte golvvärme bara för man har värmepump. Har man gamla stora radiatorer så är det perfekt till värmepump.Har själv detta och har en framledningstemp på 30-35° och håller 20-21° inne.
Sen kan jag ju jämföra jordvärme kontra pellets fastigheten mor bor i , där har jag kört med pellets Jan-Maj och Sept-Dec c:a 5,3ton ser det ut att gå åt,vilket är 331 säckar att bära in till kostnad av c.a 13700:- +sotning +el Juni-Aug skulle tro en 16papp totalt i uppvärmning. jämfört med min värmrepump som ser ut att hamna på c.a 9600-9700kWh * 1.18kWh = 11328-11446kr i driftkostnder och då står den bara i källaren och tickar och går,sen 97.Kostnaden 97 var 85000:- installerat och klart. Hade en gammal oljepanna som gjorde av med 4,3-4,5m³ olja till ett pris på 4500:- m³- 97 vilket blir 19350-20250:- om året ,sen vet ni vad som hände med oljepriset.Skulle jag elda med olja kontra pellets idag så kostar ju oljan c:a 11000:- m³ pelletsen c:a 2584:-ton säg då att jag har nyare panna som gör åt 4m³ olja vilket blir c:a 8ton pellets =8*2584:- =20675:- för pellets i säck + sotning,så jag ser bara fördelar med värmepump kontra pellets idag för pelletsbranschen tar död på sig själva med dessa priser idag ,hade priset legat på 1500:-ton så vore det en annan prisbild att använda pellets jämfört med värmepump.Jag ser våran värmepump som en av de bästa investeringar vi gjort.
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.