Går det att använda denna pipa tror ni?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!

Går det att använda denna pipa tror ni?

Inlägg av DavidU »

Hej,

Ni kunniga här! Ge mig lite råd och tips.

Bor i ett gammalt hus med en skorsten med 6 pipor. Vi är väldigt sugna på att koppla in någon slags eldstad i köket och den pipa som är "enklast" att använda är en gammal ventilationspipa. Pipan ser mycket fin ut och verkar inte ha varit speciellt mycket använd som ventilation heller. Hela rena fina tegelstenar och bra fogar, iallafall för ögat! Övre delen av skorstenen och en bit ner på vinden är ommurad för cirka 6 år sedan så den är också fin.

Nu till den egentliga frågan, pipan har "bara" måtten 85mmx160mm, är detta tillräckligt? Om det skulle behövas insatsrör misstänker jag att den är alldeles för liten för ett sådant, eller hur?

Vad mer är det att tänka på?

Ska naturligtvis vända mig till fackfolk, men tycker det är intressant att forska lite själv innan, så man inte står där som ett okunnigt fån!

Tack så länge!

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Använder en gammal ventilationskanal till min kamin. Inga som helst problem hos mig iallafall utan insatsrör.
Jag vet inte riktigt dimensionen på min kanal.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Insatsrör verkar bli tufft men en dragning av keramisk massa i kanalen kanske kan var på sin plats. Räcker inte draget får du installera en rökgasfläkt. Allt beror ju på hur mycket avgaser braskaminen producerar ofta kan man relatera till effekten på spisen.
Ta reda på vilken spis ni ska ha, ring sotarn och be honom komma o kolla. Han måste ändå godkänna allt. När sotarn är där får du reda på om kanalen ligger lämpligt i förhållande till brännbara byggnadsdelar också.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Precis, kolla med sotarn först så du inte står där med en nyinstallerad kamin och eldningsförbud!

Jag har för mig att det måste vara dubbelsten runt en rökgaskanal... (nån som har texten nära till) och en ventilationskanal kan vara murad med enkelt lager runtomkring

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Tack för svar,

ska ta och kolla med sotaren vad han har att säga!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Skriv svar