Uteförråd byggt av spirorör

Skriv svar
Bjorn
Frö

Uteförråd byggt av spirorör

Inlägg av Bjorn »

Vi håller på att köpa en EcoTec Tyr, pelletskamin. Planen är att ha förrådet utomhus. Det handlar alltså om ett "veckoförråd".

Själva förrådet kommer att stå på vår altan vid väggen, så det står delvis under tak.
Förrådet kommer att byggas av ett spirorör (galvat ventilationsrör), 500 mm, med lock upptill. Ca 1,6 m högt
Matarrör från förrådet genom väggen in till kaminen.

:?:
Är det ngn som har erfarenhet av ngn liknande lösning?
Är det ngn som har synpunkter/förslag på lösningen, viktiga punkter att tänka på?

Alla svar tas tacksamt emot. :)

/björn
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Temperaturförändringar > kondens på förrådets inre väggar > fuktig och smulig pellets > dålig verkningsgrad.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Bjorn
Frö

Inlägg av Bjorn »

Frågan är hur mycket kondens det kan bli?
Kan det t o m bli så mycket kondens att "mycket" pellets smulas sönder?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Så här har jag gjort modell större och det blir ingen kondens.
Efter det så har jag brädfodrat in hela förrådet i samma stil som huset.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Det är bara att prova och se hur det blir med röret :wink:
Du kan ju bygga in förrådet senare,om du vill ha det snyggare eller om det blir problem
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det där var bra bilder. Man lär sig mycket när man ser hur andra gjort.

Det där med kondens skulle vara bra att reda ut en gång för alla då flera har frågat mig om det.
Blir det aldrig kondens i uteförråd? Eller har man löst det på nåt smart sätt? :roll:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Kondes är nog en faktor att ta med. Alla vet ju att till och med i en bränsletank som står utomhus blir det kondesvatten som får dräneras av då och då om tanken inte ständigt är full. I fabriken här har vi då och då under åren fått litervis med kondensvatten och reklamationer på fukt i leveranserna. Det är plastpellets och inte trä men grundproblemet är det samma. Skulle jag bygga en pelletssilo hemma skulle jag isolera den . Någon möjlighet för brandbekämpning ex ett rör som det går att koppla trädgårdsslangen till hade jag också satt in. Har sett två bränder i silos under åren, nu var det en 25 tons och en 100tons så skalan är lite större men 25 tons Alutanken smälte... 100 tonnaren hade sprinkler men det tar ändå tid att släcka den mängden. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
mcdiezel
Entusiast!

Inlägg av mcdiezel »

I våra pelletssilos på jobbet som rymmer lite mer än en lastbil+släp så har vi aldrig upptäckt någon kondens.
De töms iofs på en vecka så utbytet är stort, men på de ställen där pellets används som reserv vid problem med inmatare av flis så har jag inte hört talas om kondensproblem iheller.
Men jag kan tänka mig att det kan uppstå.
Får nog vara noga med att ha den hermetiskt tillsluten från inomhusluften.