Hej
Jag har eldat med pelletsen som sålts av Byggmax, neova 8mm. Nu verkar det som om de istället köper in 6mm pellets. Är det någon skillnad i kvalite, sönderdelning eller motsvarande. Måste man justera om pannan eller är det bara att byta rakt av?
//Jörgen
Jag har en Nibe City VX och en brännare från värmebaronen.
Pellets på Byggmax
6mm går fint och tyst i skruven. Skruven kommer med all sannolikhet att mata mer. Om du har möjlighet att väga vad din skruv matar med 8mm under en viss tid, så kan du väga hur mycket 6mm den matar på samma tid.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Verkar som Byggmax nu säljer 8mm i södra sverige, 6mm i mellansverige och 8mm från Norrlands Trä i norrland (15 kg säckar).
6mm pellets fungerar bra och dammar inte lika mycket som 8mm Rindi när man tömmer säckarna. Förutom dammet så hittade jag också en halv skosula i en säck från Rindi förra månaden.
6mm pellets fungerar bra och dammar inte lika mycket som 8mm Rindi när man tömmer säckarna. Förutom dammet så hittade jag också en halv skosula i en säck från Rindi förra månaden.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Någon som handlat från http://www.varmavillan.se ?
Verkar vara bra pris! (2,49 hemkört) Men kvaliten?
Måste få hem några pallar snart, hämtar nu småsäck från Byggmax
(2,80 kg)
Mvh / Mats
Verkar vara bra pris! (2,49 hemkört) Men kvaliten?
Måste få hem några pallar snart, hämtar nu småsäck från Byggmax
(2,80 kg)
Mvh / Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
2,49/kg (hemkört) stämmer väl inte........
Jag får det till 3 kr/kg (2,9988), för 4 st pallar hemkört.
Kvaliteten är det nog inget större problem med, då det i norra sverige är Solett pellets och i södra Neova pellets.
Dessa sorter kommer ju från stora tillverkare med bra kvalitetskontroll. Dock kan även deras kvalitet variera......
Jag får det till 3 kr/kg (2,9988), för 4 st pallar hemkört.
Kvaliteten är det nog inget större problem med, då det i norra sverige är Solett pellets och i södra Neova pellets.
Dessa sorter kommer ju från stora tillverkare med bra kvalitetskontroll. Dock kan även deras kvalitet variera......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.