Varför bara pellets

Skriv svar
Bonnen
Prima virke

Varför bara pellets

Inlägg av Bonnen »

Hej på er . för 4 år seda konverterade jag från direktel till biobränsle men jag har möjligheter att elda spannmål, pellets, eller ved, har hela tiden eldadt med spannmål för det är det billigast pris idag 80 öre + moms. Man gör bara om ett misstag en gång att låsa sig vid ett alternativ gör aldrig det utan man måste ha fler möjligheter. Tänk på det när ni ska byta uppvärmning.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Spannmål skapar många otrevliga saker som fräter sönder metall varför man måste ha en ganska dyr rostfri syrafast skorsten och plåttak i närheten kommer att se ut som ett såll efter kort tid.

Om det så är billigt med bränslet när det samtidig äter upp panna, skorsten och tak kan denna prisfördel snabbt försvinna! Jag kan elda ganska mycket pellets för priset av ett nytt tak t.ex.

Och eldning med ved kräver ackumulatortank (lagkrav), något t.ex. jag inte har plats med i huset.

Men visst, investerar man i dessa saker från början och har plats till ved (ska ju torka ett par år innan bruk) kan det löna sig, jag tror t.ex. inte att det är tillåtet att elda spannmål i tätort av miljöskäl varför det bränsle försvinner för "vanliga" pelletseldare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Jag ska bemöta Icecap påstånde som inte stämmer med min erfarenhet, jag har bara eldadt spannmål i 4 år, har inte märkt på mina plåtdetaljer att det blivet något angrepp, när jag byggde min anläggning hade även jag läst bla. från Äfab hur en plåt kunde se ut efter en kort tid med havreeldning,men de är ju köpta av vissa tillverkare, därför fäste jag en plåt på toppen av skorstenen när jag började elda spannmäl men efter 4 år har den bara blivet sotig.Har en granne som eldat havre i 6 år, syns inte tillstymmele till rostangrepp på någon plåtdetalj,han har haft en CTC265 B att elda i + cortenskorsten och det var inga frätskader på någon av dom, han har nu bytt panna till Janfire men det kanse inte är av svensk kvalite där kan man karnse se frätskader i framtiden som du påstår att det blir. Men man måste elda med rätt tempertur så tror jag att det inte är något problem, men mer jobb för det blir mer aska så askutmatare är ett måste, dyrare investering. Du påstår att det inte är tillåtet att elda spannmål i tätort bor själv i tätort och det var ingen som sa något om det när jag sökte byggnadslov, vill du visa mej vad det står att man inte får elda spannmål i tätort som du påstår.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Hur mycket extra aska blir det av 1 kg havre jämfört med 1 kg pellets?

Och hur mycket blir det av barkpellets, nån som vet?

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har provat barkpellets i min A3:a men det gick inte. Efter någon timmes eldande bildades en "kaka" i brännarskålen som "släckte" brännaren.

Enda sättet att bli av med barkpelletsen var att blanda den med den "vanliga" ljusa pelletsen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Vanlig" pellets har runt 0,3% askhalt, bark har runt 3-4% och jag har för mig att spannmål har ytterligare ett snäpp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Pellets har ca. 0,4-0,5 vikt % aska, havre ger ca 15 ggr mer, vilket i praktiken ger ca. 50 liter aska på 3-4 veckor under vinterhalvåret med en årsförbrukning på ca 5-7 ton havre,men då måste man ha askutmatare som mal och trycker ihop askan betydligt, sedan har kvaliten på havren stor betydelse vikten per hl.normalt vikt för foderhavre är 500-550 gr. per liter,under 500 gr/l ger mer aska och vikt 550 gr/l betydligt mindre. Den havre jag eldar med nu ligger vikten på ca. 500 gr/l
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Hmm, och en A3 har väl samma princip som en Bioline 20?
I så fall är det nog olämpligt att lasta in barkpellets i mitt förråd.
Sen har jag ju en CTC 265-panna, och askutrymmet är inte så värst stort. Jag har ställt in servicetimern på att larma för utaskning var 50:e brinntimma, längre vågar jag inte köra.

Med barkpellets skulle det väl bli uraskning varje dag... :(

Vart går förresten all bark från träindustrin i nuläget? Värmeverk?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du kan ju förvisso justera fläkt och matning på ett annat sätt i en Bioline 20 än på en "gammal" A3:a.
Det kan ju spela in, men som sagt hos mig fungerade det väldigt dåligt med barkpellets.
Det gjorde det också med den "norska" pelletsen när jag proveldade det också. Men den gången brann det för bra...... hade behövt sänka matningen den gången eftersom brännaren gick allt för "fett".
Men med en "gammal" A3:a så går det inte att göra något och att byta chip tycker jag kostar för mycket för det man får i den gamla brännaren.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar