SNABBT SVAR:)
-
- Entusiast!
SNABBT SVAR:)
Är just nu på väg att kolla på en Nibe oe 100 vx -96
Är det någon som har en sådan till sin PX21?
Vill ju inte koppla in en panna som måste bytas inom kort..
Är det någon som har en sådan till sin PX21?
Vill ju inte koppla in en panna som måste bytas inom kort..
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
-
- Entusiast!
20 år är ett statistiskt värde som inte har något med verkligheten att göra, en panna kan hålla i 10 år eller så kan den hålla i 50 år, det beror på många orsaker, man kan väl säga som så att efter 20 år ökar risken för att den ska ge upp precis som med en 20 år gammal spis eller tvättmaskin.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Entusiast!
-
- Entusiast!
Nu har jag köpt en nibe iaf. 500:- kan man väl ta på vinst o förlust.
Denna är blå, är det bra eller dåligt? det står nämligen inget årtal på den, men jag tänkte fall någon vet om årtalen har med färgen att göra..
Den är enligt säljaren aldrig eldad, och det ska väl vara bra.
Denna är blå, är det bra eller dåligt? det står nämligen inget årtal på den, men jag tänkte fall någon vet om årtalen har med färgen att göra..
Den är enligt säljaren aldrig eldad, och det ska väl vara bra.
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
Ser den mycket annorlunda ut mot den här?Annars en hel del att läsa
http://dalea.du.se/research/archive/8b1 ... 833855.pdf
En blå.
http://www.annonsfynd.se/639834.htm

http://dalea.du.se/research/archive/8b1 ... 833855.pdf
En blå.
http://www.annonsfynd.se/639834.htm
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Entusiast!
exemplet i pdf:en (tack taxen) visar en Iwabo Villa-S1, och om man kollar på den så verkar den ha en vinklad front. detta gör mig lite kluven.
Finns det någon här som använder kombinationen nibe city och px21?
Finns det någon här som använder kombinationen nibe city och px21?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
-isolering, vad är det?
Till Iwabo Villa måste du ha en flamriktare som riktar lågan rakt fram.
Blir att gå över ån efter vatten lite. PX21 har ju redan lågan rakt fram.
Till Iwabo Villa S1 måste du också köpa en termostatlösning för ca. 1500.
Varför inte en modern brännare med enkla digitala inställningar, det tjänar man pengar på för då gör man enkelt inställningarna själv.
Har du redan en PX21 så är det väl bara att installera. Kanske måste du ha en utbyggnadsstos.
Blir att gå över ån efter vatten lite. PX21 har ju redan lågan rakt fram.
Till Iwabo Villa S1 måste du också köpa en termostatlösning för ca. 1500.
Varför inte en modern brännare med enkla digitala inställningar, det tjänar man pengar på för då gör man enkelt inställningarna själv.
Har du redan en PX21 så är det väl bara att installera. Kanske måste du ha en utbyggnadsstos.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Entusiast!
Jag har kör som min profil säger en PX20 i en Nibe City av 2003 års modell. Har dock endast kört i ca 2 månader men hittills verkar allt funka bra.
Jag har distanserat ut min brännare ca 8cm med hjälp av en stos som sitter mellan brännare och orginal pannlucka. Kör brännaren endast i ett effektläge och med samtliga turbulatorer i sin fulla längd. Ligger på ca 120-130 grader ut ur pannan vid nysotat. Kommer att montera på en ny variant av min gamla EBK som då förhoppningsvis även kan minska mängden flygaska som tyvärr har allt för lätt att "åka med" upp i konvektionrören som det nu är.
//Highlander
Ps Fick Du pannan för 500:-
och jag som trodde att jag hade gjort ett bra köp
Ds.
Jag har distanserat ut min brännare ca 8cm med hjälp av en stos som sitter mellan brännare och orginal pannlucka. Kör brännaren endast i ett effektläge och med samtliga turbulatorer i sin fulla längd. Ligger på ca 120-130 grader ut ur pannan vid nysotat. Kommer att montera på en ny variant av min gamla EBK som då förhoppningsvis även kan minska mängden flygaska som tyvärr har allt för lätt att "åka med" upp i konvektionrören som det nu är.
//Highlander
Ps Fick Du pannan för 500:-

Senast redigerad av Highlander den mån 26 okt, 2009 00:54, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
-
- Entusiast!
-
- Entusiast!
Är det så här du har enligt bilden?
Då är det lika som jag har det.På det här viset så kommer röret ut en bit från värmen och mår bättre av det,samt att inte lågan slår i bakkant.
Är din fastsatt i luckan,eller är den fast monterad?

Då är det lika som jag har det.På det här viset så kommer röret ut en bit från värmen och mår bättre av det,samt att inte lågan slår i bakkant.
Är din fastsatt i luckan,eller är den fast monterad?

Senast redigerad av Taxen den tor 29 okt, 2009 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletseldare sen -00