Byter vattenburen el mot pellets. Tacksam för tips.

bastardo
Ungskog

Byter vattenburen el mot pellets. Tacksam för tips.

Inlägg av bastardo »

Tjena!

Till en början vill jag säga, om det inte framgår av mina funderingar nedan, att jag är helt okunnig inom "pannvärlden".

Jag har ett hus på 106 m2 (106m2 biyta) 1 vån + källare. Energisystemet består av en luft-värmepump, en vattenmantlad pelletskamin och en elpanna av märket Egor Elcomplé.

Med nuvarande elförbrukning (och elpris) funderar jag på att byta uppvärmning till enbart biobränsle. mina funderingar går kring ved (vilket jag antagligen inte har tid att hålla på med :( ) eller en begagnad pelletsanläggning /konverterad oljepanna.

Har hittat en panna som är väldigt vanligt förekommande CTC1100 från 2000 (3500:-) en pelletsbrännare av märket roslagsbrännaren Villa max 18 (15000:-) + skruv och förråd. eller allt för 16000:-. Funderar också på att elda mot en ack.tank, men vet inte om det är någon mening med det när det gäller pellets. Till detta hade jag tänkt en CBJ-lösning med framledn, ute och innegivare...

Jag undrar nu:
- Är denna anläggning tillräcklig för mitt hus på C:a 200m2, eller är den för klen?
- Borde jag satsa på någon annan kombination?

Tacksam för all hjälp jag kan få (förbrukar i nuläget C:a 34000kWh/år). :shock:
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

För det första har du ju några bra grejjer redan p-kamin ll/vp som komplement...good fo you.. :wink:

För det andra slå till helkittet om pannan och brännaren ser fräsha ut var ju mycket bra helpris :farao:

Sen blir det ingen vedeldning förståss men det skaffar du sen.... 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Om pelletsbrännaren är beg, så borde det gå att hitta billigare. Kanske inte samma märke dock.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Hej.

Tack för svaren..

Jo Pelletskaminen är ju bra att ha :), men pannan sjunger på sista versen tyvärr...

Klart det blir ved tids nog 8) ... men pluggar just nu (ironiskt nog Elkraft

:twisted: ) och har inte allt för stora investeringsmöjligheter.
Har förvisso inte sett pannan invändigt ännu, dock skall väl inte normalt användande slita ut en panna på ~10 år? . men brännaren var från 2007, och det känns onekligen som att den är relativt ny.. (men som sagt jag vet inte hur stort slitageet är på grejorna.. )

Tror ni att grejorna klarar av mitt hus? 106+106 m2?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Begagnad brännare...Då får jag ta tillbaka bra pris...
16 papp får du en sprillans roslagen för...
Annars Orkar grejjerna värma driva kåken om du inte har en greve ostsväggar och skall bedriva poolverksamhet i huset..

Finns ju rätt många olika brännare att välja emellan du får nog lika många förslag här som det finns brännare :wink: ...Finns ingen dålig brännare nuförtiden men du skall nog ha en framåtbrinnande i CTC i alla fall...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
J:son
Fröträd

Inlägg av J:son »

Hej Bastardo.
Jag är inte särskilt kunnig i detta, men.......
Vad jag har läst här på Pellets.info, har det ofta varit problem med just CTC 1100. Den skall ha för litet eldutrymme, säger folk.
En firma gör reklam för att man kan elda med derat brännare i CTC 1100.
Vad jag vet har de en extra stos ut från pannan där de sätter brännaren.
Detta för att lågan inte skall träffa bakväggen i pannan och kylas.
Jag har letat och funnit panna åt en kompis på blocket. Den panna som det alltid fanns många till salu var just CTC 1100. Det verkar som dom har svårt att bli av med dom. Jag undra om du inte skulle leta en "bättre" panna. Finns på blocket nästan varje dag.
Vad gäller pelletsbrännaren....Det låter inte särskilt billigt!!
Ang. pannan finns det många här på pellets.info med djupa kunskaper i vilken panna du bör välja. Ta det lungt och läs lite vad de skriver. Dels finns det råd i tidigare trådar och dels kommer säkert några att komma in här och råda dig.
Vänligen.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Tycker det var för dyrt. Beg. oljepannor ska vara billiga om det ska vara någon mening. Max 5 år och max 3500 är min uppfattning.
Begagnade brännare kostar aldrig mer än 8000 med skruv och förråd när allt är prutat.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Hmm!? ja.. Jo jag avvaktar nog och ser vad som kommer upp här. Om inte annat kanske jag lär mig något.. :) Fortsätt gärna att kommentera...

Hur är det med beg. pelletspannor? Vilken medellivslängd har de?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KalltSomFan
Ungskog

Inlägg av KalltSomFan »

Det är inga problem med CTC1100, den funkar utmärkt att köra pellets i, jag gör det själv med hög verkningsgrad och inte allt för mkt jobb. Det är dessutom en mkt vanlig panna att köra pellets i. Men man skall ha en framåtbrinnande brännare till den. Att det inte skulle fungera bra är pga en gammal artikel från (om jag minns rätt) Energimyndigheten. Men det är länge sedan nu....Och flera nöjda CTC1100 pelletseldare senare.....
CTC1100 Pellx 2008, 6m skorsten insatsrör.
150 kvm 2-plan.
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Edit: I min jakt på gamla oljepannor att elda pellets i har jag nu fått (eventuellt) tag i ett färdigt paket. En pelletspanna fr. 02
EcoTec bioline 20 pelletsbrännare -06
Pelletspanna Thermia Biomatic +20 tillverkad 2001

Skruv+veckoföråd ingår också.

Är 15000:- rimligt för detta eller bör jag pruta?
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Jag kan inte svara för pannan, men Ecotec Bioline 20 är en trevlig brännare med många bra funktioner. Framför allt gillar jag att den har flera skyddsfunktioner mot bakbrand.

Sen är den ganska okänslig för pelletskvaliteten. Går att elda allt som brinner i den - även havre var det nån som sa till mig. :)

Mvh Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Jo precis... Fastnade också för brännaren pga. finesserna. EDIT: Skydden

Känns också lite bättre att få tag i en riktigt pelletspana, eftersom alla oljepannor som säljs med brännare (åtminstone här uppe) ligger i samma prisklass som ovanstående. :shock:

/ Tomas
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Tack för alla tips och synpunkter. Nu är anläggningen installerad och väntar på att tas i bruk. Sotaren måste väl få säga sitt innan man börjar elda. (elen snurrar redan nu)
Anläggning: Biomatic +20, Ecotec Bioline 20
Förråd: Ragnsells Gröna
Styrning: Danfoss ECL100 m utegivare
Län: Västernorrland
Storlek: ca 212m2 (1plan(106m2) + källare(106m2)
Byggår: 1968
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

Nu kanske det är så att sotaren skall kolla innan man eldar...men

Jag eldade Olja innan och byte till pellets...Bryde mig inte om att informera om nåt byte utan bara eldade...Sotatades en gång innan det va dax för brandskydds kontroll och ingen sa nåt om att jag bytat utan det ändrades bara vid brandskyds kontrollen...

Installera allt själv så visste ju att allt va riktigt gjort...
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Skriv svar