Så här fungerar det hos mig....

Skriv svar
nissebrun
Prima virke

Så här fungerar det hos mig....

Inlägg av nissebrun »

Så har man då startat upp anläggningen inför den kalla årstiden. Det är kul att se hur min nyinstallerade Tigex 25 jobbar på duktigt. Har försökt att hitta en bra inställning på den och just nu står den på ca: 10 kpa vilket tydligen motsvarar ca: 2 cm från markeringen. Har läst här på forumet att rekomenderat drag vid pelletseldning är 10-15 kpa så jag börjar på det lägre värdet så drar det väl ut lite mindre av den goa värmen till kråkorna. Efter att ha sotat igår så kollade jag rökgastempen och den låg på 220 grader. Lite högt kan man tycka, men då jag redan har relativt liten matning så är det kanske något jag får leva med, då man har den pannan man har. Kanske kan man minska lite på tillluften istället..? Har förresten klämt dit ett skorstensskydd som jag gjorde av 4 st. gängade stänger, 8 muttrar och en rostfri plåt. Blev riktigt bra med öppet drag åt alla håll och framförallt billigt... :D
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Har du vingmuttrar eller kan den som skall sota lätt få av skyddet ändå?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Svårt få ned rökgastemperaturen på en CTC Total. Om temperaturen ut i skorstenen är 220 grader får man också se skorstenen dom en sorts kakelugn som lagrar och fördelar värmen. Det är bara den värme som försvinner ut i skorstenstoppen som går förlorad. Kanske temperaturen däruppe inte alls är så hög.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
nissebrun
Prima virke

Inlägg av nissebrun »

Min tanke var att jag själv skulle ta bort skyddet när det blev dags för sotning, men eftersom plåten, som är ca: 50 x 80 cm och 1,5 mm tjock, väger en hel del och ligger minst 25 cm ner på de gängade stängerna så behövs egentligen ingen låsning och därför är det lätt för sotarn att bara lyfta av den. Annars så har jag 4 vanliga muttrar ( m10 ) som låsning.
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Skriv svar