Problem med inställningar

Skriv svar
n_wolle
Ungskog

Problem med inställningar

Inlägg av n_wolle »

Hej,

Jag har en Biomatic 20+ som jag eldar med pellets. (Neova)
December förra året så satte jag in ett insatsrör för att få bukt med fuktproblem i skorstenen.

Innan jag satte i instatsröret så var förbränningen väldigt bra, endast ljusgrå väldigt fin aska blev kvar efter förbränning. Men nu efter att ha satt i insatsröret så har jag problem med oförbränd pellets och kristaliserad aska i förbränningskoppen.

Jag förstår att det har blivit ändrade förhållanden som således kräver nya inställningar på Pannan, men då jag är en glad amatör så har jag inte hundra koll på detta utan vill konsultera er innan jag börjar pilla sönder pannan... :D

Vad är det för värden som ni/man behöver ha för att avgöra vart man skall justera?

Tack på förhand!
Frågar man inte så lär man sig inte.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med ett insatsrör har du fått mer mottryck detta leder till att fläkten måste höjas eller matningen sänkas. Sedan är det ju frågan för om insatsröret är stort nog osv men det antar jag att det är, som jag har fattat bör det vara abs. minst 100mm.

Du har självklart dragregulator på innan du justerar något, det är liksom grundförutsättningen för att skaffa stabila arbetsförhållanden för brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Gotte
Entusiast!

Draget

Inlägg av Gotte »

Jag utgår ifrån att du har dragregulator, annars är det en väldigt bra investering.
Har du förändrat skorstensförhållandena, så kolla upp draget, ev justera dragregulatorn.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör du med samma pellets nu som före insattsröret monterades??

Med för lågt drag kan det bli grusig konsistens i koppen, Man bör ha 15 pa drag har jag o några med bequem/biomatic märkt för att slippa detta..
Men de kan som sagt bero på pelletsen oxå som i sin tur oxå så att den nu inte är rätt justerad..

Men du har väl motdragslucka??
Vad Har du för dimension på röret?? (längd/diameter)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Intressant då denna tråd kanske kan hjälpa mig lite...
Jag har en Biomatic 20+ och enligt inst. har jag en mindre rökkanal som är "Halvsten x Halvsten" med en Tigex 25.
Fick min injusterad och det var bra förbränningsvärden enligt instrumentet. Men...

Min panna har alltid sotat ganska mycket oberoende på pelletssort, senast Neova.
Jag har provat att öka fläkten, minska lite på matningen men det hjälper inte. Ökad fläkt gav sintring.
Det bör kanske nämnas att jag har en ordentlig tillförsel av friskluft, vilket man kanske skulle kunna tänka att det
kan påverka förbränningen.

Jag sotade nu i helgen och frågade då kompisen som har en likadan Biomatic anläggning om hur hans förbränning är.
Han har alltid ljusgrå fin aska. Min aska är alltid kolsvart. :shock: Dock så har jag inga oförbrända pelletsar.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
n_wolle
Ungskog

Inlägg av n_wolle »

Hallå!

Jag har tyvärr inte någon dragregulator (antar att dragregulator=draglucka=motdragslucka)... dock har jag en lucka där dragregulatorn kan sitta som är lite på glänt för att öka draget.

Men jag hade samma förhållanden tidigare med bra förbränning.
(Även samma pellets=Neova)

Och en dragregulator kommer att införskaffas men det är andra saker på priolistan innan detta fixas.

Jag har ca. 6 meter rör, insatsröret (http://www.soliduct.com/insatsror-120-typgodkant.htm) är på 120 mm.

Hur mäter man trycket på draget? Vilket instrument och vart placeras detta? Det räcker kanske med att åka fläkten alt. minska flödet på pellets? Hur ställer man in detta?

Tilluften är god.

Några förslag?

Tack på förhand!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har du 6 meter skorsten och 120 mm insatsrör så räcker draget bra till för pelletseldning. Du kan inte mäta någonting i dagens läge för draget varierar från noll drag till stort drag. Det är ju därför du måste ha en dragbegränsare som ger pannan ett konstant drag.
Att dragförhållandena ändrades när du satte in insatsröret är också helt naturligt, en mindre skorstensarea ger ett mindre drag.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
n_wolle
Ungskog

Inlägg av n_wolle »

Ok,

jag trodde att en mindre area skulle innebära ett större drag iochmed att arean blir mindre fast det är samma eldning. Dvs mer tryck gentemot om det var en stor area...

Fast det stämmer säkert det du säger.

Så vad är rådet? Öka fläkten eller minska pelletsmatningen?

Är det någon med Biomatic som kan förklara hur man ändrar dessa inställningar.

/Niclas
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Mindre area betyder visserligen högre rökgashastighet i röret men sämre kapasitet, bara att jämföra med ett avloppsrör, försöker man hälla ut mer i avloppet än röret sväljer så svämmar det över. Samma sak med skorstenen, pelletseldning kräver mycket mer luft än ex oljeeldning för samma efekt och att försöka trycka ut rökgaserna med pelletsagregatets fläckt funkar dåligt. Så har man dproblem med mottrycket får man försöka leva med lägre efekt eller installera rökgasfläckt. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok då är det knappast dåligt drag du har utan för mycket för du får ett bättre drag med slang/rör än i tegelskorsten så börja med att installera dragbegränsare, Hör med "olle45" här på forumet vad du behöver..
En Tigex25 blir förliten kan jag tänka mej..

Jag har hållit på o testat ut just vilka inställningar man ska ha åt en här på forumet nu i dagarna :wink:

Jag kör den långa vägen att först kolla upp vad brännaren är på för effekt innan man justerar fläkten, Det kan vara stor skillnad på olika pellets vad man får för effekt vid en viss matning..
Jag behöver t.ex 83%matning för att brännaren ska vara på 15 kW medans den jag nu hjälpt får 15 kW vid 68% matning så detta måste man veta först sedan är det bara ställa in fläkt % en..

Jag kör med hushållsvåg o matar internförrådet manuellt under 10 minuter, Håller det helt fyllt under hela tidtagningen..

Med 9 kW effekt så ska brännaren förbruka 313 gram/10 min o då blir fläkten 18% med 15 pa drag i skorsten..
13 kW 450 gram/10 min fläkt 28%
15 kW 520 gram/10 min fläkt 33%
18 kW 625 gram/10 min fläkt 44%

Skulle det mot förmodan ändå sota öka fläkten 1% för dessa effektvärden är med pellets med energiinnehåll på 4,8 kWh/kg men den kan ju innehålla 5 kWh/kg oxå..
Det kan va svårt att få den gå bra i 9 kW el med 12% Co2 halt utan ofta blir den lägre för att den ska funka bra o då är det 20-21% fläkt i 9 kW som gäller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar