Brännare till Calmar Opex

Skriv svar
PeterZ
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 09 sep, 2007 17:22
Ort: Dalarna

Brännare till Calmar Opex

Inlägg av PeterZ »

Nytt hus-nya ideer :D

Den här gången har jag bestämt mig för pellets. Efter att ha surfat runt här och på andra sidor har jag bestämt mig för en Opex.Mycket för att min förra Calmar funkade bra.
Frågan är vad jag ska ha för brännare? Jag pratade med en kille på Trebema idag som sa att det helst ska va en framåtbrinnande brännare.
Funderar på Viking bio eller en PX21.Kan en Iwabo villa S1 passa? Någon som har nåt råd att ge mig?

Lite OT.
Pratade med en firma som servar/säljer brännare här i närheten idag. Han tyckte inte Opex va nåt att ha pga av att den va för lätt.För tunn plåt i den...trodde han. Om jag skulle köpa en panna att ha i 20 år så va det inget bra val utan jag skulle hellre köpa en extuna som han sålde. Det va nåt om att det inte gick att få ner rökgastempen på Opex.
PX21 va inte heller bra utan det va Iwabo som gäller. Fick inte direkt nåt bra intryck av honom :roll:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Köp en panna som är allt i ett om man så säger (brännare o panna)
utan att plocka ihop nått, Då är dom rimligen anpassade efter varandra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PeterZ
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 09 sep, 2007 17:22
Ort: Dalarna

Inlägg av PeterZ »

Jo det är nog det bästa men nu hittade jag en ny panna till ett riktigt bra pris så jag slog till på den. (dum :oops: )snål som man är.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Aha pannan är redan köpt, Ja då är det ju nån framåt brinnande, Janfire bör ju oxå gå bra att köra i den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Kör med Green Energy, har inte haft ett driftsstopp på 3 år.
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

jag kör med en px21a i min, fungerar fint
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tror pannan blir bra. Tunn plåt tror jag inte på. Extuna var en vedpanna och dom gick väl i konkurs. Problem med hög rökgastemperatur tror jag inte heller på. Tror han ville sälja på dig någon panna som blivit stående sedan konkursen. :x
Jag kör i en ännu mindre panna och jag är faktiskt tvungen att gå upp i högre effekt än nödvändigt för att temperaturen vid skorstenstoppen inte ska bli för låg.
Rent framåtbrinnande brännare är mitt förslag och inte någon uppåtbrinnande med lågriktare.
Dessutom ska du se till att brännaren har egen termostat för annars blir det extrakostnader och mer att köpa.
En brännare med enkla inställningar är guld värt när du köper ny pellets och upptäcker att du måste justera om brännaren. Jag skulle inte välja någon av de du föreslår om du köper nytt av den anledningen. Begagnad då får man ju rätta sig efter utbudet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hallå Peter!

Har haft min OPEX sen -04, skitsnack det där med tunn plåt. Anledningen att jag valde den är att Calmarpannan tillverkar bra grejer och är ett stabilt företag och EN viktig detalj, jag har lågt i tak och ganska begränsat utrymme och för att slippa flytta och ändra rördragningar, blev det just Opex.

Jag kör med alla turbulatorerna på vintern och det är inga problem med rökgaserna, se till att skaffa en dragbegränsare bara, det gör skilnad, både ekonomi och murstocken mår också bra. En nackdel är askutrymmet, och även den svängbara luckan, den har jag byggt om , då gångjärnen gav med sig efter ett tag.

Skall inte rekommendera någon brännare, det är så många andra som gör det i detta forum, men framåtbrinnande är optimalt och att du är noga med måttet in i bännaren.

Lycka till!!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar