sekundärluft i en exonom panna
-
- Pannrumsnisse!
I dag har jag varit och tagit foton hos en villaägare som har byggt om denna panna till omvändförbränning. Det var bara det att när jag kom dit var det full fyr i pannan , så jag kunde bara fota pannans utsida. Luckornas placering e.t.c .... En bild på förbränningen finns ......
Jag skall dit igen i morgon och fota inuti pannan så ni får se hur han har gjort. Lägger sedan ut bilderna i denna tråd. Denna villa ägare har gjort tvärt om mot den test som vi gjorde , han eldar på oljebrännar sidan och styr in rökgaserna till veddelens underdel och ut denna väg i stället. Denna lösning är nog enklare.
Bara mina bilder kommer ut så ser ni hur man kan göra.
Ved Profilen...
Jag skall dit igen i morgon och fota inuti pannan så ni får se hur han har gjort. Lägger sedan ut bilderna i denna tråd. Denna villa ägare har gjort tvärt om mot den test som vi gjorde , han eldar på oljebrännar sidan och styr in rökgaserna till veddelens underdel och ut denna väg i stället. Denna lösning är nog enklare.
Bara mina bilder kommer ut så ser ni hur man kan göra.
Ved Profilen...
Ojj..
Det tackar man för. Hade faktistk en liknande tanke att jag skulle elda i oljedelen istället. Men min pelletsbrännare sitter ju där så då blir det ju till att bygga en svängarm och fixa till en vettig lucka för vedinkast.
Väntar spännt på bilderna...
Det tackar man för. Hade faktistk en liknande tanke att jag skulle elda i oljedelen istället. Men min pelletsbrännare sitter ju där så då blir det ju till att bygga en svängarm och fixa till en vettig lucka för vedinkast.
Väntar spännt på bilderna...

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
-
- Pannrumsnisse!
Här kommer bilderna.
www.afabinfo.com/image_exonompanna/1.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/2.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/3.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/4.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/5.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/6.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/7.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/8.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/9.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/10.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/11.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/12.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/13.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/14.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/15.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/16.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/17.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/18.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/19.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/20.JPG
Som ni ser är ombyggnaden gjord från oljesidans eldstad samt att i botten är det mycket strypt kanal som leder in rökgaserna till botten på undersidan av vedsidans eldstad med trekantiga eldfasta strypningar. Dessa strypning måste finnas annars fungerar det inte. ( Enl ) Tester
Sedan går rökgaserna vidare under in i vedsidans bak kant samt vänder under stenarna mot bak väggen på vedsidan.
Sedan vänder rökgaserna igen mot vedpåfyllningsluckan runt den snedställda stenen som är snett placerad på vinkeljärnet i vedsidans ordinarie övre eldstadsdel..Skall egentligen vara 2 st stenar vi tog bort andra stenen när vi fotograferade syndes bättre då !!
Märk väl att oljeluckans primärluft är om gjord så att luften styrs till vänster direkt innanför lyckan så att all ved får ungefär samma primärluft.
Sekunderluften ser ni hur den är gjord.
Ett litet tillägg är att även den stenen som är placerad innanför ordinarie draglucka på vedsidan som står på 2 st vinkeljärn skyddar bara luckan på insidan. P.G.A Värmen.
Pannan eldas mot en 750 L Acktank. Laddningskoppel är laddomat -21.
Ägaren är mycket nöjd med att förbättra en så pass gamal panna till nästan modern teknik.
Problemet med denna panna när man bygger om den är att vedmagasinet är för litet för vedeldning. Men man har igen det på rökgastemperaturen. Bättre med låg rökgastemp och flera vedinlägg än att elda med för hög rökgastemperatur med ev. överhettning i bjelklag som följd.
Lycka till med ombyggnaden !!
Ved Profilen !
www.afabinfo.com/image_exonompanna/1.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/2.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/3.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/4.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/5.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/6.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/7.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/8.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/9.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/10.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/11.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/12.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/13.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/14.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/15.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/16.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/17.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/18.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/19.JPG
www.afabinfo.com/image_exonompanna/20.JPG
Som ni ser är ombyggnaden gjord från oljesidans eldstad samt att i botten är det mycket strypt kanal som leder in rökgaserna till botten på undersidan av vedsidans eldstad med trekantiga eldfasta strypningar. Dessa strypning måste finnas annars fungerar det inte. ( Enl ) Tester
Sedan går rökgaserna vidare under in i vedsidans bak kant samt vänder under stenarna mot bak väggen på vedsidan.
Sedan vänder rökgaserna igen mot vedpåfyllningsluckan runt den snedställda stenen som är snett placerad på vinkeljärnet i vedsidans ordinarie övre eldstadsdel..Skall egentligen vara 2 st stenar vi tog bort andra stenen när vi fotograferade syndes bättre då !!
Märk väl att oljeluckans primärluft är om gjord så att luften styrs till vänster direkt innanför lyckan så att all ved får ungefär samma primärluft.
Sekunderluften ser ni hur den är gjord.
Ett litet tillägg är att även den stenen som är placerad innanför ordinarie draglucka på vedsidan som står på 2 st vinkeljärn skyddar bara luckan på insidan. P.G.A Värmen.
Pannan eldas mot en 750 L Acktank. Laddningskoppel är laddomat -21.
Ägaren är mycket nöjd med att förbättra en så pass gamal panna till nästan modern teknik.
Problemet med denna panna när man bygger om den är att vedmagasinet är för litet för vedeldning. Men man har igen det på rökgastemperaturen. Bättre med låg rökgastemp och flera vedinlägg än att elda med för hög rökgastemperatur med ev. överhettning i bjelklag som följd.
Lycka till med ombyggnaden !!
Ved Profilen !
Tack för alla fina bilder.
Fast jag tror nog att jag ska ge mig på det första förslaget. Dels för att jag inte har tänkt mig använda pannan bara för vedeldning. Sedan för att det blir smidigare för mig att använda pelletseldning. =)
Så det är bara att sätta sig ner och rita hur alla plåtdelar och eldfasta stenar ska se ut. Jag återkommer när jag blir färdig. =)

Fast jag tror nog att jag ska ge mig på det första förslaget. Dels för att jag inte har tänkt mig använda pannan bara för vedeldning. Sedan för att det blir smidigare för mig att använda pelletseldning. =)
Så det är bara att sätta sig ner och rita hur alla plåtdelar och eldfasta stenar ska se ut. Jag återkommer när jag blir färdig. =)
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumsnisse!
Hej.
Nu ska jag skaka liv i denna gamla tråd.
Har inte haft riktigt tid till att bygga om pannan.
Men nu har jag gjort ett litet försök att förbättra pannan för ved.
Jag har grunnat lite fram och tillbaka hur jag ska lösa det här med vedeldningen i min gamla kombipanna.
Nu har jag konstruerat en baffel så att jag kan elda i det vanliga vedkammaren utan att ta bort brännaren.
Baffeln gör så att rökgaserna även delar av lågan sugs in genom övre olje kammar passagen. För att sedan vända och gå vidare ut genom min specialbaffel och sedan ut i rökröret.. hmm svårt att förklara. ska försöka rita i paint eller nått.
skillande blev iallafall att jag kan elda på lite mer. rökgaserna kom knappt upp i 300 och då la jag i ganska möe ved. Sedan har jag märkt att jag nog har halverat uppvärmningstiden av pannvattnet.
Det ända är att det nu blir så varmt så att det kokar lokalt någonstans.
Är det någon fara?? Det försvinner ju när tempen sjunker på rökg.
Nu ska jag skaka liv i denna gamla tråd.
Har inte haft riktigt tid till att bygga om pannan.
Men nu har jag gjort ett litet försök att förbättra pannan för ved.
Jag har grunnat lite fram och tillbaka hur jag ska lösa det här med vedeldningen i min gamla kombipanna.
Nu har jag konstruerat en baffel så att jag kan elda i det vanliga vedkammaren utan att ta bort brännaren.
Baffeln gör så att rökgaserna även delar av lågan sugs in genom övre olje kammar passagen. För att sedan vända och gå vidare ut genom min specialbaffel och sedan ut i rökröret.. hmm svårt att förklara. ska försöka rita i paint eller nått.
skillande blev iallafall att jag kan elda på lite mer. rökgaserna kom knappt upp i 300 och då la jag i ganska möe ved. Sedan har jag märkt att jag nog har halverat uppvärmningstiden av pannvattnet.
Det ända är att det nu blir så varmt så att det kokar lokalt någonstans.
Är det någon fara?? Det försvinner ju när tempen sjunker på rökg.

Här är en bild. De två rosa cirklarna är rör som jag ska montera. Ett i luckan för vedinkast och det andra i oljekammaren ska sitta i inspektionshålet för oljebrännaren. Lite små fix blir det. Men efter det så är det relativt enkelt att bara ta bort den nya baffel och röret i inspektionshålet för att kunna köra pellets.
Vad tror ni. kommer det att fungera?