Att se på lågan...

acsMike
Fröträd

Att se på lågan...

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Måste försöka optimera förbränningen i min panna. Jag har haft min EuroFire i en säsong, men misstänker att förbränningen borde kunna förbättras. Det ser jag när jag askar ur, och jag känner det på lukten utomhus.

Dock vet jag inte hur nära optimum jag är. Finns det några knep att ta till? Jag skulle vilja se på lågan när den brinner men då är ju hela paketet inkapslat. :-( Kan man kanske dra en fiber ut så man ser färgen?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Gotte
Entusiast!

Aska

Inlägg av Gotte »

Efter fyra säsonger med pellets har min erfarenhet lärt mej att avläsa effektiviteten av förbränningen, på askan.
Har i dag ett grått pulver i asklåda, vilket jag läser som effektiv förbränning.
Har ställt in brännare ifrån svart, oförbränd, brun, glödande, i olika steg och hittat mitt i tycke perfekt inställning, och detta utan instrument.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Gotte
Du har nästan rätt med din iaktagelse med askans utseende
det är så nära det går att komma utan att mäta.

grått fint mjöl liknande stoft är = bra förbränning...
men det är inget som säger att det inte kan vara större luftöverskott än som behövs för bra förbränning

Är det större luft mängd än som behövs sänker det verkningsgraden...
men det går alltid att öka och minska luft bränsle blandning

tills man finner rätt inställning...
För att få grått fint mjöl liknande stoft är = bra förbränning...

En bra dragbegränsare hjälper till att hålla rätt inställning emellan bränsle och luftblandning under alla typer av väder ute som påverkar drag förhållandet, och där med förbrännings inställningen vare sig det är olja / pellets eller ved som eldas...
Senast redigerad av Olle45 den ons 30 sep, 2009 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Titta på lågan och titta på askan är gamla beprövade vedeldarknep.
För pellets finns en ändå bättre metod, att titta på skorstensröken då det inte blåser.
Man ökar gradvis matningen tills det börjar komma upp svarta rökpuffar.
Då är det för stor pelletsmatning. I små steg minskar man sedan matningen tills röken blir osynlig. Då har man en bra förbränning.
Mellan varje ändring måste man vänta några minuter.
Lika viktigt är också att man kontrollerar temperaturen i skorstenstoppen.
50 grader 60 cm ned i skorstenen bör det visst vara. Är temperatiren där för låg måste man öka brännarens effekt.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Hej
Jag har ställt in min nyinstallerade brännare efter skorstensröken och askan verkar också bra den är mellangrå och som fint pulver.
Problemet är röktemperaturen nära skorstenens topp.
Kör på 11.5 kW uppmätt effekt och rökgastempen före dragbegränsaren är 134 grader.
Satte en digitaltermometer 57 cm ned i skorstenen och den kommer inte upp i mer än 46 grader när jag eldar.
Kan så mycke värme försvinna in i skorstenen?
Dragbegränsaren öppnar bara lite ibland så den släpper inte in så mycke kall luft.
Skorstenen är 7,5 meter halvsten x halvsten och har inget insatsrör.
Skorstenen går väl åt pipan om jag fortsätter?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

På min pellex kan jag ta bort flexi matarslangen. Man ser inte lågan pga kröken, men det lyser i röret. Funkar säkert på flera brännare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

I min brännare finns ett titthål så man kan se elden nere på rostret. Men vad har man för nytta att se baksidan av elden om man vill ställa in brännaren?

Edit: Direktcitering borttagen. Roli/moderator
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Att öppna så det går att se lågan, inget bra sätt för att trimma in förbränningen efter, finns det ett inspektions glas kan det vara ok!

Det har med att extra förbrännings luft stör inställningen!

Angående låg rökastemperatur ca 60 cm ner ifrån skorstens toppen
är normalt inget att oroa sig för när dragbegränsare används

Men det är inget fel att hålla koll efter spår av kondens i större utsträckning som kan fukta upp skorstenen, men normalt hjälper dragbegränsaren till att vädra ut den fukt som kan uppstå.
Senast redigerad av Olle45 den ons 30 sep, 2009 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Många tips. Tackar så mycket. :-) Jag ska börja med att byta pelletsleverantör, sen ska jag börja kika på skortstensröken.

Dragbegränsare har jag ju, köpt av någon i tråden. ;-)
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Är det ingen av er "på tråden" som låter någon göra en "rökgasanalys" och mäta lite mer än bara rökgastemperaturen, t.ex. CO, O2, CO2, lufftöverskott, drag i mm, etc. ? :?

Jag har själv inte gjort detta ännu utan håller själv (med lite hjälp av en som har en likadan brännare) att prova mig fram genom att titta på färgen på askan och sotet i rökkanaler.

Så, kör ni endast, med att kolla färg på aska och färg på röken i skorstenen? :?:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

japp så har jag gjort i snart 2 år......
pga jag la ner jakten på någon med rökgasinstrument då det inte berkar finnas någon i min närhet som vill göra/åta sig det......men det har funkat fint :D
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Med tanke på hur ojämn matningen är till en overmatad brännare tycker jag det är rätt bortkastade pengar att ställa in med rökgasinstrument.

Jag menar, hålla på och försöka trixa in gasvärden på decimalen när, när det ena matningen kommer en hel näve pellets för att sedan nästan helt utebli de kommande två...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Hej Lars B

Du undrade om ingen ställer efter instrument. Jag fick för mig att göra det och anlitade en firma som är installatörer av pelletsanläggingar. Den justering jag fick var inte värd de nära 900 kronor jag fick punga ut med.

Jag tror att "vi" pelletseldare har ganska bra koll på hur det ska vara, många gånger bättre koll än halvduktiga installatörer.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Gotte
Entusiast!

Haa Proffs ?

Inlägg av Gotte »

Jag med har gått på niten och anlitat "proffs" med instrument.
Utkastade pengar, kunde lika väl eldat med 700 :- och fått värme.
Håller fullständigt med ovan inlägg, om ojämn matning, olika pellets.
Jag kan ställa in min brännare och vara nöjd med bulkförråd 4 ton.
Efter nytt lass (1,5 år) pellets, så får jag justera igen efter den nya leveransen pellets. Saknar kontinutet med leverans ifrån samma fabrik.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

johano: bara till viss grad sant faktisk.
Startdosen är inte till att starta bara, det är egentligen den dos som ska finnas i brännkoppen kontinuerligt och varje dosering ska bara kompensera det som eldas bort. När brännaren sedan stoppar ska fläkten ju efterköra för att elda upp det kvarvarande i koppen.

Så visst varierar det men variationen är faktisk inte så allvarlig som man skulle tro och ja, jag kan bevisa det men den loggning jag har på min lambda-styrning.

Men visst varierar det, det är sant.
Senast redigerad av Icecap den tor 01 okt, 2009 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar