Hjälp!

Skriv svar
jahsoldier
Ungskog

Hjälp!

Inlägg av jahsoldier »

Hej alla!

Jag köpte en stor kåk i höstas som är uppvärmd med pelletspanna, allt funkade hyffsat i vintras och nu på sommaren har vi haft den avstängd och andvänt varmvatten beredare.
För några dagar sedan var jag ner och tömde pelletsförrådet och tog bort allt packat damm som fanns i botten i form utav en stor kaka(har nog inte blivit rengjord på ett par år), sotade ur pannan och blåste rent allt med tryckluft.
Nu verkar det som om att skruven inte får upp tillräckligt med pellets, den beter som om den "tuggat" luft och ger inget jämnt flöde och som följd så går pannan bara i ca 15minuter, jag har fyllt skruven många ggr och låtit den stå och gå läääänge bara för att förvissa mig om att den ska vara fylld.
Jag har inte gjort några förändringar på vinkel eller hastighet(tror inte det går på min skruv).
Varför blir det så här?

Pannan är en biosolpannan, brännaren en pellx och skruven en varvel.

Skulle vara innerligt tacksam om någon har några tips eller ideér på vad det kan vara som är fel.

Mvh
Linus
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

När jag monterade min skruv första gången hade jag samma problem som du beskriver. (jag gissar att vi inte har lika dana skruvar men ändå). För mig var hålet i skruven där pelletsen ska trilla (rinna in) fel placerat i förhållande till hålet i förråtdet.

Nu mins jag inte om jag hade satt den för långt ned eller för långt upp (jag tror att det var det förstnämnda) men genom att dra ur (eller trycka in) skruven någon centimer i taget så började den att mata som den skulle. Så jag gissar att det skulle kunna vara liknande problem för dig. (men som sagt det är en gissning

//Jonas
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har du tagit av slangen och kört pellen i en påse..så du ser att det kommer pellets i jämn ström?Det brukar ta en lååång stund.. :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
jahsoldier
Ungskog

Inlägg av jahsoldier »

Tack för svaren, skruven sitter i ett plaströr och det skulle vara om hela höljet har vridit sig vilket nu när jag tänker efter är en möjlighet om inte öppningen är i botten på röret(kommer inte ihåg hur det ser ut). Jag har lät skruven stå och gå i mer än en timme det borde ju räcka och sen har den gått säkert två timmar till med tanke på hur många ggr jag startat pannan.

jag antar att öppningen ska peka uppåt?
jahsoldier
Ungskog

Inlägg av jahsoldier »

Kom på en till grej, när pannan är kall och jag drar igång den så börjar den med en hyffsad smäll och det kommer en fet rökpuff ur dragbegränsaren(tror jag det heter), händer aldig när den är varm, varför blir det så?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det brukar vara snedskuret längst ner på röret(skruven) och det skall vara uppåt.Sen gäller det att det sticker ut en bit av spiralen,så den syns i det snedskurna.
Du har fått ett lock av kalluft i skorstenen,nu när eldningen har varit stilla.Det blir litet eller ingen drag förrän du värmt upp skorsten lite.Prova med att tända en bit papper i dragluckan så du värmer upp luften i skorstenen.Sen bör det inte bli några problem när du en gång har fått igång brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Knallar/poffar vid start beror oftast på fel startdos, detta passar ju ihop med den dåliga matningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jahsoldier
Ungskog

Inlägg av jahsoldier »

Tack för tipsen, nu verkar det funka den har gått nån timme nu egter att jag vred höljet till skruven rätt, vet inte hur den kommit fel men nu verkar det funka. Jag värmer runt 400kvm inkl varmvatten med min panna och tar gärna emot tips och ideer på hur ja kan effektivisera anläggningen, är helt eller nästan nollställd på det här med pellets. Huset jag bor i är en gammal träskola byggd 1901 med tre lägenheter varav jag bor i en och sen hyr jag ut två st, det är högt i tak, dåligt isolerat och gamla radiatorer utan termostat.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du inte har shuntstyrning bör du skaffa det snarast, det gör att man kan "låta bli" elementen när allt är intrimmat rätt utan att det blir för kallt eller varmt, det ger dels bättre värmekomfort och jag skulle tro att du sparar lite på det också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar