Är Danfoss ECL 110 bra?

acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Är Danfoss ECL 110 bra?

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Sedan start så har vi saknat automatisk shuntmotor i vårt ved/pellets-panne system, så vi har justerat inomhustemperaturen manuellt.

Kollar på olika shuntmotorer+kontroll, bland annat en Danfoss ECL 110, som dessutom verkar vara ganska billig.

Är det någon som har erfarenhet av den? Bra, dåliga? Jag tycker den verkar bra, på pappret.

Tack på förhand,
Michael
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Okay ECL

Inlägg av Gotte »

Monterade in ECL med inne och utomhus -givare i våras.
Fungerar väl okay, dock ej tillräckligt intrimmat ännu, så att jag uppnår samma resultat som min gamla Billman El-ettan (1985) som var helt suväränt bra.
Jag valde ECL med inomhusgivare pga, "luftigt" hus, Vass-isolering, och reglersystem med enbart utegivare klarar inte blåsigt väder.
Använder även ECL möjligheten med nattsänkning, dock även sänkning under dag arbetsveckan.
Skulle vilja ha mer info på inomhusgivare (display), har idag inne och ute temp. Voro intressant att även fått info om radiatorvatten - temp. Men så är jag också lite nördig se http://tgsoftware.mine.nu
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag har en ECL Comfort 100M men endast utegivare. Jag bor ganska blåsigt men jag tycker att den fungerar ganska bra med endast utegivare. Jag har funderat på att ansluta en innegivare. men det har inte blivit så ännu.

Min ECL 100M är väl en äldre modell än ECL 110? Är det någon som vet skillnaden?

Gotte, du säger att innegivare gör att systemet reglerar mycket bättre. Ska jag bara ha nnegivaren och ej innegivaren eller båda?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Kan inte svara på hur Danfoss ECL 110 är. Däremot så kan jag säga att Danfoss ECL 300 med innegivare, utegivare, framledningsgivare och returgivare är helt suverän. Till min anläggning har jag dessutom Danfoss ECL WebAccess som ger mig möjlighet att både kontrollera alla värden samt ändra inomhustemp, nattsänkning, justera kurvor osv.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Svar Lars

Inlägg av Gotte »

Det är min övertygelse, efter två egna system samt inkoppling av ett otal reglersystem genom åren. (elektriker)
Att dra slutsatsen genom enbart ute-temperatur och en linjär eller logaritmisk skala, beräkna framledningstemperatur, när inverkan av dragit hus är så pass stor. Jag kan uppfatta det som kallt, vid 10+ grader och blåsigt. Varmt vid 10+ och vindstilla. Jag menar att har du ett äldre, lite sämre fönster, isolering och dörrar, så gäller det att även känna av inne-temperatur.
Jag inte haft ECL så länge än, och finjustering måste göras under ett helt uppvärmingsår, dels under superkallt förhållande, vår förhållanden osv, då man i ECL kan justera in en logaritmisk värmekurva.
Visst, då snackar jag perfektionist. Att köra med standard inställning duger jättebra, men som sagt innan, jag är nog lite nördig när det gäller värmesystem.
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

K-BU

Inlägg av Gotte »

Shit, hade jag vetat om ECL med web-access, hade jag direkt köpt den istället.. Undra om min gå att komplettera med web-access :?:
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag kollade på http://se.varme.danfoss.com/Content/81E ... SIT60.html och där framgår att ECL 200 och ECL 300 går att köra med web-access (ECL WebAccess) som verkar vara en separat produkt.

Är det någon som vet var ECL 200 och ECL WebAccess kostar och var man hittar dem till ett bra pris?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Det finns en nackdel med WebAccessen, den är dyr, alldeles på tok för dyr... Om jag inte minns helt fel så när jag köpte den för ungefär 2 år sedan så var listpriset på runt 20.000 :(

Men det är helt klart en cool pryl, perfekt att kunna gå in och kolla aktuella värden och ändra. Vidare så kan man backa i diagramet drygt en månad bakåt i tiden och även ladda ut alla mätvärden och spara det i en textfil(csv). Det går även att ansluta fler mättillbehör, dessa ansluts genom att man lägger till puls och/eller analoga ingångar (WAH pulsgränssnitt / WAH analogt gränssnitt)
ECL WebAccess

ECL WebAccess gör din ECL Comfort 200 och 300 tillgängliga via Internet. Allt man behöver är Microsoft Internet Explorer och gratisprogrammet Adobe SVG viewer. Ingen speciell mjukvara behövs.
Man kan definera olika nivåer av behörighet, från enkel övervakning till total kontroll över alla parametrar i ECL Comfort.

http://se.varme.danfoss.com/xxTypex/201 ... SIT60.html
Ett litet tillägg angående Adobe SVG viewer, det är en produkt som inte länge utvecklas av Adobe, men det finns andra fria SVG-viewers att använda den dagen som inte Adobe´s längre fungerar.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Önskelista

Inlägg av Gotte »

OM man hade kommit över protokollet och kommandon, skulle jag själv polla av ECL, via RS-485 (används troligtvis ) LON.
Men det är väl omöjligt.
Lätt kopplat in mej på bussen till inomhuspanelen.
Hmmm måste vara någon form av RS-485.
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

På Danfoss hemsida står det att ECL 110 har "väderkompensering" - betyder det att man får med en vindmätare också, eller vad betyder det?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Inlägg av Gotte »

Så bra är det nog inte, att det finns vindmäter.
Däremot inomhusgivare i kombination med utomhusgivare.
Inmmhusgivare kompenserar "dragiga hus" och hjälper till att stabilisera regleringen emot två olika givarpunkter.
Visserligen är det lite sent att reglera emot innomhustemp, då värmereglering är långsamt, men bästa resulatatet uppnår med ute och inne mätning
acsMike
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 04 apr, 2008 18:22
Ort: Stockholm

Inlägg av acsMike »

Nu har jag i alla fall köpt en ECL 110, och försöker installera den. Jag kan inte direkt säga att instruktionerna är bra... Instruktionerna är omfattande, men inte bra. Nåja, det löser sig.

Jag har utegivare och framledningsgivare. Bör jag köpa en innegivare också, eller räcker det med framledningsgivare?

Tack för responsen. :-)
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Om du har alla fungerar termostat vattenburen element så räcker det , annars har man inte fungerar termostat så skaffa innegivare.

Som jag har är blandare hos flesta element så det funkar inte med bara utegivare, om det är kallt ute så stig varmare i huset trots jag inte vill ha över rumstemperatur, det hjälpte inte att sänka på regelcentral, så köpte jag innegivare och vilken toppen att hus blev ständig rätt rumtemperatur spelar inte roll hur é väder ute.

Tänker på att om man vill ha rumgivare och sitter man på exempel vägg i hallen på bottenplan och då funkar bara rumtemperatur på bottenplan och källare eller ovanvåning blir inte lika rumtemperatur som bottenplan. då får man använda anpassa termostat på dess element.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

ascMike,
framledningsgivaren måste du alltid ha, den känner ju av vilken temperatur det är på vattenet som pannan levererar ut. När det sedan gäller ute- och innegivare så kan du den ena eller den andra eller båda (under förutsättninga att de kan kopplas till din centralenhet och att den är intelligent nog att reglera med hjälp av dessa).

Det jag har förstått vad gäller val av ute- och innegivare. Bäst är att ha bägge. Utegivaren hjälper till vid stora ändringar i "uteklimatet", t.ex. blåsigt ute. När det gäller innegivaren är den bra på motsvarande sätt för "inneklimatet". T.ex. dragit eller andra snabba växlingar inne.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Så här har jag installerat/konfigurerat mitt system.

ECL300, fyra tempgivare (inne, ute, fram, retur) och radiatorsystemet är ett gammalt tvårörssystem med radiatortermostater på alla radiatorer.

Radiatorn i hallen har sin termostat satt på max, skulle i princip kunna skruva bort den termostaten och köra fullt öppen ventil på den radiatorn! På väggen mitt emot radiatorn sitter innegivaren. Utegivaren sitter på norrsidan av huset. Givarna på stig och retur sitter på respektive ledning en bit från shunten.

Alla övriga radiatortermostater är inställda på den max temperatur som jag vill ha i respektive rum, ca 17gr i sovrummet, ca 19-20 gr i övriga rum.

Systemet kommer nu att jobba enligt principen att det skall gå ut tillräckligt varmt vatten för att det skall bli så varmt i hallen som jag har sagt till regleranläggningen att det skall vara, säg 21 grader. Det kommer därigenom i princip att alltid vara flöde genom elementet i hallen för när det börjar bli de inställda 21 graderna i hallen så är fortfarande termostatventilen på elementet i hallen fullt öppet, men då börjar shunten att dra ner på temperaturen på utgående vattnet. Övriga element de levererar vad de kan utifrån vad shunten styr ut, men respektive element i övriga rum värmer aldrig respektive rum mer än den inställning som är på respektive radiatortermostat.

Om jag nu öppnar ytterdörren i hallen och släpper in kalluft så känner anläggningen av att det blir kallare och shuntar ut mer värme, men det är endast radiatorn i hallen som "vräker på", i övriga rum så styr respektive radiators termostatventil så det aldrig blir mer än inställt värde. Omvänt resultat blir det om jag eldar i braskaminen och/eller vedspisen då värmen från dom strålar ut i hallen, då drar shunten ner, men värmen från eldningen sprider sig även ut i resten av huset vilket gör att det blir varmt i alla rum.

Förutom att innegivaren styr anläggningen så när utetemperaturen växlar drastiskt ute så börjar anläggningen genast att justera sig för att det ska vara en lämplig framledningstemperatur. Allt detta kräver dock att man justerar in anläggningens kurvor rätt, något som beror på hur husets värmebehov är vid olika temperaturer och väderomslag.


Ett litet tillägg angående tjutande radiatorer; I ett tvårörssystem så kan man få stopp i flödet om alla radiatorventiler stänger, c-pumpen skall då kämpa mot detta vilket innebär att det går ju inte! Effekten blir även att om någon/några termostatventiler är lite öppna så börjar det vissla/tjuta då c-pumpen försöker trycka allt genom dessa små öppningar. Men i mitt fall där ventilen på radiatorn i hallen alltid är öppen så har c-pumpen alltid möjlighet att pumpa utan att det är stopp i flödet. Så där finns det alltså en till fördel med en anläggning enligt ovan.

(Måste tillägga att jag är lysmask och datanisse, så jag har säkert använt fel rörkrökarterminologi i en massa fall i texten ovan.)
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Skriv svar