Farligt med träförråd, eller är det bara nys?

Skriv svar
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Farligt med träförråd, eller är det bara nys?

Inlägg av holyanna »

Jag har gjort försök att få tag i ett förråd från Ariterm som rymmer 1000 liter och som min syster har, men det tillverkas inte längre. Enligt uppgift för att så många har brunnit upp (?)

Vi tänker bygga ett eget eftersom det inte går att köpa längre, och då bygger vi det naturligtvis av trä. Vårt pyttelilla kartongförråd har ju inte brunnit upp än, så jag är inte överdrivet orolig. Men är det vanligt med brand i pelletsförråd av trä? I metallförråd borde ju om inte annat pelletsen brinna upp, så jag förstår inte riktigt problemet med att förrådet också brinner upp? Eller är det att man sparar pengar på att slippa köpa nytt förråd fast hela huset brunnit upp? (ironi)
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jag har helt enkelt tagit en lastpall med , just nu, 4 pallkragar högt. Kör jag med 5 kragar räcker det ca 1 månad. Skruvade fast 2 st formplyfa på diagonalen i botten så¨att man fick ett litet lutande golv. Funkar perfekt.

Enkelt, billigt och bra.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Vissa yttre betingelser kan få pelletsen i ett större förråd att självantända.
Risken i ett "veckoförråd" är minimal.

Rätt RF, rätt omgivningstemp. OCH plötsligt är en brasa är igång. Småfraktioner såsom spån och damm ökar så klart risken.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tror inte det stämmer att många förråd från Ariterm har brunnit upp. Då ville branchen (Pellsam etc) vetat detta. Mitt firma är medlem i Pellsam.

Jag kan tänka mig att skruvmotorer har brunnit upp (värme, inte brand). Ariterm har ändrat lösning på utmatningskruv i dag (Depo). Dom kör inte flexskruvar direkt mot förrådet.
I dag finns nya lösningar för bulkförråd som handterar ökat spånmängd.
Flera inlopp i förrådsskruv gjör att spånmängd fördelas jämnt. Så gör Matene AS.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Rol-bi skrev: I dag finns nya lösningar för bulkförråd som handterar ökat spånmängd.
Hur då?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om du tittar på http://www.matene.com ,
vill du se på att Matene använder flera inlopp i förrådsskruven. Total spånmängd i förrådet fördelas över flera inlopp vilket gör att varje enkelt inlopp tar 1/4-del av spånmängden. Det ger jämnare förbränningsvärden och då sparar man ju pengar och underhåll, eller hur?.
Janfire (Pellistore) har samma princip som Matene i förrådsskruven och Ariterm använder också samma princip i sin nya "Depo".

Matene klarar dock av att dosera hela vägen från bulkförråd och in i brännare som inte har intern doserskruv. Detta pga vertikalskruvens funktion. Matene behöver heller inte en "utloppslåda" med nivågivare efter förrådsskruv men kan köra direkt vidare i serie med vertikalskruv och takskruv eller direkt ned i lång/säker fallschakt. Det ger en enkel och effektiv lösning. Vertikalskruven har innebyggt och patentsökt "air lock" i sin funktion. Det ger inga möjligheter för att rök tar bakvägen och ger inga falsk luft genom matning.

Matene sin tekniska lösning har nyligen vunnit en innovationskonkurrance för Undervisningsbygg i Norge, dvs. den etat som skall byta ut oljepannor med bl.annat pellets på skoler i Oslo.

Norgeskruven (vertikalskruven) trivs med hög spånmängd då arbetsprincipen är att pellets siktas upp genom spån. Den ger oerhört jämn matning, då vertikalt för man körer vidare i taket med horisontell skruv.

Endast små motorer används på Matene sitt matningssystem. Matene är ensam på markanden med motorer som är momentbegränsade med microswitch och fjäderbaserad momentarm så dom inte kan "brinna" upp. Matningen stannar i god i tid.
Små motorer klarer inte av att krossa pellets till spån. Många vet i dag att traditionella flexskruver med stora motorer har denna förmågan.


Hoppas ovanstående ger svar på din fråga, Rayyan.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Så bra!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Självantändning

Inlägg av Gotte »

Jag i kontakt med stora silos, 1500 ton pellets.
Övervakade med tempgivare.
Kan inte inbilla mej självantändning i villaförråd, varför
jo, när temperaturn börja sticka, säj 50-60 grader, bildas så illaluktande gaser, bla. förorenad kolmonoxid, så att i en villa skulle man ana oråd långt innan det är dax för självantändning.

Brand i villaförråd,
Varmgång i matarskruvar, lager, motor.
Statisk elektrisitet, dammexplosion.
Olåsta inlopp, ungar som slänger in brinnande papper.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag hade förråd av 7 pallkragar med förhöjda sidor o bakgavel tidigare, Sluttande botten så det va självtömmande o rymmde en storsäck på 600 kg i det så det räckte 3 veckor då det va som kallast..
Men nu har jag så jag klarar mej 2 år mellan fyllningarna om ja kör pellets året runt.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar