gult nedfall?

Skriv svar
Myke Tison
Frö

gult nedfall?

Inlägg av Myke Tison »

Min granne påpekar att där blir ett gult nedfall från mitt pelletseldande. Jag undrar om någon vet vad det kan vara för något? :(
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Svavel från tidigare oljeeldning?
Oförbränt spån som följer med rökgaserna ut?
Vermeculitisolering från hål i trasig rökgasslang?

Hur ser nedfallet ut, förutom att det är gult?
Senast redigerad av Lelle den ons 16 sep, 2009 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Är det som små frön? ....Björkpollen..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

......eller avundsjuka?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag skulle nog också satsa på björkpollen, be honom gärna förklara varför han anser att "nedfallet" kommer från din pelletseldning, om man han är så säker på det så måste han ju ha någon form av anledning att säga att det kommer från just dig.

Be honom gärna visa det så kallade "nedfallet" också så du får se vad det är för något om du inte redan sett det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Björkpollen är väl just pollen, ett gult damm. Men björkfrön är lite hårda och några millimeter stora. Höll på att renovera taket med asfaltmassa och då ville jag ha vinden från rätt håll så att inte grannens stora björkar kastade skurar av små vassa stjärnor på det svarta och blanka taket. I alla fall innan det stelnat så att de inte fastnade.

Det mesta pollen är gult, både från lövträd och barrträd.
Om det är så att din granne trodde att det gula pollentäcket på hans trädgårdsmöbler och utehängda tvätt är från din pelletseldnng så borde du visa din askhink vilken färg den har ;).
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Myke Tison
Frö

Inlägg av Myke Tison »

tack för svaren.
Här finns många björkar i området, men grannen som är en snäll gammal gubbe har bott länge i sitt hus. Jag tror han vet hur pollen ser ut.
Jag utgår ifrån att han har rätt i att det kommer från min pelletseldning. Jag får be honom visa "det gula" helt enkelt.
Jag eldar med vanlig neova pellets i en Janfire flex. Kan det damm som finns i pelletsen ta sig genom systemet och kastas ut ur skorstenen? :?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle mer tippa på flygaska, det kan nog vara lite gulaktigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

En del aska är som sagt väldigt lätt och åker med i skorstenen och upp, kolla på taket så ser du vad som åker ut. Men den brukar vara ljusgrå och jag har inte sett någon i min trädgård. Men ta ett prov från ditt tak och skorsenskransen och visa grannen så får han se om det är detta han sett. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja jag håller det otroligt att din granne ska märka någon skillnad el att nått blir gult hos han, Men jag har märkt att min skorsten blir gulaktig då det är riktigt kallt hos mej genom att rökgaserna svarvar runt skorsten pga rökgasfläkten o kondenserar på skorsten. Men ingen annanstans märker man att det blir nått missfärgat o skorsten blir det inte heöller utom vid extrem kyla
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar