pannan igång

Skriv svar
magnus32
Stor entusiast!

pannan igång

Inlägg av magnus32 »

då var pannan uppstartad för denna sesongen då :lol: :D

startade i går kväll den har bara gått 2 gånger än 8)
dock kan man se att den går rök i skostenen åt gråa hållet men kanske har med att göra vädret :?: regnigt o grått här nu
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Startade också min panna igår, då solen inte längre "orkar" ordna med VV i acken.
Från slutet av maj till förra helgen har det endast gått åt 45 kWh el för att "stötta" solfångarna för VV produktion samt lite värme när termostaten har kallat (c-pumpen har gått på timer 4 timmar varje natt hela sommaren).
Men den senaste veckan fram till igår hade elpatronen förbrukat 30 kWh.
Då tyckte jag att det var dax för pannstart. Brännaren startade "nästan" för bra för att inte vara rengjord..... Hade för avsikt att göra ren den när jag stängde av den i slutet på maj men det blev inget, uterummsbygget tog hand om all ledig tid.... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

:D :D fick göra rent min med igår :lol: såg när jag kollade över att oj har glöt o göra rent den sen i våras :oops:
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har inte rengjort min ännu :oops: :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nissebrun
Prima virke

redo för kallare tider...

Inlägg av nissebrun »

Jag har också förberett mig för kylan med en ny glödspiral , då den förra behagade ge upp i våras efter ca: 3 års eldande. Så varmvattnet har fått gå på elen under sommaren. Verkar lite konstigt med ett prisintervall mellan 800:- till 1200:- för en spiral. :wink: Sedan har jag äntligen kommit till skott med att installera en Tigex 25 så jag slipper strula med pannans spjäll, vilket har lett till att det såg ut som det brunnit i pannrummet. :oops: Rengjort och skurat nu från tak till golv så där vill man aldrig hamna igen. Ska bli spännande att se Tigexen i action och försöka trimma in den.
Mvh Conny
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Har startat upp den "nya" pannan. Se sign nedan. Kört helt utan turbulatorer till en början, vilket innebar ~220 graders röktemp ut ur pannan. Tryckte idag in samtliga turbulatorer och tjena, ~120 grader ut ur pannan :shock: . Tittglaset blir nu även sotigt vilket det inte blev utan turbulatorer. Så nu blir det nog att korta dom lite för att få upp rökgastempen en skvätt, för att sedan justera in anläggningen mot rökgasinstrumentet.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Hej Highlander!

Eftersom vi har samma typ av panna tänkte jag berätta hur jag kör. Nu har jag en skorsten som är dubbelt så lång som din, och det spelar säkert in en del, men jag kör med 5 turbulatorer i och ibland även en kapad sjätte, har cirka 140-150 grader ut vid nysotat.

Jag har de gamla "skruvade" turbulatorerna, vet inte om du har de veckade om det kan vara någon skillnad.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Jag kör pellets året runt.... :roll:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Samma här, har ingen patron back-up.

Men i morse slog jag på värmen till huset, lilltösen kan inte ha ett täcke på när hon sover.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Dave skrev:Jag kör pellets året runt.... :roll:

MVH// Dave
Jag med .. fast använda time under sommarsäsong ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför göra nått idag som går göra imorron :wink:
Ungeför så tänkte jag då jag plockade ur brännaren o började elda ved den 1:a maj, Blev påmind nu att det inte är gjort än... :oops:
Men men veden kanske räcker 1 mån till så man har ju tid att rengöra (vilket förmodligen inte kommer bli förrän den ska igång :roll: )
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TRX850
Ungskog

Inlägg av TRX850 »

Nystartad TBmini i CTC V25 panna. Veckoförråd med 1,7m skruv. Allt sprillans nytt så jag har inte sotat än...
CTC V25 FK, 2kbm acc, TBmini med veckoförråd, 150kvm bost + 90 kvm biyta, allt i gammalt dragigt hus
Gotte
Entusiast!

Oj då, bor jag så långt söder ut !

Inlägg av Gotte »

Räknar inte med att starta ännu på ett bra tag, klarar mig med sol ännu..
http://tgsoftware.mine.nu :!:
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Har inte släppt på värmen till elementen ännu, men har kört brännaren en gång om dagen för varmvattnet hela sommaren. Har legat kring 75-80 kg/ månad då. Snart blir det väl dags att släppa på värmen också.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

DavidU skrev:Hej Highlander!

Eftersom vi har samma typ av panna tänkte jag berätta hur jag kör. Nu har jag en skorsten som är dubbelt så lång som din, och det spelar säkert in en del, men jag kör med 5 turbulatorer i och ibland även en kapad sjätte, har cirka 140-150 grader ut vid nysotat.

Jag har de gamla "skruvade" turbulatorerna, vet inte om du har de veckade om det kan vara någon skillnad.
Kör fortfarande med alla turbulatorerna i okapad längd. Verkar fungera bra än så länge. Ligger på ~125 grader ur pannan och ~65 grader en meter ner i skorstenen, så det ser ju rätt så ok ut. Har dock inte provat med rökgasinstrumentet än.

Jag har dom veckade turbulatorerna.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Skriv svar