Skruvmotorn går bara i ca 1 sekund...

Skriv svar
TRX850
Ungskog

Skruvmotorn går bara i ca 1 sekund...

Inlägg av TRX850 »

Hej,
Igår var det dags att driftsätta min nyinstallerade TBmini med styrelektronik från Torsbyugnen. Allt gick bra att koppla in, skruven kördes manuellt för att fylla upp med pellets (vilket gick bra), knäppte igång brännaren som tände utan knot. Efter några minuter märkte vi att skruven bara matade fram i ca 1 sekund (ca 1/10 dels varv). :-(

Vi bytte hela skruven, inkl motor. Suck och stön, samma sak igen... :cry:

Någon här på forumet som varit med om liknande?
Går skruven för trögt?
Styrelektroniken trasig?
CTC V25 FK, 2kbm acc, TBmini med veckoförråd, 150kvm bost + 90 kvm biyta, allt i gammalt dragigt hus
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Hur länge ska den gå då ? det skiftar ju väldigt mellan olika skruvar och en sekund låter väl inte helt orimligt, min går 1.5 sekunder (en helt annan skruv och brännare dock).

Det ska finnas en switch (nr 6 ?) för att få "utökad" gångtid på skruven, har du testat den ?

Det måste väl vara olika gångtider beroende på vilket effektläge man väljer, har du provat att ändra detta ? och är det alltid 1 sekund på alla effektlägen ?

Brännaren kör med längre gångtider de första minuterna efter tändning och går sedan ner till "normal" matning, det är inte detta du menar ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TRX850
Ungskog

Duttande skruv

Inlägg av TRX850 »

Min skruv trycker inte fram någon (nästan i alla fall) pellets på den sekunden. På högsta effektläget räckte det knappt till att hålla lågan vid liv och det var fortfarande bara en en-sekunds dutt (även om dom kom oftare)... :(

Taskiga skruvar som går trögt eller en styrbox som inte knuffar på enligt behov...
CTC V25 FK, 2kbm acc, TBmini med veckoförråd, 150kvm bost + 90 kvm biyta, allt i gammalt dragigt hus
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om skruvmotor använder 230 volt, så koppla den direkt mot strömuttag och mäte upp vikten pellets matat under 30 sekunder. Sen kan man räkna ut hur många sekunder den skall köra för att ge tex 15 kW. Repetera mätningen flera gånger för att kontrollera repeterbarhet på doseringen.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Underligt, om skruven kärvar så skall man få felmedelande. Vad har du för efektinställning, jag kör på trean.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
TRX850
Ungskog

Inlägg av TRX850 »

Samma strul på både 3an och 7an
Inga felkoder...
TRX850
Ungskog

Inlägg av TRX850 »

Om motorn går ca 1 sekund, hur många varv/del av varv snurrar den hos er? Min kom 1/10 varv...
DJN
Gallringsobjekt

Inlägg av DJN »

jag har en tb mini o jag skulle tro att min motor går i ca 3 sekunder, kan kolla mer exakt sen när den startar . Jag har för mig att motorn går lika länge vare sig det är på 3 eller 7ans effekt men att den går oftare på den högre effekten istället.
Troligen kan du ställa in gångtiden på styrelektroniken med någon switch eller liknande som sagts innan . Fick du inga instruktionsböcker? Där lär det stå hur du gör .
TRX850
Ungskog

Inlägg av TRX850 »

NU FUNKAR DET!! :P :P :P

Ny skruv på plats och allt verkar funka som det ska. Vad det var för fel på den gamla skruven vet vi inte och i ärlighetens namn bryr jag mig inte så länge men funkar som den ska. Nu ska jag köra ett tag så ska vi mäta temperaturer mm när det har blivit mer höstlikt ute. 8)

Det ska bli intressant att se om mina beräkningar på pelletsförbrukning stämmer...
Skriv svar