Dykrör
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
Dykrör
Håller på med min installation av brännare (CTC Bio) och det ingår 2 givare. En till för PANNTEMPERATUR och där finns i min panna CTC V20 ett ledigt dykrör. Sedan en givare för RÖKGASTEMPERATUR som ska sitta i rökröret. Diameter på givaren = 6 mm, längd 50 mm.
Det finns en plugg (08R) i den runda "rökrörsövergången" på toppen och bak på pannan där sedan vinkelrökröret sedan ansluts.
a) Är detta ett lämpligt ställe att sätta givaren för rökgastemperatur?
b) Ett alternativ är att sätta den i rensluckan precis efter rökgasövergången. Då skulle jag bli tvungen att flytta dragbegränsaren som jag tänkt placera i rensluckan.
Vad tror ni?
Hade tänkt löda ihop ett dykrör själv. Använda en mässingsplugg/bussning och ett kopparrör.
c) Går det att hårdlöda mässing med koppar?
d) Om givaren har en ytterdiameter på 6 mm räcker det att kopparrörets innerdiameter är drygt 6 mm?
e) Eller ska jag ta ett 10 mm kopparrör som har en innerdiameter som har en innerdiameter på 8,4 mm? D.v.s. ska det vara en luftspalt mellan
givare och röret eller inte?
Eller var hittar jag ett lämpligt dykrör att köpa och vad kostar det?
Det finns en plugg (08R) i den runda "rökrörsövergången" på toppen och bak på pannan där sedan vinkelrökröret sedan ansluts.
a) Är detta ett lämpligt ställe att sätta givaren för rökgastemperatur?
b) Ett alternativ är att sätta den i rensluckan precis efter rökgasövergången. Då skulle jag bli tvungen att flytta dragbegränsaren som jag tänkt placera i rensluckan.
Vad tror ni?
Hade tänkt löda ihop ett dykrör själv. Använda en mässingsplugg/bussning och ett kopparrör.
c) Går det att hårdlöda mässing med koppar?
d) Om givaren har en ytterdiameter på 6 mm räcker det att kopparrörets innerdiameter är drygt 6 mm?
e) Eller ska jag ta ett 10 mm kopparrör som har en innerdiameter som har en innerdiameter på 8,4 mm? D.v.s. ska det vara en luftspalt mellan
givare och röret eller inte?
Eller var hittar jag ett lämpligt dykrör att köpa och vad kostar det?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
Icecap, om det ska vara så nära pannan som möjligt så är det hålet med pluggen (08R) i rökrörsövergången som gäller. Jag gissar att dykröret ska gå en bra bit in så att givarn hamnar i mitten på rökrörsövergången? 

Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Kanske inte exakt så faktisk! Det beror ju på vilken väg rökgasen tar, den kan rent faktisk "smyga" jäms den ena kant eller liknande men det är nog ganska akademisk diskussion, temperaturen är nog ganska lika men det kan sannolikt räcka att ha den 1/3 in.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Det är där man gör rökgasanalysen, Mitten på rökröret brukar bli bäst men du kommer ju att få "din" temp ändå även om det troligen kommer visa mindre på givaren än verklig temp.. Inte ovanligt med 30° för mycket..Lars Bergström skrev:Icecap, om det ska vara så nära pannan som möjligt så är det hålet med pluggen (08R) i rökrörsövergången som gäller. Jag gissar att dykröret ska gå en bra bit in så att givarn hamnar i mitten på rökrörsövergången?
Det går ju kolla vad som blir bra plats för givaren med en digital stektermometer som du stoppar in o testar olika lägen med..
Du bör ha så lite spel som möjligt o gärna fylla dykröret med värmeledande pasta..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
André,
vart hittar jag värmeledande pasta? Kollade med Rinkarby Rör och de hade inget och visste knappt vad det var?
vart hittar jag värmeledande pasta? Kollade med Rinkarby Rör och de hade inget och visste knappt vad det var?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Värmeledande pasta fanns tidigare på Clas Ohlson (32-1933 i en gammal katalog) men det verkar som om de numera slutat med den produkten eftersom jag inte kan hitta det på hemsidan (den butiken blir bara sämre och sämre.....).
Annars finns det hos företag som säljer elektronikkomponenter (t.ex ELFA eller likvärdig affär) där det används mellan t.ex transistorer och kylflänsar, för att avleda värme.
Det kostar en del men är en bra produkt för att få bättre och framför allt snabbare mätvärden på t.ex givarna till termostater, termometrar och styrsystem.
Annars finns det hos företag som säljer elektronikkomponenter (t.ex ELFA eller likvärdig affär) där det används mellan t.ex transistorer och kylflänsar, för att avleda värme.
Det kostar en del men är en bra produkt för att få bättre och framför allt snabbare mätvärden på t.ex givarna till termostater, termometrar och styrsystem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
Bra, nu börjar jag få ihop allt för att tillverka och sedan montera dykröret för rökgasgivaren (6 mm diameter) till CTC Bio-brännaren i min panna CTC V20.
André: Jag gissar att det är OK att använda hålet som används för rökgasanalys. Jag får väl då montera bort min givare och dykrör när rökgasanalys ska göras.
Jag har sedan tidigare en bit av ett kopparrör från Biltema (52-452), ytterdiameter 8 mm, innerdiameter 6 mm, som blev över vid montering av ett bränslerör i en bil. http://www.biltema.se/products/producti ... emId=89453.
Sedan köpte jag idag på Rinkarby Rör en D-nippel (4101), den har rörgäng 08R för anslutning i rökrörsövergången och har ett invändigt hål på 8 mm. Sedan är det bara löda ihop dessa och knacka ihop änden så att lämplig längd erhålls.
Skaffade även värmeledanade pasta hos Kjell & Co idag. Så den ska appliceras mellan givare och dykrör.
Lödningen och monteringen kommer att ske i morgon. Hoppas att det blir bra då behöver jag i framtiden inte leta efter dykrör med udda dimensioner och som även är ganska dyra om man hittar dem. Materialet här kostar inte många kronor förutom pastan (99 kr) och om man skulle behöva köpa en hel rulle med kopparrör (199 kr för 5 m). Jag hade dock en lite stump kvar.
André: Jag gissar att det är OK att använda hålet som används för rökgasanalys. Jag får väl då montera bort min givare och dykrör när rökgasanalys ska göras.
Jag har sedan tidigare en bit av ett kopparrör från Biltema (52-452), ytterdiameter 8 mm, innerdiameter 6 mm, som blev över vid montering av ett bränslerör i en bil. http://www.biltema.se/products/producti ... emId=89453.
Sedan köpte jag idag på Rinkarby Rör en D-nippel (4101), den har rörgäng 08R för anslutning i rökrörsövergången och har ett invändigt hål på 8 mm. Sedan är det bara löda ihop dessa och knacka ihop änden så att lämplig längd erhålls.
Skaffade även värmeledanade pasta hos Kjell & Co idag. Så den ska appliceras mellan givare och dykrör.
Lödningen och monteringen kommer att ske i morgon. Hoppas att det blir bra då behöver jag i framtiden inte leta efter dykrör med udda dimensioner och som även är ganska dyra om man hittar dem. Materialet här kostar inte många kronor förutom pastan (99 kr) och om man skulle behöva köpa en hel rulle med kopparrör (199 kr för 5 m). Jag hade dock en lite stump kvar.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
Dykröret är tillverkat och monterad i rökrörsanslutningen. Panngivaren monterades i ett annat redan ledigt dykrör på pannans front.
Sedan kopplades kraftmatningen till brännaren. Den kopplades in efter/från pannans max.termostat. Kablarna för kraftmatning och de två givarna (panntemperatur och rökgastemperatur) förlades i 20 mm VP-rör på pannans vänstra sida med en kopplingsdosa på mitten för att få plats med givarnas/förlängningskabels Molex-kontakt och att ta upp kablarnas "slack".
André: Har inte slagit på kraften än. Är det något speciellt jag ska tänka på eller testa redan innan allt nedan är fixat? Jag gissar att brännare innehåller fabriksinställningar. Fick följande värden från CTC (9kW; Skruv=41, Fläkt=20 / 12kW; S=55, F=30 / 15kW; S=68, F=41). Kommer det att gå att starta med dessa värden? Är det andra värden jag måste kolla innnan jag startar? Har efter att jag fått igång "allt" så har jag tänkt att en rörinstallatör med rökgasmätningsistrument kommer och mäter och ställer in brännaren. Kommer jag kunna starta på fabriksinställningarna? Vad ska jag vara observant på när jag startar?
Enligt CTC:s Installations- och skötselanvisning ska för de 3 effektstegen en hel del mätas (rökgastemp., CO, O2, CO2, Luftöverskott, verkningsgrad, drag mm, fläkt och effekt %). Det var ganska mycket. Vad är det som är viktigast att det blir rätt inställt och mäts?
Innan jag kan börja starta upp brännaren så har jag lite mer saker att få ordning på i pannrummet. Brännaren är nu installerad och inkopplad. Kvar är att montera ihop MAFA Midi förrådet. Sedan ska skruven hängas upp i taket och kopplas in.
Sedan måste jag dra om ett par rör till mina nyistallerade radiatorer. Ska ha 22 mm rör istället för 15 mm som matning fram till en ny slinga jag installerat. Detta då jag förmoderligen senare ska bygga en ny tvättstuga och kanske lite mer förråd åt det hållet. Då kan det vara bra att även där installera lite radiatorer och då är det bättre med de grövre rören för "matning".
Sedan ska så klart vatten fyllas i radiatorkretsen och allt luftas.
Vill få "allt" klart i pannrummet innan jag kör igång brännren för att sedan är jag rädda att resten blir inte gjort.
Sedan kopplades kraftmatningen till brännaren. Den kopplades in efter/från pannans max.termostat. Kablarna för kraftmatning och de två givarna (panntemperatur och rökgastemperatur) förlades i 20 mm VP-rör på pannans vänstra sida med en kopplingsdosa på mitten för att få plats med givarnas/förlängningskabels Molex-kontakt och att ta upp kablarnas "slack".
André: Har inte slagit på kraften än. Är det något speciellt jag ska tänka på eller testa redan innan allt nedan är fixat? Jag gissar att brännare innehåller fabriksinställningar. Fick följande värden från CTC (9kW; Skruv=41, Fläkt=20 / 12kW; S=55, F=30 / 15kW; S=68, F=41). Kommer det att gå att starta med dessa värden? Är det andra värden jag måste kolla innnan jag startar? Har efter att jag fått igång "allt" så har jag tänkt att en rörinstallatör med rökgasmätningsistrument kommer och mäter och ställer in brännaren. Kommer jag kunna starta på fabriksinställningarna? Vad ska jag vara observant på när jag startar?
Enligt CTC:s Installations- och skötselanvisning ska för de 3 effektstegen en hel del mätas (rökgastemp., CO, O2, CO2, Luftöverskott, verkningsgrad, drag mm, fläkt och effekt %). Det var ganska mycket. Vad är det som är viktigast att det blir rätt inställt och mäts?
Innan jag kan börja starta upp brännaren så har jag lite mer saker att få ordning på i pannrummet. Brännaren är nu installerad och inkopplad. Kvar är att montera ihop MAFA Midi förrådet. Sedan ska skruven hängas upp i taket och kopplas in.
Sedan måste jag dra om ett par rör till mina nyistallerade radiatorer. Ska ha 22 mm rör istället för 15 mm som matning fram till en ny slinga jag installerat. Detta då jag förmoderligen senare ska bygga en ny tvättstuga och kanske lite mer förråd åt det hållet. Då kan det vara bra att även där installera lite radiatorer och då är det bättre med de grövre rören för "matning".
Sedan ska så klart vatten fyllas i radiatorkretsen och allt luftas.
Vill få "allt" klart i pannrummet innan jag kör igång brännren för att sedan är jag rädda att resten blir inte gjort.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Nä de ä bara att slå på strömmen då allt är installerat, Ibland kan krävas att du får göra 2 startförsök då den inte hinner mata fram tillräckligt med pellets första gången utan fyller bara upp skruvarna.. Men inte alltid..
Brännaren har fabriksinställningar o nu kanske Ctc har dom du nämner, Tidgare hade dom samma som på Bequem som va 70% matning o 36% fläkt i hög o låg läget (samma med andra ord) o min läget va avstängt..
Jag använder ju bara ett läge då jag kör mot acktank o de värdet är 72% matning o 33% fläkt vilket motsvara va 15,5 kW effekt som ä effektivast på min panna..
Viktigast ä främst att Co2 halten ligger nära 12%, Jag har bara Co2 mätare men en kompis har en riktig o då vi testat att ställa in med min så har värdena variot bra då han kollat med sin oxå..
De där med effekterna får du kolla sedan manuellt genom att mata brännaren från en våg så du ser vad den förbrukar/har för effekt, Det kan skillja rätt mycket mellan olika pellets sorter/leveranser..
Hos en kompis va hans Biomatic på 20 kW men med en annnan leverans gav den bara 15,2 kW med 94% matning, Med 100% matning gav den bara 15,7 kW så vi fick stoppa i extra stift för han behöver snarare mer än 20 kW vid -25° ute.. Men de tar vi då allt är igång
Får du den bara rätt justerad så behöver du bara mäta upp effekten/förbrukningen med våg o ev justera matning vid nyleverans av pellets, Fläkten kommer du inte behöva ändra sedan..
Jag har mätat upp o kollat Co2 halten o sedan sagt åt kompisar att ställa in dom värdena o sedan åkt förbi vid tillfälle med mätaren o kollat, De har alltid stämt..
Helt klart bra att du gör allt klart innan du startar, Brukar själv ha förmågan att de som inte blir gjort direkt blir aldrig gjort
Brännaren har fabriksinställningar o nu kanske Ctc har dom du nämner, Tidgare hade dom samma som på Bequem som va 70% matning o 36% fläkt i hög o låg läget (samma med andra ord) o min läget va avstängt..
Jag använder ju bara ett läge då jag kör mot acktank o de värdet är 72% matning o 33% fläkt vilket motsvara va 15,5 kW effekt som ä effektivast på min panna..
Viktigast ä främst att Co2 halten ligger nära 12%, Jag har bara Co2 mätare men en kompis har en riktig o då vi testat att ställa in med min så har värdena variot bra då han kollat med sin oxå..
De där med effekterna får du kolla sedan manuellt genom att mata brännaren från en våg så du ser vad den förbrukar/har för effekt, Det kan skillja rätt mycket mellan olika pellets sorter/leveranser..
Hos en kompis va hans Biomatic på 20 kW men med en annnan leverans gav den bara 15,2 kW med 94% matning, Med 100% matning gav den bara 15,7 kW så vi fick stoppa i extra stift för han behöver snarare mer än 20 kW vid -25° ute.. Men de tar vi då allt är igång

Får du den bara rätt justerad så behöver du bara mäta upp effekten/förbrukningen med våg o ev justera matning vid nyleverans av pellets, Fläkten kommer du inte behöva ändra sedan..
Jag har mätat upp o kollat Co2 halten o sedan sagt åt kompisar att ställa in dom värdena o sedan åkt förbi vid tillfälle med mätaren o kollat, De har alltid stämt..

Helt klart bra att du gör allt klart innan du startar, Brukar själv ha förmågan att de som inte blir gjort direkt blir aldrig gjort

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd