Vad är bättre med NOSSE 6-3?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Psycho Dave
Lärjunge!

Vad är bättre med NOSSE 6-3?

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har en Janfire Flex-a med en styrbox med nummer 16460.
Den har en PROM med en blå etikett märkt NOSSE 5-3 just nu, visst kan jag uppdatera denna till den senaste mjukvaran, NOSSE 6-3?
Vilka fördelar ger 6-3 jämfört med 5-3?
Senast redigerad av Psycho Dave den mån 31 aug, 2009 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

IceCap kanske kan mer detaljerat beskriva skillnaderna.

Men jag ger det ett försök.

""
För att öka elspiralernas livslängd har från och med brännare 051510269 genomförts en programändring som sänker effekten i läge där temperaturen ligger nära den tillåtna.

Samtidigt genomförs att externskruven spärras så att den inte startar under det att elspiralen är till. Detta för att minska belastningen på huvudsäkring och maxtermostat (och även på jordfelsbrytaren)

""

Fördelarna kan jag inte svara på, tyvärr. Om det inte är de ovanstående...?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag kan förvisso kolla upp det men jag har inget med programmeringen av Flex att göra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Skulle vara kul att veta, jag menar vem skulle betala för en uppdatering av ett program man har på datorn om man inte får veta vad som är bättre med det nya programmet...
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Jag hade inte bytt ut 5-3 till 6-3. Det kostar för mycket och ger i stort sett inget.
Senast redigerad av Dountless den fre 06 nov, 2009 14:05, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den nya Flex-A box blev möjlig efter att jag hade gjort lite tester och utveckling för att lösa ett hårdvaradilemma men det är en annan som har programmerat den.

Riktig duktig kille i övrigt, trevlig också till råga på allt.

Men svaret är alltså att det är företaget jag är anställd på som har tagit fram den.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Icecap skrev:Jag kan förvisso kolla upp det men jag har inget med programmeringen av Flex att göra.
Lyckats fiska något?
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

hårdvaradilemma ??

Det hade varit intressant att få Det förklarat..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ganska enkelt: jag hittade ett sätt att få bort alla potentiometer på och ersätta dom med en mikroprocessor-utgång och ändå ha styrningen av fläkten till att vara lika med det gamla system.

Då potentiometer ju inte är ett hit i det miljö var detta viktigt och jag hade en idé som jag testade och som visade sig fungera riktigt bra.

Det är ju mitt jobb: att utveckla och komma med bra idéer...

Så konflikter, dilemman eller liknande var det inte, bara ett bättre sätt att lösa uppgiften på.
Är inte PK!
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Aha...bra jobbat. Alla förbättringar är bra.

Så hur ställer man nu fläktens spänning och doseringen av pellets med det "nya" kortet då?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det vet jag faktisk inte ;-)

Jag vet att dessa data sparas i EEPROM men jag har inte koll på hur man ändrar dom... annat än att den har med knapptryckningar på panelen att göra, panelen är ju utbytt till folieknappar, vridomkopplaren är ersatt av 5 (eller 5?) knappar i panelen osv men layouten är ganska lika efter vad jag såg på skissen.

Till saken hör att jag sitter 13 mil ifrån jobbet så det är inte precis varje dag jag ser vad de håller på med, faktisk har jag inte ens sett de nya lokaler än...
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Icecap skrev:Då potentiometer ju inte är ett hit i det miljö var detta viktigt och jag hade en idé som jag testade och som visade sig fungera riktigt bra.
Borde det inte som amatör gå ganska bra att programmera en ATMEGA8 (eller liknande) och använda digitala potentiometrar istället för de som sitter där nu? Med en liten display kan man sedan välja spänning för varje effektsteg och det borde tom gå att bygga så att den automatjusterar genom att använda A/D på ATMEGAN som voltmeter. Nästa steg blir ju så klart att få den att helt automatjustera efter värde från en bredbandslambda.

Kanske något man kan jobba på när man inte har något annat att göra på huset (om 10 år eller så), nu när man har lekt färdigt med att koppla in sig på CAN-bussen i bilen med en AVR AT90CAN128.

Åter till huvudfrågan, ingen som vet vad som är bättre med NOSSE 6-3 jämfört med 5-3?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OT: Jo, det borde väl fungera, enda kruxet är att digitala potentiometer knappast gillar spänningsskillnader på 230Vac...

Och NH'n kan redan nu köra efter lambdasond, jag har haft detta i funktion ett tag...

Och bara så vi förstår varandra: kommunikation är bra men isolering som hindrar störningar är mycket bättre.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Har Janfire konstruerat Flex-a så att det ligger 230 V AC över de små potentiometrarna, det kan jag väl aldrig tro?

Jo men vem vill betala 24 000kr för en NH när men redan har en Flex-a?

Det där med kommunikation och isolering förstår jag nada av?

Kan förövrigt berätta att när jag rengjorde min Flex-a så märkte jag att på 1 mm² kablarna som går till externskruven så hade isoleringen smält. Förmodligen så har externskruven gått lite tungt vilket resulterat i att kablarna blivit extra varma. Men den stora frågan är hur man kan snåla och köra med 1 mm² kablar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad du tror är ganska likgiltigt ;-)

Nej, men det potentiometer på "gamla" Flex-A sitter i 230V delen av kretsloppet, detta betyder att om du ska börja fibbla själv med en µC kommer du att ha 230Vac i direkt kontakt med lågspänningselektroniken och därmed precis bakom panelen. Detta vill man undvika av många skäl.

Det jag utvecklade var just att ha denna potentiometerfunktion med en isolering som klarar upp till 2500V och som ändå är stabil och ha lågt fel.

Och med den funktion (som i övrigt fungerar kanonbra) är upplägget ung. som du beskriver: en (modern) mikroprocessor (µC), en analog spänning som styr fläkthastigheten och resten är som förut.

Och kommunikation + isolering: du vill nog inte göra en skithäftig brännare som krashar ständigt och jämt för att kommunikationens kablar drar in störningar i parti och minut eller hur?

CAN-bus i all ära men varför? Hitta på en isolerat bus och DÅ kan du börja. Jag har ganska höga krav på vad som får kopplas till en NH och Janfire har några gångar ville ha på ett annat sätt men jag har nekat, helt enkelt för att den ska vara stabil och sedan har vi löst det hela på ett bra sätt ändå.

Jag kan i övrigt rekommendera de WLAN-moduler man kan köpa lita varstans, då har du kommunikation, isolering och allt.
Är inte PK!
Skriv svar