Angående tråden återförsäljare......

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kör ju med en NH själv , tycker om brännaren . Men tycker Janfire borde ta mera ansvar själva , har nämnt detta innan . Ska dom bara hänvisa till
ÅF får dom väl se till att dom bara har duktiga sådana eller :roll: Har tyvärr råkat ut för klåpare , finns bra och duktiga Åf med , men Janfire verkar inte ha någon större koll på det . Men själva utrustningen kan jag inte klaga på efter fått hjälp från olika håll av kunniga ÅF och andra med .

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
dkmart
Gallringsobjekt

Inlägg av dkmart »

Abene,

Vad kostar en Viking Bio brännare som du har?

Tror ni man kan erbjuda Janfire att köpa tillbaka brännaren?
Kanske funkar med ARN?

Någon som testat anmäla till ARN?

/Martin
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

abene skrev: Janfire har ju inget system för att ta hand om sina kunder så varför påstå motsatsen. Ring upp deras växel och be om hjälp, längre kommer man inte.

Ring Panasonics huvudkontor i Japan när din TV pajar. De säger ring Elgiganten som du köpte den av. Det är så det fungerar med större företag. Att vissa av JAnfires ÅF har varit dåliga är en annan femma, det verkar dock som det städas i leden nu.
abene skrev: Jag stängde kassakistan och böt brännare och efter det har det inte kostat mig ett öre. Inställningarna gör jag själv utan instrument.
Detekterar din nya brännare rätt CO och CO2 själv ? Eller luktar du dig till det ?
Likaväl som du justerar din nya brännare själv hade du kunnat justera din gamla själv. Potentiometer eller värde i PLC är skit sak samma, det är spänningen till fläkten och luftflödet som är viktigt.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

dkmart skrev:
Tror ni man kan erbjuda Janfire att köpa tillbaka brännaren?
Kanske funkar med ARN?
Har du verkligen köpt brännaren av Janfire ?
Jag trodde du köpt den av en installatör ?

Är inte skuldfrågan ganska klar om andra ÅF som sett anläggningen säger att "ingen vettig installatör hade installerat en brännare i din anläggning"
Janfire har liksom bara utvecklat och byggt apparaten och sålt den till en annan firma. Denna firma har raggat upp dig och sålt apparaten till dig.

Du vet väl att din ÅF tjänat ca 25% av brännarens pris på att sälja den till dig ? + ev installationskostnad dvs, det blir en redig slant som de gott kan ta ansvar för.
dkmart
Gallringsobjekt

Inlägg av dkmart »

Ring Panasonics huvudkontor i Japan när din TV pajar. De säger ring Elgiganten som du köpte den av. Det är så det fungerar med större företag. Att vissa av JAnfires ÅF har varit dåliga är en annan femma, det verkar dock som det städas i leden nu.
Nej så fungerar det inte.

Har själv haft lite otur med el prylar.
Tv:n, en Samsung, hade problem med nätdelen.
Fick ringa själv till Samsung support.
Likaså när frysen gick sönder, fick ringa Electrolux.

Sen att de kommer från något outsourcat ställe och fixar är en helt annan sak.

Blev hänvisad att göra så av ÅF.

Angående ARN så var det bara en fråga, behöver inte idiotförklara mig, Tack!
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Inte meningen att du ska känna dig idiotförklarad, absolut inte.

Är du missnöjd tycker jag absolut att du ska vända dig till ARN för att undersöka dina möjligheter. Åtminstone börja med kommunens konsumentrådgivare.

Men själva grejen är att det är firman som du fått faktura av som är din motpart, inte byggaren av apparaten.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Vet nog inte om något företag som kör samma stil som Janfire :roll:
Om man nu vill jämföra tex Japanska prylar eller bilar mm . Självklart
ska man i första hand vända sig till firman man köpt varan . Men i dom fall det inte funkar kan man vända sig till generalagenten om varan är utländsk . Är produkten Svensk brukar man kunna vända sig till typ någon inom företaget . Tycker Janfires tänkande verkar vara att dom har inget ansvar mot slutkunden :roll: Finns ÅF som ger bra info via nätet mm
som tur är . Men deras saluföring fattar inte jag . Därmed inte sagt att jag inte tycker om produkterna . Tror PERSONLIGEN att Janfire anser sig vara större än vad dom igentligen är .

wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Visst finns det gott om företag som är som Janfire och hänvisar enbart till återförsäljare, även Svenska företag.
Janfire har valt det sättet oavsett om konsumenter gillar det eller ej.

När min Ecoflex gick sönder hade ingen ÅF grejer i lager och jag behövde laga blixtfort. Jag ringde CTC och pratade med två tre olika personer tills jag kom rätt. Jag kunde sätta mig i bilen och blåsa ner till Ljungby och köpa grejerna i reception. Krävdes jämna pengar förvisso, men ända bra service.

Vad som hade hänt var att vi hade kopplat loss och ställt ut pannan några dagar i april för att lägga klinker i hela källaren och kakla pannrum och tvättstuga.
Givetvis stämde inte SMHI:s prognos och det blev två minusgrader på natten istället för två plusgrader så plattvärmeväxlare och flödesswitch frös sönder.

Det tyckte jag var bra service, borde fler företag ta efter, även Janfire.
Deras produkter är skitbra, garantier och ansvarstagande är skitbra men vissa ÅF suger och då är det svårt för vissa kunder att få bra support.
Eftermarknadssystemet som Janfire kör kräver mycket kompetenta ÅF och då är det ett bra system. Men när vissa är stolpskott som och installerar i trånga pannor, för smala skorstenar och inte ens gör rökgasanalys då är det skit.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Vi menar samma sak . Men för mig är det här helt främmande , pratade med Janfire då den ÅF jag köpte min NH av vägrade att ställa upp att fixa den för han orkade inte med det :roll: Bättre att jag ringde Janfire själv .
Där var det först omöjligt att få prata med någon trots att jag sa att jag vet inte vart jag ska vända mig . Men fick ändå efter tjat prata med en . Som först menade på att jag skulle ringa upp ÅF igen , sa att spelar ju ingen roll när han vägrar och hänvisar till er . Slutade med att de skickade fläkten till mig och jag fick byta den själv . Ändå har dom sådana ÅF ?? Har aldrig varit ute för något sådant framför allt inte inom
pellets området . Faktiskt inte något annat heller . Men det kanske finns ??
Tycker bara att kan typ Nibe lägga ner tid på att hjälpa mig plus många andra företag med suverän support som jag nog tror är betydligt större en Janfire ha möjlighet att svara och hjälpa så fattar jag inte varför Janfire inte vill ställa upp alls ?? Nog om det , jag är nöjd med deras produkter numera . Men enl min mening så måste man nog få tag på rätt Åf , som finns . Tycker väl det bör ligga i Janfires intresse att sålla upp lite ?? Hur ska slutkunden veta vilka som är bra eller dåliga ??

wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag råkar veta att en del ÅF har blivit ex-ÅF åt Janfire men så länge folk inte rapporterar kassa ÅF (med "hårda" fakta) till Janfire kommer kassa ÅF att finnas.

Jag kunde också tänka mig att Janfire kanske gjorde lite annorlunda men de har vald detta sätt de kör på och det är OK för mig men jag ser en svaghet i det hela: ingen bra kanal att rapportera när en ÅF fallerar eller skiter i kunden.

Att en ÅF kan gå bet på ett knepigt problem kan jag acceptera och då får h*n se till att be om hjälp "ett steg uppåt" men att en ÅF skiter i kunderna för att han inte känner för det är direkt diskvalificerande!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Det är just det med rapportering av problem som folk inte gör.

Kolla bara detta fallet, dkmart tror att det är brännaren som det är dålig kvalite på istället för reflektera över vad installatören gjort.
Detta är ett solklart fall där Janfire borde kontaktas.

Janfire har eget anställt servicefolk över hela landet som kan ta tag i detta och inspektera orsak till problem. Denna ÅF kan få en avhyvling eller bli fd Åf om många kunder råkat ut för liknande.
Janfires tekniker täcker förvisso stora distrikt, men de kommer vid nästa föbifart om det behövs.

Vad dkmart borde göra är ringa Janfire och förklara sitt ärende.
Är ÅF kass och anläggningen inte funkar så skickar de en tekniker.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Lite kul att du just har en CTC1100, för min granne har en likadan anläggning som Du.

Du har dock en något för trång skorsten, 110mm och 8m hade varit ok i ditt fall...
Skorsten 100mm(rör) diam Längd 10m
Panna CTC 1100 med 7 av 9 Turbolatorer i.
Ett annat problem är att du har 7 av 9 turbolatorer kvar. Då antar jag att de är lika långa allihopa (ca 0,5m). Det som din ÅF skulle ha gjort är att ha kapat av Alla turbolatorerna till ca 15-25 cm och sen ställt det överflödiga skorstensdragen med hjälpa av en motdragslucka.

Då hade du aldrig haft några problem....

Dessutom ska du ha ett 50mm utbygge (eller 100) plus en 30graders lågriktare också.

Detta är bara något som en duktig ÅF kan, och har lärt sig genom erfarenhet.
Skriv svar