Angående tråden återförsäljare......

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
dkmart
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 11 feb, 2007 16:31
Ort: Gnosjö

Angående tråden återförsäljare......

Inlägg av dkmart »

Jag tror inte det stora problemet är återförsäljarna.
Det är kvaliten på brännarna, jag har under mina knappt 4år som Janfire kund bytt följande:
Elspiral 2ggr, Termokontakt 2ggr,Rosterplåt 1ggr och nu både fläkten och elektronikboxen.

Jag tycker inte att detta är OK.

Vet inte om jämförelsen med en bil är helt rätt, men tänk om man behövde byta termostat 2ggr, tändspole 2ggr(kanske inte på en modern bil) och någon värmeplåt, sen även fläkten till kylaren och insprutnings styrningen. Allt detta under de första 4 åren!!
Vet inte om biltermerna är rätt men ni förstår säkert min poäng.

/Martin
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jodå, det sitter tändspolar även på moderna bilar :)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och jag har kört min NH sedan 2005 utan något problem alls. Brännkoppen var smutsig men efter en omgång med stålborsten ser den ut som ny, jag har dock sett bild på en brännkopp som nästan hade fallit isär, jag är dock ganska säker på att den har kört med hög effekt och stort luftöverskott vilket äter stålet.

Jag har enstaka gångar kört 12-15kW men mest kör jag mellan 7kW och 9kW och den har rätt förbränning då jag har kontinuerlig kontroll av detta (lambdasond).

Så visst, kör du folkrace håller grejerna inte speciellt länge...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Hmm. Folkrace. De som kör KMP brännare år ut och år in på 18-20 kW utan problem kanske har fått tag på speciella sportmodeller.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Finns väl rätt många Gula janfire i drift fortfarande ?
De är väl från -97 och tidigare ?

De är av god kvalitet och även de blå Flex-A.

Elspiraler går sönder om man har fel spänning på uppstartfläkten.

Elboxar går ofta sönder när tändspiralen går sönder om man inte har monterat en supersnabb hängsäkring vilket görs av återförsäljare vid byte av tändspiral.

En kompis till mig hade en fläkt som var dålig och inte gick igång särskilt väl när den blåste pulser för uppstart men fungerade vid "normaleldning".
Detta fick till följd att elspiralen brände upp och elboxen kortslöts och gick sönder.

Detta kostade 1200 kr för utbytesbox, 1100 kr för ny fläkt och 480kr för ny elspiral och 75 kr för hängsäkringen.
Ca 2850 kr dvs, brännaren var från -01 och köptes begagnad. Tidigare ägare hade endast bytt elspiral en gång.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bamse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jul, 2008 11:08
Ort: KALLINGE

solklart

Inlägg av bamse »

klart som korvspad att grejerna inte håller om man kör med felaktiga m inställningar, för lågt ställd fläkt vid uppstart=för varmt med bränt tändelement, för högt ställd=blåserbort värmen med misslyckad uppstart som följd
Egor-duplomat -87
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Min kompis brännare har haft en spricka i rostret sedan han köpte den beg och tidigare ägare har haft sprickan sedan -01 -02 nån gång.
Den har inte ändrat i storlek på flera år, så det är nog ingen orsak att byta roster pga sprickorna i botten.
En jobbarkompis har en gul Flex från 96 som kör med ett redigt sprucket originalroster men det är fullt fungerande.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
dkmart
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 11 feb, 2007 16:31
Ort: Gnosjö

Inlägg av dkmart »

På en Flex-A som är 4 år gammal så har det säkert funnits både italienska, tyska och svenska elspiraler däremellan.

hmmm jag sa något om dålig kvalite.....
Jag bryr mig väl inte om varifrån dom kommer(ska ju inte prata med dom?!?). Sen om Janfire åberopar att de fått felaktiga delar är inte mitt problem.

Ok, det var en dålig jämförelse med bilen.

Men som Jag resonerade när jag bytte olje brännaren så vill jag att det skulle fungera lika bra med pellets.
Jag vet att dom fysiska "eldnings förutsättningarna" är olika.

Ja jag fick byta skicka in boxen och fläkten samtidigt.

Och jag verkar inte vara ensam om problemet då jag fotfarande väntar på boxen, 3v lev. tid.

Säger det igen... Dålig kvalite!!


PS
Kul att det finns folk på forumet fortfarande!
/Martin[/quote]
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

På en fyra år gammal Flex-a är det väl tre års garanti ?
Har allt gått sönder nu eller fick du en del på garantin ?

Har du första 6 siffrorna i serienumret möjligen ? Skulle vara kul att se.

Har den blivit injusterad med rökgasmätare mellan olika pelletsleveranser ? Injusterad vid installation ?
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
dkmart
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 11 feb, 2007 16:31
Ort: Gnosjö

Inlägg av dkmart »

Allt har gått på garanti! 5års garanti!
Gjort full service, och fick skicka in första bladet med el boxen och fläkten.

Ingen med rökgasmätare. ifrågasatte detta med ÅF han sa att det inte behövdes..... mao inte mitt problem.

Hade dettta varit för 5-6 år sen hade jag fixat allt själv, men tyckte inte jag hade tid att sätta mig in i ämnet.

Men jag har lärt mig en del med alla problem, så något positivt iallafall!
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

dkmart skrev: Ingen med rökgasmätare. ifrågasatte detta med ÅF han sa att det inte behövdes..... mao inte mitt problem.
Sicken idiot, installera i en trång oljepanna utan rökgasmätning. Rostret borde han ersätta ur egen ficka, det är ju snudd på bedrägeri.
För att garantin ska gälla ska det vara rökgasvärden ifyllda i serviceboken, det har han väl fyllt i "standardvärden" då bedragaren.
Detta är väl ett typexempel på kass återförsäljare. Inte undra på att grejerna går sönder, (termokontakter å roster.)

Hur som helst, även om Janfire har haft dålig kvalite på sina elspiraler så tar de i alla fall ansvar och ersätter, detta är ett levande bevis .
Finns många andra fabrikat som bara lämnade 1 års garanti när du köpte din Janfire. På dem behövs det bytas både brännarrör och roster och tändspiraler och då på egen bekostnad.
De andra har förvisso blivit bättre men det har Janfire också.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
dkmart
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 11 feb, 2007 16:31
Ort: Gnosjö

Inlägg av dkmart »

Ok, kanske jag börjar bli genomskådad...... :D

Jag köper termokontakten och roster(kanske inte hade behövt byta, men bottten sprickan var ganska lång.)

Om ni kollar mina andra inlägg så ser ni vilka problem jag haft.

Jag menar nog egentligen att det är en kombination av dåliga ÅF och dålig kvalite. Sen om det är Italienska elspiraler bryr inte slutkunden sig om.

Ok, min ÅF var kanske inte den bästa men han stod för rökgasfläkten om Jag monterade den.

Jag kan skriva en hel novell med mina problem(Pellets problem).
Anledningen till att jag startade den här tråden var för att det var 3v lev tid på el boxen, DET TYCKER JAG ÄR DÅLIGT. Nu är det ju inte -20 ute men tänk om........
Inte kul att stanna hemma från jobbet för att elda i kaminen;-)



Kul att det blev en bra tråd det här.
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

dkmart skrev: Jag menar nog egentligen att det är en kombination av dåliga ÅF och dålig kvalite. Sen om det är Italienska elspiraler bryr inte slutkunden sig om.
Att Janfire hade problem med de italienska spiralerna är ingen hemlighet.
Tack vare att de tar sitt garantiansvar så går kunderna skadelösa då det är 3-5 års garanti på brännare från den tidsperioden. Sedan är det även viss garanti på reservdelar.

Numera köper Janfire glödspiral från svenska Backer, bättre går nog inte att hitta. Detsamma gäller fläkten, den kommer från svenska Östberg och är av hög kvalitet.
Jag är nog också rädd att dina problem härrör från trång panna, dåligt drag, ingen rökgasjustering + därav möjlig hög förbränningstemperatur i brännkoppen och på rostret.

Alla kan drabbas av en att en leverantörs prylar inte håller måttet enligt vad som utlovas eller har en kraftig spridning i prestanda och hållbarhet.

Det viktiga är att man tar hand om sina kunder och minimerar skador för dem samt skaffar nya leverantörer med bättre kvalitet.

Det tycker jag att Janfire varit duktiga på jämfört med många andra tillverkare av pelletsbrännare.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
dkmart
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 11 feb, 2007 16:31
Ort: Gnosjö

Inlägg av dkmart »

Lite siffror på anläggningen:
Skorsten 100mm(rör) diam Längd 10m
Panna CTC 1100 med 7 av 9 Turbolatorer i.
Rökgasfläkt som styrs av mini PLC.(Pga mina problem med stoft i pannrummet)
Tilluft 2x110mm+1x90mm i pannrummet.

Kommentarer jag hört från en annan ÅF.
"Ingen vettig installatör hade installerat en brännare i din anläggning"

Visst är sånt kul att höra!!

Har funderat på att använda en annan kanal i skorstenen, men det ekonomiska läget tillåter inte det. Även funderat på att flytta pannan till en yttervägg och sätta upp en skrosten på utsidan huset, vet dock inte vilka bestämmelser som gäller för det.
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

bebop skrev:
Det viktiga är att man tar hand om sina kunder och minimerar skador för dem samt skaffar nya leverantörer med bättre kvalitet.
Janfire har ju inget system för att ta hand om sina kunder så varför påstå motsatsen. Ring upp deras växel och be om hjälp, längre kommer man inte.

Det är väl ingen lösning på problemen att dumförklara kunden som har problem.
Jag hade ungefär samma problem och lade ut några tusen på reservdelar och injusteringar.
Jag stängde kassakistan och böt brännare och efter det har det inte kostat mig ett öre. Inställningarna gör jag själv utan instrument. Pannan är väl lika trång för mig också så det kan väl inte vara någon ursäkt för problemen.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar