Neovo höjer den 21 sept
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Neovo höjer den 21 sept
Ni som beställer från Neovo bör göra årsbeställning snarast. Höjning kommer enl min ÅF den 21/9 och rör sig om 125:-/ton för bulk.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ja det rykter ju att flesta försäljningar ska höjning med några minst hundra lapp.
Varför just det nog 21 sept. Alla har sina löne efter 21 sept så är han smart ...
Varför just det nog 21 sept. Alla har sina löne efter 21 sept så är han smart ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Då börjar vi ju snacka om ett pris bortåt 2 800 kr per ton, vid normal 3 tons leverans..
Plötsligt har det ju då blivit högre jämförspris på 3 ton än på en 16 kg säck i jämförelse till ByggMax...
Är de inte på väg att straffa ut sig själva fullständigt snart?

Plötsligt har det ju då blivit högre jämförspris på 3 ton än på en 16 kg säck i jämförelse till ByggMax...
Är de inte på väg att straffa ut sig själva fullständigt snart?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ett alternativ är att fylla från säck i bulktanken. Det skulle ge mindre spån men lite mer jobb. Istället för att gå till "Friskis & Svettis".
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Exakt så "körde" jag hela förra säsongen. Det blev en del bärande av säckar men mycket renare pellets. Speciellt om man jämför med den pelletsen som de fick hämta efter min reklamation våren -08. 4,8 ton fick de suga ur förrådet.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Är inte hela grejen med bulk att det blir dyrare transportkostnader? Det är väl inte helt billigt att köra dessa bulkbilar, f.fa till småhushåll?
För min del har jag helt övergett tanken på bulk, dels får de blåsa på för fullt för att nå mina " 30 meter", dels så var tanken att bygga fristående förråd på tomten, men frun i huset tyckte det blev fult
, där reste vi flaggstången istället. Att jag har landets
lägsta takhöjd i källaren gör det inte enklare....
Storsäck verkar vara en bra lösning för er med bulk.
MVH// Dave
För min del har jag helt övergett tanken på bulk, dels får de blåsa på för fullt för att nå mina " 30 meter", dels så var tanken att bygga fristående förråd på tomten, men frun i huset tyckte det blev fult

Storsäck verkar vara en bra lösning för er med bulk.
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Storsäck är inget alternativ för mig.... Hur får man in det i förrådet? Skotta?? Då bär jag hellre 16 kg:s säck och slipper passet på Friskis&Svettis 
När det gäller att köra bulkbilen ut till villorna så är det väl knappast dyrare än den lastbil som behövs om man skall ta hem pelletsen som säck på pallar?? eller har jag missat något??

När det gäller att köra bulkbilen ut till villorna så är det väl knappast dyrare än den lastbil som behövs om man skall ta hem pelletsen som säck på pallar?? eller har jag missat något??
Moderator
Du har nog ingen källare, det kallas krypgrund...Att jag har landets lägsta takhöjd i källaren gör det inte enklare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nja, jag kör hem det , på väg hem, antingen i släp eller i skuffen ( kör med småsäck), tänkte mer på att det inte finns så mycket utrymme för vinst för en åkare, som t.ex. kör bulk...Roli skrev:Storsäck är inget alternativ för mig.... Hur får man in det i förrådet? Skotta?? Då bär jag hellre 16 kg:s säck och slipper passet på Friskis&Svettis
MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
He,he ja, det kan man nästan säga, knappt jag kan fylla på veckoförrådetmicke_932 skrev:Du har nog ingen källare, det kallas krypgrund...Att jag har landets lägsta takhöjd i källaren gör det inte enklare.

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Använda trappor ner till källare utan rutchbanaStugsittaren skrev:Det skulle ge mindre spån men lite mer jobb. Istället för att gå till "Friskis & Svettis".

Man kan undra hur mycket förbränning bort ölmagen om man bära in säckar på en hel pall?

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Den kommentaren var en höjdaremicke_932 skrev:Du har nog ingen källare, det kallas krypgrund...Att jag har landets lägsta takhöjd i källaren gör det inte enklare.

Skulle definitivt platsa i (finns inte ännu på forumet) avdelningen HUMOR!

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jo, det lutar åt att det blir säckad pellets här också.Stugsittaren skrev:Ett alternativ är att fylla från säck i bulktanken. Det skulle ge mindre spån men lite mer jobb. Istället för att gå till "Friskis & Svettis".
Men man har ju lagt ut en del slantar och lagt en hel del timmar på det där platsbyggda bulkförrådet. Då är det ju f-n att det inte ska kunna användas..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Håller fullständigt med dig. Förstår inte att det skall vara så svårt att få BRA och REN pellets.
Minns den första fyllningen av mitt förråd -98, det kom en lastbil med "vanligt" flak med ett presseningskapell över. Längst bak satt blåsutrustningen där baklämmen skall sitta. För att kunna blåsa så fick chauffören tippa upp flaket så att pelletsen "gled" bakåt mot blåsutrustningen. Det tog lite tid att fylla de 3 ton pellets som jag hade beställt. Men vilken pellets
ren, hård, hel och inget finmaterial typ spån och damm. Har aldrig efter denna fyllning fått så fin pellets, inte ens den pellets som man köper i 16 kg:s säck är så fin.......... Så man kan ju verkligen undra hur det står till med pelletstillverkningen idag. Den måste ha blivit MYCKET sämre.....
för att inte tala om hur bulktransporterna har blivit, min senaste var ju ett skräckexempel som jag tröttnade på och reklamerade 7 och över 5 viktsprocent spån i de två prov som jag tog......
Minns den första fyllningen av mitt förråd -98, det kom en lastbil med "vanligt" flak med ett presseningskapell över. Längst bak satt blåsutrustningen där baklämmen skall sitta. För att kunna blåsa så fick chauffören tippa upp flaket så att pelletsen "gled" bakåt mot blåsutrustningen. Det tog lite tid att fylla de 3 ton pellets som jag hade beställt. Men vilken pellets

för att inte tala om hur bulktransporterna har blivit, min senaste var ju ett skräckexempel som jag tröttnade på och reklamerade 7 och över 5 viktsprocent spån i de två prov som jag tog......
Moderator