Hejsan alla entusiaster. Jag har en liten undran. Min Ivabo villa s1 vill inte tända så efter att ha kollat säkringarna så plockade jag bort tändelementet och provade med en summer om strömmen gick genom men icke. Ska den göra det eller är det avbrott i den ? Sannolikt behöver jag nog ett nytt så då undrar jag om någon har ett tips om var man kan köpa till bra pris.
Mvh Conny
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Om strömmen inte går igenom har du ett tändelement med 0W effekt (230V * 0,0A = 0,0W)... och det lär det knappast bli tänd pellets med.
Alltså avbrott i det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tackar vänligast för svaret. Jag ville bara checka så jag inte var ute och cyklade. Jag vet att det är ett visst motstånd i tändelementet och var osäker på om en summer med 2 batterier fungerade att testa med, men då blir det att skaffa ett nytt då.
Mvh Conny
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Tips om du inte vill plocka loss tändelementet, om du har elmätaren i närheten av brännaren så funkar det att titta på den när brännaren startar, tändelementet drar så mycket ström så att lampan blinkar rätt mycket snabbare när tändelementet slås på (eller snurrar snabbare om det fortfarande finns sådana mätare).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Om vi antar att elementet är på 1000W @ 230V ska det dra 4,35A, det ger alltså att tändelementet ska ha ett motstånd av 52,9 ohm, det borde en buzzer reagera på ganska säkert.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!