Du är nog ganska ensam om att tro att viking bio håller högre kvalitet.Torsten skrev: Inte är Viking Bio något under av hållbarhet men nog skulle jag känna mig betydligt tryggare med en sådan än med en omodern Janfire Flex med bäst före datumet passerat för flera år sedan.
Vad tycker du har passerat bäsföre datum på Janfire Flex ?
Möjlighet att enkelt välja tre effektlägen och UH-eld eller eltändning ?
25 cm internskruv som drivs av exakt samma motor som Viking bio har till 2,5 meter externskruv ?
Varför tror du att Baxi och Pellx har cellmatare som dyrt extra tillbehör ? För att det är kass ?
Tycker du att den gedigna stålskruven är omodern ? Föredrar du skruvar av PVC-avloppsrör ?
Är det ålderdomligt med ett stort sortiment av anpassningsdelar till brännaren så den passar otroligt många pannor ? Förlängningsstosar i tre djup, tre olika lågriktare, både takfäste och golvfäste för skruv, trefasmotorer till skruvar för med längder mm. mm. ?
Kan du inte peka på vilket vis den är ålderdomlig ?
Hur tycker du den är sämre än ex en Iwabo S1, TB-Mini, Roslagsbrännaren òch andra likartade uppåtbrinnande brännare.
Du har verkligen fått det hör med bristen på elboxen om bakfoten. Internmotorn är inte dyr förresten, den kostar 725 kronor dvs som två roster till Viking Bio.Torsten skrev: Att Janfire Flex innehåller en internskruv med motor som till slut går sönder gör dessutom att man kan råka ut för riktigt dyra överraskningar om reservdelar över huvud taget finns förstås.
Thermia, CTC och Ecotec har internskruv med betydligt sämre kvalitet på drivmotorn, de har mage att ta nästan 2000 spänn dessutom.
För 7-8 månader sedan fattade Thermia och CTC galoppen och bytte till kedjedrift med en ny motor. Hör och häpna, de har nu samma kvalitetsmotor som Janfire haft till sin kedjedrift sedan 1995.
Jag köpte kitet till min ecoflex för att slippa byta de förbaskade stiften som gick av stup i kvarten. Ny motor, nya drev istället för pinnhjul, en annorlunda kort internskruv, en ny sluss. Inte billigt, men nu är det en riktigt bra brännare.
.