Jag törs elda med pellets!

Skriv svar
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev: Inte är Viking Bio något under av hållbarhet men nog skulle jag känna mig betydligt tryggare med en sådan än med en omodern Janfire Flex med bäst före datumet passerat för flera år sedan.
Du är nog ganska ensam om att tro att viking bio håller högre kvalitet.
Vad tycker du har passerat bäsföre datum på Janfire Flex ?

Möjlighet att enkelt välja tre effektlägen och UH-eld eller eltändning ?
25 cm internskruv som drivs av exakt samma motor som Viking bio har till 2,5 meter externskruv ?
Varför tror du att Baxi och Pellx har cellmatare som dyrt extra tillbehör ? För att det är kass ?
Tycker du att den gedigna stålskruven är omodern ? Föredrar du skruvar av PVC-avloppsrör ?
Är det ålderdomligt med ett stort sortiment av anpassningsdelar till brännaren så den passar otroligt många pannor ? Förlängningsstosar i tre djup, tre olika lågriktare, både takfäste och golvfäste för skruv, trefasmotorer till skruvar för med längder mm. mm. ?

Kan du inte peka på vilket vis den är ålderdomlig ?
Hur tycker du den är sämre än ex en Iwabo S1, TB-Mini, Roslagsbrännaren òch andra likartade uppåtbrinnande brännare.
Torsten skrev: Att Janfire Flex innehåller en internskruv med motor som till slut går sönder gör dessutom att man kan råka ut för riktigt dyra överraskningar om reservdelar över huvud taget finns förstås.
Du har verkligen fått det hör med bristen på elboxen om bakfoten. Internmotorn är inte dyr förresten, den kostar 725 kronor dvs som två roster till Viking Bio.
Thermia, CTC och Ecotec har internskruv med betydligt sämre kvalitet på drivmotorn, de har mage att ta nästan 2000 spänn dessutom.
För 7-8 månader sedan fattade Thermia och CTC galoppen och bytte till kedjedrift med en ny motor. Hör och häpna, de har nu samma kvalitetsmotor som Janfire haft till sin kedjedrift sedan 1995.

Jag köpte kitet till min ecoflex för att slippa byta de förbaskade stiften som gick av stup i kvarten. Ny motor, nya drev istället för pinnhjul, en annorlunda kort internskruv, en ny sluss. Inte billigt, men nu är det en riktigt bra brännare.
.
Senast redigerad av bebop den tor 13 aug, 2009 22:47, redigerad totalt 2 gång.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev: Själv är jag nöjd med min Focus panna men varken min panna eller den större kusinen PE20 är egentligen någon riktig pelletspanna. En riktig pelletspanna ska ha stående tuber som Effecta m.fl.
Flygaska från pelletsen är ofrånkomlig och den lägger sig snällt i de horisontella rökgångarna.
Det är väl knappast tubernas position som avgör om en panna är en riktig pelletspanna ? Finns faktiskt ett antal nya vedpannor med liggande tuber på marknaden. Fördelen med liggande är att det är mycket lätt att sota, i synnerhet om man har lågt i tak. Har man en brännare som behöver askas ur så kan man likaväl dra tuberna med viskan eller grovis.

Visst är det bekvämare med stående tuber, i synnerhet med spaksotning eller automatsotning. Men det är absolut inget måste.
Då är det bra mycket viktigare med rejäla rökgasvägar så att anläggningen faktiskt fungerar och stor konvektionsyta så man får bra verkningsgrad, dessa två ting har faktiskt Focus PE-20.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Håller fullständigt med om tuberna, har en Värmebaronen Vedolux vedpanna (som jag även kör pellets i ibland) och ekoniomisotningen av pannan är "skitenkel"

Vänta tills att det inte brinner, öppna en lucka på framsidan (med handtag & gångjärn, inte en massa muttrar), dra ur tuberna.. klart på 3-4 minuter. Nån gång emellanåt måsta man ju ta ut aska oxå och då tar det lite mer tid men det gäller ju för alla pannor

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

En till panna med pelletsbrännare inom hyfsat avstånd (frugan vill väl ändå ner på Ikea? :) ) http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... m?ca=4&w=1

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Det blir en tur norrut i helgen så får man se vad man kommer hem med, måste ju träffa släkten ibland :D
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Lycka till med pannköpet vad det än blir!
Någon Janfire Flex-a skulle jag aldrig köpa. Jag kasserade min då det blev ständiga problem och dyra servicebesök.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Nu står en Focus PE-20 nere i pannrummet. Pannan har ett rökrör med fyrkantig anslutning mot murstocken, anslutningen är 150 x 240 mm. Finns det några fördel med fyrkantig anslutning mot skorstenen? Det blir ju en väldigt stor rökkanal. Annars är det lätt gjort att svetsa om den till en "normal" rund 140 mm anslutning.

Är det någon som har någon länk till en beskrivning hur man fixar ny anslutning in i murstocken och hur man skall mura den bra?
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

De flesta rökrörsanslutningarna in i skorstenen är fyrkantiga därför att skorstenen är murad av fyrkantiga tegelstenar. Man plockar enklast ut några stenar och murar in anslutningen. Sedan är en del pannors synliga rökrörsdel rund men delen som går in i skorstenen brukar ändå vara kantig. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Jag gorde så som Håkan beskriver, vet att en del även har struntat att lägga bruk runt , utan kör med brandsäker isolering, p.g a sprickbildning av att röret expanderar när det är varmt.. Min genomföring, som jag lade bruk runt,(fyrkantig) har hållt i 4,5 år, inga sprickor. Fast man kör inte med så varma rökgaser som te.x vedeldare gör.

MVH // Dave ( också ganska psycho :wink: )
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ska man göra "rätt" så ska det ligga en mjuk isolering mellan röret och murstocken så man inte spräcker muren om röret blir riktigt varmt och expanderar. Har man runt rör så gjuter men enklast in en murstos, är däremot rökröret fyrkantigt blir det trixigare

En enkelt sätt att göra är
- knacka upp ett lite större hål än rökröret
- linda ett eller två varv wellpapp täckt med gaffatejp runt den del av röret som ska in i muren
- rikta in röret och fyll i skarven med bruk, låt stelna

Dra sen ur röret och ta av wellpapp/tejp. Nu kan du enkelt skjuta i röret i muren och dreva med panngarn

/Jörgen
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Tack för alla svaren, jag tror jag får testa med wellpappmetoden. Men jag har lite mer frågor, blir det inte en skarv där det kan samlas sot och aska och vad säger sotaren om det? Hur gör jag anslutningen in mot skorstenen (vet ej hur det ser ut men det sitter korténrör i skorstenen)? Samt vad är panngarn? jag har mest läst om stenull.

En annan fråga, shuntstyrningen som följde med pannan var från 70-talet så det känns som om den har gjort sitt. Hittade en Landis & Gyr RVP 54.130 på blocket men hittar ingen information om den på nätet, är det någon som vet något om denna?
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Skarven har dom då inte sagt nåt om hos mig, det samlas sot & aska i botten på muren i vilket fall som helst.

Har du provat med att fråga "facit" om panngarn? http://www.google.se/search?hl=sv&q=pan ... =&aq=f&oq= :D

Till och med Biltema har sånt! http://www.biltema.se/products/product. ... mId=134736

/Jörgen
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

OK, får plocka bort gamla pannorna först så får jag sedan ta mig en titt på hur det ser ut. Jag tror att de två pannor som sitter där delar på samma pipa.

Jo jag hade Googlat men inte hittat någon bild :)
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Pannan i pannrummet.
Bild

Gamla oljepannan borta och kokspannan står färdig för transport. Det var separata rökkanaler och nya hålet skall göras ca 2 dm ovanför det stora hålet i väggen från gamla röret.
Bild

Har lite frågor...

1. Kan man ha pannan med elpatroner inkopplad på en jordfelsbrytare utan problem?
2. Det blir tre 10 A säkringar per elpatron (D-kopplad), bör man ha kopplade säkringar så att om en går så går alla tre?
3. Bilden nedan är hur shuntstyrningen för golvvärmen är kopplad, tänkte fortsätta använda den fast den blir då monterad i pannrummet. Fungerar denna koppling bra som shuntstyrning (ignorera elpatronen som skall bort)?

Bild
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

OK, det var lite svåra frågor så jag provar med en annan.

Rökröret hade tidigare vämebeständig silikon som tätning mot pannan, kan man inte använda sådant som tätning mot skorstenen (och pannan) istället för panngarn? Känns som om det skulle vara enklare att få tätt med det.
Skriv svar