Jag törs elda med pellets!

Skriv svar
Psycho Dave
Lärjunge!

Jag törs elda med pellets!

Inlägg av Psycho Dave »

Hallå.

Har ett hus där tidigare ägare tyckte att det var toppenbra att montera de två elpatronerna för uppvärmning av huset gömda i väggar jag håller dock inte med. En av dessa sitter i en gammal dörröppning som skall tas upp igen så då skall jag passa på att flytta båda elpatronerna ner till pannrummet.

Såhär ser vårat hus ut.
Huset är beläget 3,5 mil utanför Östersund, dvs i Jämtland så man kan räkna med kalla vintrar. Efter att ha läst av elmätarna och räknat bakot tills de var installerade så kan man se att det har gått ca 35 000 kWh el per år i huset, men då vet jag inte hur mycket av huset som har använts. På nedervåningen är det 80 kvm som har vattenburen golvvärme, 25 kvm är ouppvärmt men kommer förmodligen i framtiden att få golvvärme även den. I trapphuset upp och på övervåningen sitter det 10 stycken element varav 6 stycken är av denna typen.

Bild

En elpatron på 6 kW sitter monterad i vardagsrumsväggen (jo man plockar bort halva väggen för att komma åt den) kopplad till golvvärmefördelaren (elcentralen i övre vänstra hörnet är ett annat sorgebarn).

Bild

I en dörröppning i trapphuset sitter en elpatron på 9 kW och värmer övervåningen.

Bild

Tanken var att montera båda två i pannrummet, där kommer även schuntventil och styrning för den att monteras för golvvärmen. Vi kommer alltså att ha en het slinga från pannrummet till övervåningen och en svalare från pannrummet till nedervåningens golvvärme. För att göra det framtidssäkert så tänkte jag montera båda elpatronerna på den varma slingan så att man sedan kan byta ut dessa mot tex en värmepump i framtiden. Jag kommer nog att behöva båda elpatronerna då huset är på 200 kvm med en biarea på ca 125 kvm. En fråga är då hur jag skall koppla elpatronerna, i serie eller parallellt?

I samma veva så tänkte jag ta bort det öppna epansionskärlet på vinden och montera ett tryckkärl i pannrummet, detta då röret till denna går i samma dörröppning som elpatronen sitter i. Jag tänkte försöka köpa expansionskärlet själv så att man inte åker på något överpris av en rörmokare. Hur skall jag dimensionera denna? Det är för mig omöjligt att beräkna vattenmängden i detta systemet.

Men vad gör mina funderingar om allt detta i ett pelletsforum kanske ni undrar?

Jo såhär ser pannrummet ut.

Bild

Bakom den stora stålplattan döljer sig en kokspanna från 1946 och en Thermia 1100 oljepanna från 1963. Den tidigare kan man glömma men frågan är om man kan använda oljepannan och elda pellets i eller om man skall glömma den tanken?

Bild
Bild
Bild
Bild

Om det bara är att glömma tanken är det då värt att investera i en gammal panna och elda pellets i den nu när pelletspriset har skjutit i höjden? Vi skall ju ändå dit med en rörmokare så att koppla in en ny panna borde ju vara lika lätt som att koppla in elpatronerna som skall flyttas.

Kan tillägga att jag har begärt in flera värmepumpsofferter och då är det bergvärme som gäller då vi har för liten tomt att utnyttja jordvärme. Offerterna ligger mellan 180 - 200 000 kr (inget ROT avdrag borträknat) för en pump på 12 kW med två borrhål på 120 - 150 meter. I en av kalkylerna kan man se att om man tar lån för att betala installationen och betalar av det på 15 år så har man efter 15 år gjort en besparing på 138 000 kr, om jag tolkar det rätt så har man inte efter 15 år tjänat in vad anläggningen kostar utan det tar hela 18 - 19 år innan anläggningen är intjänad. Det gör ju inte värmepumpar direkt intressanta.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med alla mina funderingar och frågor...
Senast redigerad av Psycho Dave den tis 18 aug, 2009 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

I stort sett alla pannor som du kan elda med olja kan man också elda med pellets, om pannan är frisk så varför inte, det är ju en gammal panna men den behöver ju inte vara slut för det på något vis.

Vissa pannor har lite smala rökgasvägar som kan ställa till den (pellets genererar mycket mera rökgaser än olja) men det brukar gå att lösa, det brukar dessutom bara vara ett problem på modernare oljepannor.

Vad man kan kolla på är ju hur mycket utrymme det finns för aska i delen där brännaren ska sitta, om det är litet så kommer du att få tömma där lite oftare, men det gäller ju i stort sett alla pannor förutom en riktig pelletspanna.

Om pannan är kass så kan man ju alltid köpa en begagnad oljepanna och sätta dit istället för en relativt liten summa precis som du säger.

Fördelen med värmepumpen är ju att det hela blir underhållsfritt (så länge pumpen inte går sönder), med pellets får du räkna med lite extra arbete (bära pellets om du inte ska ha bulkförråd och sota pannan), fördelen är ju att du kommer undan avsevärt mycket billigare, runt 20000 för en brännare.

Kokspannan ser gedigen ut så det är möjligt att det går fint att elda pellets i den också 8) fast det kanske blir för kalla rökgaser på den...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag skulle resonera på samma sätt.
Här fanns en oljepanna sedan 1965 som jag direkt installerade pelletsbrännare i. Glädjen blev kort för inom ett år var det hål i pannan. Gubben som haft stugan tidigare hade inte eldat med pannan på många år så rosten hade gjort sitt.
Din oljepanna kanske inte heller har eldats på många år.

Utifrån min erfarenhet skulle jag inte lägga ned tid på de gamla pannorna utan skaffa en nyare oljepanna. CTC 1100 och Nibe City fungerar bra med pellets. Inget fel på Focus heller som jag har.

Du verkar ha två rökgångar och gott om plats. Installerar du en oljepanna med pellets finns det senare plats för en vedpanna också.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En rätt vald brännare kan stanna kvar om man byter pannan!

Alltså hade jag använd den befintliga panna efter att ha kollat panna noga, det är inte sådär jättekul att vara tvungen att byta panna mitt på smällkalla vintern men är skicket skapligt är det väl bara att tuta och köra.

Visar den sig att vara lite väl sliten eller olämplig kan ni nog klara er till nästa sommar och hitta en bättre under tiden.

Min gamla panna fungerar bra, är väl inget under i effektivitet men duger fint. Den effektivitetsvinst jag kan "uppgradera" mig till skulle ha många års avbetalning innan den var betalt så det får vara så länge det fungerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Riktigt som Icecap säger. Men ska du ändå dit med en röris för att flytta elvärmen till källaren så ska ju ändå värmerören kapas och göras om. Kanske blir det inte så mycket extrakostnad att koppla in en nyare panna i värmesystemet på en gång.
Inte så svårt att själv koppla in en nyare panna till rökgången annars. Står grejorna på plats när rörisen kommer blir det mycket billigare.

Expansionskärl går att köpa begagnat. Säkerhetsventil brukar ofta följa med.
Till mindre villor brukar det vara på 18 liter men det är i minsta laget.
En tiondel av vattenmängden brukar vara en tumregel. Nu är en oljepanna på 160-180 liter så ett expansionskärl på 24 liter borde räcka.
Stora Enso pellets.
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

hade jag varit i din sits hade ja inte satsat på pellets överhuvud taget.
går själv i funderingar att komplettera med luft/vatten eller frånlufts system.
skulle ja smällt in helt nytt system hade de blivit en luft/vatten och en braskamin i gamla pipan i skorstenen. men på våningen över pannrummet då :-)
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Säkert inga problem att elda pellets i din gamla panna, hur ekonomisk den är att elda i är ju svårt att säga men med tanke på tubantalet och turbulatorerna så blir det säkert bra. Är du osäker på skicket så kan du ju provtrycka den. Rörisen har grejer till det.

Lycka till.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Vad jag har läst så funkar inte luft/vatten speciellt effektivt i norrland så det går nog bort. Jordvärme går ej, bergvärme funkar men vem är så rik? Luft/luft blir problematiskt då planlösningen inte är speciellt öppen.

Hur som helst, jag har beskådat pannorna lite mer och det känns som om jag skippar alla tankar på att elda i dem.

Så om jag skall köpa en bättre begagnad panna som jag kan elda med en pelletsbrännare i vad rekommenderar ni då? Jag har dock lite krav, den skall ha en VV beredare så att man inte behöver använda allt för mycket el för att kunna duscha och den skall ha eller ha möjlighet att ha elpatroner så man kan värma huset med el när pelletsen är slut (slipper även montera elpatronerna som är skälet till att värmesystemet görs om). Sedan kommer mindre önskemål, den skall gärna ha ganska stort utrymme för aska så att man inte behöver aska ur den varannan dag.

Jag har hittat några gamla pannor på blocket som är i min närhet, jag vet inte alls om de är bra eller dåliga så kom gärna med era åsikter om dem.

CTC 1200 Family

CTC 1100

Albin Panna -98 vet ej modell eller om den har VV beredare.

Parca Norrahammarp NORAH 5100

Kombipanna Euronom -93

Gjutjärnspanna av okänt slag, ingen aning om den har VV beredare men ruggigt billig.

Vad tror ni att man skall satsa på?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min panna har inte något speciellt stort askutrymme men tack vara att min brännare mekanisk "pressar" askan ut packas det så att jag börjar få problem när jag har eldat runt 800kg pellets.

Orsaken är att askan trycks ut lägre än eldöppningen så det kan packa en hel del innan det ger problem.

När det är som kallast är det runt var 3'dje vecka så det är inte så blodigt. Jag kan dock inte rekommendera pannan som "bra panna" men den duger åt mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Norahammar, Albin och Euronom är ingenting att tänka på för pellets.

CTC 1100 och 1200 är användbar och likaså Nibe City.
Dessa pannor har plattvärmeväxlare som producerar varmvatten när varmvatten behövs.
Värmebaronen (modeller Star, Joker och Comet) är pannor som ursprungligen konstruerades för olja men nu saluförs som pelletspannor. Begagnat får man därför betala mycket för dem. Star har plattvärmeväxlare , Joker och Comet har förrådsberedare för varmvattnet.
Betala 8000 för en gammal panna skulle jag aldrig göra. Max 3000 för en panna inte äldre än 3 år tycker jag är rimligt.

En riktig pelletspanna som Calmar OPEX http://www.trebema.se/trebema/parse.php ... _opex.html
kostar bara lite mer än 20000 och då får man stort askutrymme och separat askåda som kan tömmas.
Min egen Focus Eko Optima fungerar också bra men är ovanlig. Den har automatshunt och kamrörsslinga för varmvattnet. Liggande rökgaskanaler är en nackdel men å andra sidan är den oerhört lättsotad.

Bra askutrymme finns inte i oljepannor utan asktömmning varje vecka är rekommendabelt. Elpatron brukar sitta monterade i nyare oljepannor.
Följer det med automatshunt är det en klar fördel.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev: En riktig pelletspanna som Calmar OPEX http://www.trebema.se/trebema/parse.php ... _opex.html
kostar bara lite mer än 20000 och då får man stort askutrymme och separat askåda som kan tömmas.
Men detta är väl också en gammal oljepanna precis som Värmebaronen ?
Vad jag vet har de bytt etikett på den bara och kallar den numera för olje-pelletspanna.

"Riktiga" pelletspannor finns från Janfire,CTC,Thermia,Effecta mfl.
Är det väldigt kompakta pannor så är det ofta för bra för att vara sant. Eldstaden och askutrymmet behöver vara stort när man kör pellets.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

bebop skrev: Men detta är väl också en gammal oljepanna precis som Värmebaronen ?
Vad jag vet har de bytt etikett på den bara och kallar den numera för olje-pelletspanna.
Jo det är nog riktigt. Det finns i alla fall en typ låda att dra ut och slänga askan utan att behöva böka med askrakor eller dammsugare.
CTC Easyflex är väl nästa steg men då är man genast uppe i över 25000 och då kan man ju lika gärna slå till med en Ecoflex komplett med brännare.
I mitt pannrum är det för lågt i tak för att en Ecoflex ska kunna sotas, annars vet jag vilken panna som hade stått här. :)
Stora Enso pellets.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Torsten skrev:Max 3000 för en panna inte äldre än 3 år tycker jag är rimligt.
Vart sjutton hittar du en bra panna som inte är äldre än 3 år för 3000 kr?

Så om man köper en gammal värmebaronen från mitten av 90-talet så gör man bort sig?

En låda för askan att placera i botten av pannan kan nog de flesta klara av att tillverka själv.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

I annonser på Blocket finns värmepannor både gamla och nyare. Orimligt gamla och orimligt dyra behöver man inte bry sig om. När folk får fjärrvärme blir deras oljepannor till salu. Jag gav 2000 för min panna som var körd med olja i 22 månader. Gav ett par hundra för expansionskärl och cirkulationspump därtill.
CTC räknar själv livslängden på sin oljepanna till 25 år så varför ska man över huvud taget reflektera på en panna från 90-talet? Det kostar ju ändå pengar och arbete att få pannan installerad.
En begagnad Värmebaronen ger som jag ser det inga fördelar gentemot de nämnda oljepannorna. Däremot får man nog betala tre gånger så högt begagnatpris.
En hemtillverkad låda för askan kan man göra, men hela förbränningsrummet är vattenmantlat så då förlorar man kanske i värmeöverföring till pannan. Jag knäpper bort brännaren och tar bort askan med en kolskyffel som passar precis i pelletsbrännarhålet. Förbräningsutrymmet är som tur är fyrkantigt så asktömningen är inget stort problem.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev: CTC Easyflex är väl nästa steg men då är man genast uppe i över 25000 och då kan man ju lika gärna slå till med en Ecoflex komplett med brännare.
Focus PE-20 kostar 21400 inkl frakt på Rinkabyrör, det är väl egentligen det bästa ekonomivalet tycker jag, åtminstone är det en pelletspanna.
-
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar