Pellistore?
Pellistore?
hej jag undrar om där finns nån som kan tala om för mig om för och nackdelar med pellistore jag är intresserad av att köpa ett och vad kan ett rimligt pris vara.
Jag sökte lite och här finns mycket att läsa.
Försök att få lite uppfattning av det som skrivits tidigare under tiden tills någon som har/har haft ett dyligt förråd.
http://www.pellets.info/search.php?mode=results
Du får tydligen själv skriva pellistore i rutan
Försök att få lite uppfattning av det som skrivits tidigare under tiden tills någon som har/har haft ett dyligt förråd.
http://www.pellets.info/search.php?mode=results
Du får tydligen själv skriva pellistore i rutan

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Hej!
många o många...
En del tidigt levererade Pellistore med luftpump har det bytts pump hos, det stämmer. Oftast under garantitiden.
Numera, om man beställer en Ny Pellistore från en ÅF, så har Janfire gjort en pump-uppgradering, (vad jag erfar) jag har en sådan pump i min.
Om man vill ha stenkoll på hur mycket som finns i förrådet så kan man montera en "räknare" likt din trippmätare på bilen. Den sätter man mellan din ext.skruv till brännaren, så räknar den antalet ggr den går (och på det viset kan man i sin tur se när det är dags att beställa pellets.)
Såvitt jag vet så är det bara att beställa ett, men du får ju då inte med några bulkrör för in o utblås.
Fler frågor så hör av dig....
många o många...
En del tidigt levererade Pellistore med luftpump har det bytts pump hos, det stämmer. Oftast under garantitiden.
Numera, om man beställer en Ny Pellistore från en ÅF, så har Janfire gjort en pump-uppgradering, (vad jag erfar) jag har en sådan pump i min.
Om man vill ha stenkoll på hur mycket som finns i förrådet så kan man montera en "räknare" likt din trippmätare på bilen. Den sätter man mellan din ext.skruv till brännaren, så räknar den antalet ggr den går (och på det viset kan man i sin tur se när det är dags att beställa pellets.)
Såvitt jag vet så är det bara att beställa ett, men du får ju då inte med några bulkrör för in o utblås.
Fler frågor så hör av dig....
Jag tillhör dem som brännt två komprocessorer, båda dog dock ganska snart efter att förrådet installerades, och nu har det gått 2.5 år utan bekymmer...padde skrev:Har läst runt lite men det låtermest som bekymmer tycker jag.klena grejer osv.
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
När kan man räkna hem den förtjänsten med dagens bulkpriser? När vi började elda med pellets var vi inne på att köpa/bygga förråd, bl.a. Pellistore, 4 år har gått och jag kör fortfarande med säck....padde skrev:tack för svaren. Då är det ett bra köp, man är lite vaksam när det handlar om så mycket pengar.Vad kan det stora förrådet kosta?20-25 tusen?
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Rent ekonomisk tar det lång tid för ett bulkförråd att betala sig men rent bekvämlighetsmässigt är det en annan sak, det är orsaken till att jag funderar på ett större förråd.
Då det ser ut i min källare som det gör är det dock en del problem med att få pelletsen från förrådet till brännaren och NEJ, den norska vertikalskruv är inte lösningen!
Jag ser dock ett problem med bulkförråd och det är en mätning av kvarvarande innehåll, dels för att man ska kunna beställa i tid och även veta hur mycket det är plats för. Det kan ju lösas vid att väga hela förrådet men det är inte så enkelt när det ska bli skapligt noga, inte själva vägningen men att alla anslutningar måste vara flexibla.
Kan man lösa detta med ett i övrigt bra förråd ville mycket vara löst.
Då det ser ut i min källare som det gör är det dock en del problem med att få pelletsen från förrådet till brännaren och NEJ, den norska vertikalskruv är inte lösningen!
Jag ser dock ett problem med bulkförråd och det är en mätning av kvarvarande innehåll, dels för att man ska kunna beställa i tid och även veta hur mycket det är plats för. Det kan ju lösas vid att väga hela förrådet men det är inte så enkelt när det ska bli skapligt noga, inte själva vägningen men att alla anslutningar måste vara flexibla.
Kan man lösa detta med ett i övrigt bra förråd ville mycket vara löst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ja, just att veta när det är dags att beställa är det svåraste. Man vill ju vara säker på att förrådet är tillräckligt tomt för att det ska gå i minst 3 ton. Vi har dock fått fatt i en bra leverantör som om han bara har pellets hemma kan dyka upp på en dag eller två om det skulle börja bli väldigt tomt i förrådet.
Skulle vara intressant om Janfire som gör förrådet stallde det på en våg, körde igång skruven och lät förrådet blåsa upp sig och tömma sig helt ett antal gånger. Kanske skiljer det inte så mycket när det gäller vikten som finns kvar vid första, andra, ... uppblåsningen, och då skulle ju en enkel räknare vara tillräckligt för att man ska kunna veta på ett ungefär hur mycket som är kvar. En räknare vore hur som helst trevligt så man vet ATT det har blåst upp sig.
Enligt Janfire är det ca 800kg kvar vid första uppblåsningen, så de verkar ju ha gjort någon slags koll i alla fall. Skulle gissa att det är lagom att beställa när det är typ 400kg kvar eller så om det är två veckors leveranstid...
Skulle vara intressant om Janfire som gör förrådet stallde det på en våg, körde igång skruven och lät förrådet blåsa upp sig och tömma sig helt ett antal gånger. Kanske skiljer det inte så mycket när det gäller vikten som finns kvar vid första, andra, ... uppblåsningen, och då skulle ju en enkel räknare vara tillräckligt för att man ska kunna veta på ett ungefär hur mycket som är kvar. En räknare vore hur som helst trevligt så man vet ATT det har blåst upp sig.
Enligt Janfire är det ca 800kg kvar vid första uppblåsningen, så de verkar ju ha gjort någon slags koll i alla fall. Skulle gissa att det är lagom att beställa när det är typ 400kg kvar eller så om det är två veckors leveranstid...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Omonterat var tanken men vad kan det kosta att få det monterat?Dountless skrev:Runt 25000 kan det kosta omonterat, (levererat) men då följer det oftast inte med några bulkrör eller avluftningsrör.
Du har ju dessutom Lindab och MAFA i din närhet....
Ring din närmsta ÅF och hör vad de tar.
Vill du ha det monterat eller omonterat hemma hos dig?