När kommer bidraget!!!
När kommer bidraget!!!
Vad tror ni? Blir det bidrag för solceller inom en snar framtid?
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Tyskland och spanien pumpar in massor med bidrag till solcellsanläggningar även australien har bidrag på dessa. Utredningar visar dock att priset på solcellerna inte sjunker när de blir bidrag utan då vet producenterna vad man får i bidrag å lägger sig i en lämplig nivå. Tjäna pengar vill de göra å de är med all rätt .koldioxid feber har kommit för att stanna. De jag tror på är stirling sol system hade en verkningsgrad på över 30% å de är inkl energin som all styrutrustning tar.
El värme + Oskarkamin i garage + egen konstruktion på flis/pellets brännare.
1 Juli
Nu är det tydligen klart:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2896075
"Investeringsstödet för solceller är 50 miljoner kronor per år i tre år. Från den första juli kan en villaägare få 60 procent av investeringskostnaden som betalas av staten efter godkännande hos länsstyrelsen."
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2896075
"Investeringsstödet för solceller är 50 miljoner kronor per år i tre år. Från den första juli kan en villaägare få 60 procent av investeringskostnaden som betalas av staten efter godkännande hos länsstyrelsen."
60% i bidrag till installation av solceller i hus där det finns el indraget.
Om det vore bidrag till installation an solfångare med heatpipe skulle jag förstå det men solceller?
Kan man inte leverera den producerade strömmen till elnätet och få betalt så vad ska man använda solcellerna till. Värma en acktank? Men då är väl solfångare mer effektiva?
Kan det vara så att näringsministern med hjälp av företagslobbying blandat ihop solfångare och solceller.
Om det vore bidrag till installation an solfångare med heatpipe skulle jag förstå det men solceller?
Kan man inte leverera den producerade strömmen till elnätet och få betalt så vad ska man använda solcellerna till. Värma en acktank? Men då är väl solfångare mer effektiva?
Kan det vara så att näringsministern med hjälp av företagslobbying blandat ihop solfångare och solceller.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Pannrumshärskare!
I ex.vis Tyskland säljer de överskottsströmmen ut till elnätet.Torsten skrev:60% i bidrag till installation av solceller i hus där det finns el indraget.
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.