För mig med 8 pallars förbrukning blir det en årskostnad på 20000 kr. När jag skaffade pellets för 4 år sedan betalade jag 13200 kr, alltså en prishöjning på "blotta" 51%. I höstas betalade jag 2100 kr/pall, dvs 16800 kr/år. Enbart på ett par månader har uppvärmningen stigit med 19%! Jag börjar inse att det är dags att göra något åt saken, precis som jag gjorde med olje-eldandet.
När jag bestämde mig för pellets så var det ett alternativ till bergvärme. Då skulle bergvärmen bli några tusenlappar billigare än pellets per år (investering som inte betalar sig lika snabbt), men idag har pellets mer en dubbelt så dyra driftkostnader. Jag lägger hellre de pengarna jag sparar på bergvärme mot pellets till att amortera av bergvärmeinstallationen. Tänk ett rent pannrum utan grovdammsugare, grovis och pelletsdamm...

Jag är oerhört tacksam att jag inte lyssnade på energirådgivaren som tyckte att jag skulle köpa en nynpelletspanna med bulkförråd istället för brännare till den gamla pannan. "Pellets är framtidens energi". HAHA!
När jag skaffade pellets så menade pelletstillverkarna att det aldrig kommer bli brist på råvaror. Trä finns i mängder och man kan återvinna skogsrester... Enbart det som lämnas kvar i skogen vid hyggen skulle räcka att värma åt alla som har pellets. Vad hände med det mumbojumbo-snacket? Jag tror däremot att pelletsbranschen känner av var smärtgränsen är för alla som investerat och mer eller mindre låst upp sig till pellets. Det handlar enbart om att suga ut så mycket pengar som möjligt ur konsumenterna.