Spänning över tändspiralen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Nu går jag lite utanför ämnet; Men har du motorbromsar på din doseringsskruv ???
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Ulf Rasmusson skrev:Perund har du fått någon skillnad med reläet vad gäller tändningen? Vad använde du för relä till spiralen och var köpte du det? Låter intressant att prova.
Reläet köpte jag på kjell&company. Anledningen är att jag med reläer avlastar elektroniken. Jag har pajat två boxar. Den senaste pajade när tändspiralen gick sönder.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är ju lite fel väg att gå faktisk.

Efter vad jag vet ska det finnas en hängsäkring på ledningen till spiralen, denna är just till att rädda elektroniken med om spiralen kortsluter till höljet.

MEN... för att detta ska fungera _måste_ fas och nollan vara rätt kopplat, om man t.ex. kastar om på dom kommer allt att fungera alldeles som vanligt... fram till det punkt där elementet kortsluter mot höljet som ju är kopplat till skyddsjord som i sin tur är kopplat till nollan i centralen.

Om vi antar att fas och noll är kastat om och att spiralen kortsluter mot höljet kommer fasen (som alltså skulle vara nollan och som går direkt i kretskortet utan säkring) att flöda genom kretskortet helt utan säkring och till skyddsjord. Något kommer att säga *POOOFFF* och ibland är det säkringen och ibland är det kretskortets ledare.

Har man felströmsrelä löser det såklart ut men kretskortet och/eller säkringen kan stryka med ändå.

Alltså är det mycket viktigt att fas och noll är rätt monterat ... men hur kollar man då?

Enkelt: mät spänningen mellan nollan (den som ska vara nollan) och skyddsjord (höljet), är där runt 0V (kan variera lite men definitivt inte många volt!) är läget OK, är spänningen runt 230V är det höga tid att ordna det.

Problemet med ett relä är att det är en induktans och om reläet blir stort nog kommer TRIAC'en aldrig att släppa pga. fasförskjutningen induktansen ger och detta är inte teori, det är fakta! Jag har själv stått med en annan styrning (flispanna) som hade just detta exakta problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Fungerar kanon med reläet. Har haft det över ett år nu. Det fanns ingen hängsäkring på min brännare då det hände. Det var inte standard då. Nu har jag även jordfelsbrytare . Den är kopplad rätt med fas och nolla. Första boxen gick triacen till fläkten då kondensatorn i boxen gick sönder. Den kondensatorn var underdimensionerad (250V) bored vara 400V men jag fick det på garanti. Har bara bytt en spiral sedan -01 så man får inte klaga.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Skriv svar