Spänning över tändspiralen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Spänning över tändspiralen

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Någon som vet om det är full spänning, 230 V, över tändspiralen dvs har mätt spänningen. Det kan ju inte vara så att bara för att spiralen tappar några ohm, så fungerar inte tändningen. Någon som vet om spänningen till spiralen går via ett relä. Annars är ju detta ett enkelt sätt att förbättra spänningen till spiralen. Vore trevligt att höra era synpunkter om detta, då spiralerna vållar många problem och en hel del spiraler måste bytas, utan att vara sönderbrända. Jag har nu Laxåpellets som är mycket kort och som ger en hel del spån och direkt får jag problem med tändningen. Min fläktspänning är 100 V.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Henke2
Späd planta

Inlägg av Henke2 »

hej det är 230volt direkt från styrboxen till tändelementet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Styrningen av spiralen sker med en TRIAC.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Hej
Jag har ett relä kopplat mellan spiralen och boxen.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Låter väldigt intressant detdär med reläet. Är det original eller en modifiering? Är det en Flex a av vilken årgång? Denna lösning ger ju alltid vid tändning full spänning över spiralen. Har du haft några tändproblem? Byter du ofta spiral? Vad jag har sett vid mina tändmissar så är inte pelletsen värmepåverkad alls och detta tycker jag är konstigt. Det har alltid varit så också sedan brännaren var ny. Så fort pelletsen blir tät antingen kort pellets eller lite spån så missar den. Vad är era erfarenheter? Många säger att spiralen blir slö och byter så även jag även om spiralen är hel. Borde vara så att spiralen fungerar tills den bränner sönder. Eller?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Luftledaren kan också vara felbockad längst fram vid rosterplåten.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hur tänker du då vad gäller plåten? Plåten är ju som jag förstår det mycket viktig för att få in varmluften i pelletsen. Hur kan den vara felbockad eller menar du att man skall modifiera den? Vore kul att höra dina synpunkter. Jag är alltid väldigt noga med att den ligger an mot rosterplåten så inte varmluften läcker ut helt och hållet, men passformen är svårt att få någon uppfattning om. Hur passar den mot rosterplåtens nedre del....ligger den så att luft läcker ut under rosterplåten och inte tvingas in i pelletsen.....jag skall kolla detta nästa gång. När du bockar om plåten är det i undersidan?
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Om man kollar på rostrets tre slitsar så ska man helst inte se mer än 1-3mm av nederdelen av luftledaren.

Svårt att beskriva i text, men jag tror ni förstår när ni kollar efter.

Och ja, det händer ibland att vi justerar luftledaren genom att bocka bottendelen på den på sk. "problembrännare" för att se till så att det kommer in så mycket varmluft som möjligt genom de tre slitsade hålen.

//D
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Tack Dountless! Jag skall kolla nästa gång då jag askar ur. Jag kan inte riktigt förstå att man gör en funktion som är så känslig. Några ohm lägre resistans på spiralen, så måste den bytas för att få en driftstörningsfri uppstart, och det är ju så lite förlust i effekten, att det inte borde påverka. Spiralbyte borde vara då spiralen bränt av och inte annars...tycker jag i vart fall. Vet du om man har modifierat plåten sedan 2005? Jag skall också mäta upp spänningen vid uppstart, för att se att det är full spänning. Jag fick precis Laxåpellets i bulk och den ser ut att vara homogen men väldigt kort, och kan vara ner till 5 mm lång efter mina skruvar. Jag har Pellistore som Du ser. Säg att en normal pelletssats för uppstart ligger på 5 till 10 mm långa pellets och en del spån därimellan, så blir satsen ganska tät, vilket ger startproblem. Siktar jag samma pellets så fungerar det igen. Vore skönt om man kunde justera in brännaren så den inte var så känslig för den över tiden så varierande pelletskvaliten. Jag har kört pellets i säck under våren för att testa olika fabrikat och kört det via Pellistoret och det är ju en helt annan kvalitet på denna pellets då spån är nästan obefintlig och det har varit pellets som har varit längre. Laxåpelletsen flyter fint genom skruvarna då den är så kort. Jag fick förmodligen nyproducerad pellets som luktade så starkt att det nästan inte gick att vara i huset trots tvärdrag. Vet inte om detta gör att pelletsen är mjukare innan den har mognat färdigt i fabriken. Pelletsen påverkar uppstartförloppet men brännaren borde inte vara så känslig utan klara detta inom normala variationer. Jag kör med fläktspänning 100 V och mer bör man inte ha för att kyla och blåsa ut lågan i uppstarten. Jag har provat högre spänning men det har inte varit positivt.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Vad är det för fabrikat på den nya pelletsen ?
Jag har hemska problem med en leverans från Vida.

Förra och förrförra året var de superbra men denna sats är obeskrivligt dålig.
Förbränningsvärden är katastrofala, vi är två grannhus som fick samma leverans och bägge brännarna fungerar knappt med skitpelletsen.
Vi köpte några säckar Laxå för att verifiera och då fick vi skruva tillbaka brännarna till normalvärden.

Nu kör vi med ca 50% lägre fläkt än normalt för att kunna använda denna sats Vida pellets.

Mvh
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Ja det är hemskt att drabbas av dålig kvalitet på pelletsen. Glöm inte att reklamera. Det är viktigt så dålig pellets kostar problem och kostnader för leveratören men också att det blir en återkoppling så de vet och lär sig. Du har inte fuktig pellets då? Jag fick en leverans med fuktig pellets för något är sedan och den brann ju knappt och tände inte. Ta några liter som du väger och sprid ut det på braspannan. Sätt ugnen på 75 grader och låt det stå ett dygn på tork och väg igen, så ser du hur mycket vatten du fått bort. Tänk på att öppna vädringsluckan eller dörren lite så du får ut fukten. Dividera detta med vikten och multiplicera med hundra så har du det i procent. Pellets får vara max 8 % och lagrar man det i pannrummet så blir det mindre. Berätta gärna hur det går.
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Det är en Flex-A -01. Jag har satt dit reläet själv. Jag håller på och ska sätta dit ett relä även till externskruven . Jag tänker även sätta dit ett tidrelä på externskruven då det tar ca 20min för mig att få pellets till brännaren när det gått tomt.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Perund har du fått någon skillnad med reläet vad gäller tändningen? Vad använde du för relä till spiralen och var köpte du det? Låter intressant att prova.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Ulf Rasmusson skrev: Vet du om man har modifierat plåten sedan 2005?
Nej, den är inte ändrad mellan 2005-2009.

Du har inte möjligtvis för bra drag i skorstenen?, som gör att den missar uppstarten ibland ? bara en tanke...
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Jag har kollat draget och det är enligt specifikation för brännaren. Det jag tycker är konstigt är att pelletsen inte är värmepåverkad efter ett missat tändförsök och att det verkar så känsligt för kort pellets med lite spån i tändsatsen.
Skriv svar