"Kakor" i askkoppen

Skriv svar
shaft
Fröträd

"Kakor" i askkoppen

Inlägg av shaft »

Jag har vid några tillfällen haft kakor i askkoppen, hård spröd asksamling ända upp till en par centimeter tjokt. Är det det som är sintring?

Hur kan man göra för att undvika det?
Har det med draget att göra? Lufttillförsel, pelletsmängd?

Tycker mig se en minskning när jag har relativt högt drag, låg lufttillförsel & högre pelletsmängd.
Fantasi?

Har även en granne som verkar ha ganska stora problem med detta?? Är det vanligt?

Vore ju toppen med några tips.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Lyckas man hitta rätt inställning av pelletsmatning och fläkt så blir problemet inte så stort. Är det för mycket fläkt så blir förbränningen onödigt varm och då kan man uppnå asksmältningstemperaturen.

Kan bero på pelletsen också. Har pelletsen låg asksmältningstemperatur så blir det mer kakbildning. Pellets av ren gran verkar vara särskilt bra.
Viking pellets som jag kör nu är av gran och efter en vecka finns det ingenting att skrapa ur brännaren. Har aldrig varit med om det förr.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nej det är bara vanlig aska, sintring är hårt som hundan, att askan bildar kakor på rostret är inget fel och helt normalt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
shaft
Fröträd

Inlägg av shaft »

Det känns inte riktigt som "vanlig" aska, den ser ut som en riktig kaka, kan ibland ta upp hela askkoppen & den håller för att a upp i ett stycke.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Sintring eller inte såå har jag sett en del av detta och att typen av pellets klart påverkar mängden! Agrol gav tex betydligt mer än Vida som jag kör nu.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Sättet att bränna och pelletsen är helt avgörande. Kör jag underhållsfyr som på vintern och askar ur med långt intervall så blir det en svampig kaka på rosterplåten. Denna kaka stänger av en del lufthål i rosterplåten och då kan en för fet och sotande förbränning ske. Jag har under våren köpt olika pellets i säckar för att se vilken pellets som fungerar bäst. Derome gav en mycket hårdare slagg än de andra och den var också svår att få bort. Jag använder ett stämjärn. Vissa andra kunde man med dammsugaren bara suga upp det mesta. Var en spröd svampig kaka som var lätt att få bort. Utan underhållsfyr så blir det inga problem då allt förbränns och blåses bort innan nästa start. Jag kör Laxå nu i bulk och jag har fått tändproblem. Väldigt korta pellets och en hel del spån gör att det inte tänder men den förbränns bra utan slagg.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
shaft
Fröträd

Inlägg av shaft »

Nu har jag lärt mig att det går att råda bot på.
Det var på tok för hög temp i förbränningen som gick att kyla genom att tillföra MER pellets.
Jag har sakta men säkert ökat dosen & nu är detta nästan ett minne blott! Några dagar till så, kul!
Har även justerat tilluften, jag körde med på tok för mycket luft också vilket också bidrar med en hetare förbränning.
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
Skriv svar