Modern pelletspanna med förrådsberedare
-
- Stor entusiast!
Modern pelletspanna med förrådsberedare
Jag letar efter en modern panna för pellets och även helst även för ved som alternativt bränsle. Då jag har hårt vatten, 17-18 enheter, så har jag förstått att det är att föredra en förrådsberedare i pannan för tappvarmvattnet istället för värmeväxlare eller kamflänsslinga.
Med modern panna menar jag att den ska vara enkel att sota och aska ur samt att uraskning inte ska behöva ske så ofta.
När jag har kollat runt hos olika leverantörer så har jag inte hittat speciellt många moderna pelletspannor med förrådsberedare. Är det någon som har förslag på några lämpliga pannor enligt ovan?
Med modern panna menar jag att den ska vara enkel att sota och aska ur samt att uraskning inte ska behöva ske så ofta.
När jag har kollat runt hos olika leverantörer så har jag inte hittat speciellt många moderna pelletspannor med förrådsberedare. Är det någon som har förslag på några lämpliga pannor enligt ovan?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Ska du ha en modern, effektiv och lättskött pelletspanna med förrådsberedare tror jag du får leta förgäves.
Att kalka ur en kamflänsslinga vart tionde år är nog inte hela världen.
Jag har mycket hårt vatten och valde därför en panna med kamflänsslinga när den gamla böts ut. Den gamla pannan hade kamflänsslinga och lämnade fortfarande en del varmvatten fastän pannan var installerad 1964.
Att elda både ved och pellets omväxlande är ett önskemål från många.
Ved varken ska man eller får man elda utan ackumulatortank.
Vid eldning mot acktank ska pannan ha liten vattenmängd för att minska förlusterna 50-60 liter.
En pelletspanna däremot ska ha stor vattenmängd 180-200 liter för att brännaren inte ska starta så ofta.
Om jag behövde byta både brännare och panna skulle det bli en CTC Ecoflex.
Värmeväxlaren i den går väl att kalka ur och jag skulle inte göra avkall på moderniteten bara för att vattnet är hårt.
Skulle inte heller kompromissa bort verknigsgraden bara för att kunna elda ved någon gång ibland.
Är det problem med askutrymmet som gör att Nibe Attack inte fungerar bra?
Att kalka ur en kamflänsslinga vart tionde år är nog inte hela världen.
Jag har mycket hårt vatten och valde därför en panna med kamflänsslinga när den gamla böts ut. Den gamla pannan hade kamflänsslinga och lämnade fortfarande en del varmvatten fastän pannan var installerad 1964.
Att elda både ved och pellets omväxlande är ett önskemål från många.
Ved varken ska man eller får man elda utan ackumulatortank.
Vid eldning mot acktank ska pannan ha liten vattenmängd för att minska förlusterna 50-60 liter.
En pelletspanna däremot ska ha stor vattenmängd 180-200 liter för att brännaren inte ska starta så ofta.
Om jag behövde byta både brännare och panna skulle det bli en CTC Ecoflex.
Värmeväxlaren i den går väl att kalka ur och jag skulle inte göra avkall på moderniteten bara för att vattnet är hårt.
Skulle inte heller kompromissa bort verknigsgraden bara för att kunna elda ved någon gång ibland.
Är det problem med askutrymmet som gör att Nibe Attack inte fungerar bra?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
Torsten,
Ja, det är ett litet askutrymme. h=230 x b=250 x dj=450. Körde i höstas med min numera avstängda Sverigebrännare och fick aska ur efter 12-14 säckar pellets. Sedan är det inte heller så lätt att sota "tuberna" då man måste gå in genom sotröret uppefrån.
Hur hårt vatten hade du då du använde kamflänsslinga med gott resultat? Hur rengör man kamflänsslingan?
Ja, det är ett litet askutrymme. h=230 x b=250 x dj=450. Körde i höstas med min numera avstängda Sverigebrännare och fick aska ur efter 12-14 säckar pellets. Sedan är det inte heller så lätt att sota "tuberna" då man måste gå in genom sotröret uppefrån.
Hur hårt vatten hade du då du använde kamflänsslinga med gott resultat? Hur rengör man kamflänsslingan?
Panna: CTC V20, -04
Spontant känns Värmebaronen Combimax CU som ett alternativ. I grunden gjord som självdrags vedpanna, men med inbyggd förråds VVB samt möjligheter för pellets.
Värmebaronen Biomax är en modern dubbelpanna med lite större utrymme för aska samt separata eldstäder och inbyggd förråds VVB.
Båda pannorna är enkla att sota och hantera.
Kommer för stunden inte på så mycket mer denna sena timme
Värmebaronen Biomax är en modern dubbelpanna med lite större utrymme för aska samt separata eldstäder och inbyggd förråds VVB.
Båda pannorna är enkla att sota och hantera.
Kommer för stunden inte på så mycket mer denna sena timme

Senast redigerad av Lelle den fre 24 apr, 2009 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Aska ur efter 12-14 säckar är väl rätt normalt i en oljepanna. Här kommer kranvattnet från Uppsala och det är så hårt som det kan bli, tror inte det finns hårdare.
Rensade slingan från kalk på den gamla pannan med avkalkningsmedel.
Combimax och Biomax kräver acktank för att eldas med ved och då blir pannbytet en riktigt dyr affär. Då är det lika bra att ta en Vedolux på en gång.
Rensade slingan från kalk på den gamla pannan med avkalkningsmedel.
Combimax och Biomax kräver acktank för att eldas med ved och då blir pannbytet en riktigt dyr affär. Då är det lika bra att ta en Vedolux på en gång.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
En tvåvägsventil vid in och en vid ut kanske?
Normalläge så kör man tappvatten genom och vid omställning så spolar du genom den....
/Jörgen
Normalläge så kör man tappvatten genom och vid omställning så spolar du genom den....
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Tvåvägsventil är lösningen. Sist jag gjorde det här tog jag bort anslutningarna på pannan, krånglade dit nipplar och trädgårsslangar som anslöts till en borrmaskinsdriven plastpump från Jula.
Slangarna stoppades ned i en plastdunk på 20 liter med vatten och avkalkningsmedel.
Tvåvägsventil kan ju sedan kompletteras med en talsyntesstyrd väljare av tillsatsmedel. Bara öppna källardörrn och skrika "hä i badskum" eller "hä i diskmedel" så slipper man slabba med flaskor och blandningen kommer färdig ur kran.
Slangarna stoppades ned i en plastdunk på 20 liter med vatten och avkalkningsmedel.
Tvåvägsventil kan ju sedan kompletteras med en talsyntesstyrd väljare av tillsatsmedel. Bara öppna källardörrn och skrika "hä i badskum" eller "hä i diskmedel" så slipper man slabba med flaskor och blandningen kommer färdig ur kran.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
- Kontakt: