A4 Tändelement bränner sönder

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eldmästarn
Späd planta

A4 Tändelement bränner sönder

Inlägg av Eldmästarn »

Fick nyligen byta mitt tändelement som har endast 6 månader på nacken. Efter installationen märkte jag av en slump att elementet får konstant ström från styrskåpet. Någon som vet vad det kan vara för fel ? Jag har även försökt att via servicemenyn kontrollera tändtiden som enligt återförsäljarmanualen skall den vara 350sek men jag lyckas inte hitta denna parameter.
Effecta 200C, EcoTec A4, Ack 750BBS, Thermomatic ERA10, Laddomat 10, MAFA-Midi, 300kvm 1880tal
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej.

Tyvärr låter det som att styrskåpets relä "hängt sig".
Det kan hända om det blir tvärkortis.
Jag har inte bytt något styrskåp, men jag vet att det bytts några tidigare då tändsekvensen var felprogrammerad och tändelementen var felbockade så de gick sönder stup i kvarten...

Med nya bockningen och programmet 7.13.XX(17, 20, 21) fungerar det bra.

Styrskåpet som helhet kostar en del, men nog borde det gå att laga det hela.
Har du kvar garanti ska du ha ett nytt skåp.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Eldmästarn
Späd planta

Tändelement bränner sönder

Inlägg av Eldmästarn »

Hej Mats,
tack för tipset! Garantin har gått ut så jag kommer att byta reläet (135:- hos RS-component). Nu gäller det bara att ta reda på vilket av de 4 reläerna som skall bytas. I nuläget ger jag mig inte på programmet då brännaren har gått fint under 4 år.
Frågade min lokala EcoTec-tekniker men det enda han kan erbjuda är en utbytesenhet för 1/2 nypriset.
Effecta 200C, EcoTec A4, Ack 750BBS, Thermomatic ERA10, Laddomat 10, MAFA-Midi, 300kvm 1880tal
Eldmästarn
Späd planta

Re: Tändelement bränner sönder

Inlägg av Eldmästarn »

har bytt relä och allt är i sin ordning igen. Kostnad: 135:- plus frakt i stället för en komplett utbytesenhet . :D
Skriv svar