Inköpsförening pellets?

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inköpsförening pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
En tanke som slagit mig är att vi idag är många som eldar pellets och vi är alla utsatta för en skenande prissättning och varierande, dålig kvalitet. Varför inte starta en inköpsförening som tecknar ramavtal med någon stor rikstäckande eller områdestäckande leverantör, så att vi kan ha lite mer påverkan på pris och kvalitet. Någon här som har insikt i vad de större förbrukarna typ kommuner betalar för sin pellets? Detta borde vara vårt målpris. Är skillnaden säg 1000 kr/ton så har vi ju alla mycket att spara per år och vi blir också en maktfaktor som kan påverka. Vad tycker ni?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Förslag är bra och intressant. Har för mig att det varit uppe tidigare och var intressant då med men det stupade nog på att alla ville vara med men ingen ville/orkade "dra" i det hela........ :cry: plus att vi tyvärr är utspridda över hela landet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

kan va nåt....jag kan tänka mig att diskutera. Dock tror jag inte att man kan komma så billigt undan som 1000:- Jag finns 10 minuter från dig...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Frågan har varit uppe tidigare. Det faller på att det inte finns någon lämplig organisationsform.

Kontentan av förra diskussionen var att:
Som ideell förening fungerar det inte eftersom den som står som ansvarig riskerar att få skatta även om verksamheten sker utan något vinstsyfte alls.

Kooperativ förening räknas som vanligt företag och där kommer man inte undan att skatta för det som man tjänar.

Kooperativ verksamhet har väl dessutom i Sverige räknats som subversiv kommunism och stöld från företagen ända sedan de dagar då Carl Bildt skanderade "bomba Hanoi" på Stockholms gator.

I Danmark däremot har man t.ex. kooperativ pelletsuphandling men där är väl det politiska läget betydligt mindre hysteriskt.

Enklaste sättet är kanske att 4-5 pelletseldare på samma ort beställer en 24 tons lastbil med pellets från baltikum eller Polen och ordnar med lastmaskin som lastar av pallarna på ett ställe för senare fördelning.

Förhoppningsvis kommer storförbrukare också att få känna av pelletsbristen när deras leveransavtal nu går ut och nya avtal ska förhandlas fram. Att elda med pellets i flispannan kan ju bara vara lönsamt så länge pelletsen är bilig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

I samhället jag kommer från har dom gått ihop så dom får gemensamhetsavtal, Det gör några hundra/ton..
Ska man tro av vad priset ligger enligt energimyndighetens senaste test gör det 300:-/ton..

Nu är dom nog ca 70 st o förhandlar avtal om ca 400 ton pellets/år
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag hade nog också tänkt mig något liknande. Inte så formellt rätt att man skulle lyfta moms och så utan mer att man är många som går till en tillverkare eller leverantör och får ett bättre pris då man förhandlar om många hundra ton. Det är ju ca 15 brukare och så har man hundra ton per år. Någon leverantör med stort leveransområde så blir vi snabbt många. Ta de bilklubbar som finns det ger ju medlemmarna en tio femton procent i rabatt på reservdelarna och det är bara att säga att man tillhör klubben så det borde inte vara så svårt att få det att fungera. Eller?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Går det att lösa informellt så är det en bra lösning. Men hur många leverantörer är villiga att sälja billigare om de ändå måste joxa med 20-30 olika fakturor till lika många kunder?

Här lite skrivet om riskerna för skattesmäll. Var visst skriver något i Nyteknik och Svd också.
http://www.viivilla.se/Miljo/Kronika/Ut ... kande.aspx
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
LW
Prima virke

Inlägg av LW »

Låter intressant. Jag är med om det bildas något.
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Skriv svar