Pelletspanna eller annan lösning?

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!

Pelletspanna eller annan lösning?

Inlägg av johansjostrand »

Ett 1 1/2 plans tegelhus från 1965 på ca 120 m2 ska inhandlas inom överskådlig tid. Nuvarande Gustavsbergspanna med årsförbrukning av närmare 3,5 - 4m3 olja är det första som ska sparkas långt ut ur huset vid överlåtelse. Värmen rusar rakt ut i skorstenen...
Vinden ska isoleras ordentligt alla fönster planeras att bytas mot nya energieffektiva sådana. Fast mest av optiska själ...

Däremot är jag något oviss om vilken typ av uppvärmning som ska råda. Min egen uppskattning är att husets värmebehov kommer att hamna på ca 20000 kW /år Jag har några planer liggande i bakhuvudet...

Baxi multiheat + Elberedare sommartid.

Thermia biomatic 20+ + Elberedare sommartid.

Begagnad modern oljepanna + Luft/Luft värmepump + Elberedare sommartid.

Jag gillar baxipannans kontruktion och kvalité.
Jag gillar Thermias funktioner och GODA RYKTE!
Jag gillar den goa fuktionen med kylning sommartid som en L/L pump erbjuder. Huset har hyffsat öppen planlösning på bottenvåningen, så spridning är nog inget problem. Dessutom har jag 20% rabbat på oljepriset...
Huset ligger i småland.
Vad hade ni valt? Jag tror att investeringskostnaden blir någorlunda lika vilken lösning som än väljs. Kanske något billigare för Olja/VP lösningen. Ev kan rörarbetet ordnas "taxfree"...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur länge får du 20% på oljan? Vad kostar elen om några år?
Jag skulle ha valt något av pellets altenativen!
Jag tycker baxin verkar rejäl.Ta den :-)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Kjell Johansson
Frö

Uppvärmningsval

Inlägg av Kjell Johansson »

Hej!

Jag tycker du skall gå på Baxi Multiheat+Elberedare.

Har kört detta upplägg själv i snart två år utan problem.

Satsa inte på pelletsbrännare(Hobby eldning) det verkar bara vara problem med
Se alla inlägg på detta forumet.
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Angående pelletsbrännare,så är det många med mej som kört åratal,utan minsta driftstörning.Jag har Iwabo,men skulle nog köpa en Thermia idag,på grund av längre intervall mellan rengöringarna.Däremot kan knappast Thermian vara driftsäkrare än min gamla Iwabo.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jaså de blev hus byte för dej Johan??

Oljan betalar du väl exkl moms så den ligger väl på ca 7:-/liter idag hur mycket olja tror du det kommer att gå när du även har L/L VP??

Har en kompis som har åkeri som nu börjat elda med pellets för att det blir billigare än olja + att olje o el priserna lär stiga..

Läste (tror det va på äfab) att pellets priserna nog inte kunde stiga så mycket eftersom att vi tydligen redan har högsta priset i europa el om de till o med va världen.. Så då blir det bara ökad import o de tjänar knappast våra pellets fabriker på men därimot vi kunder.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur går det?Har du bestämt dig?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
johansjostrand
Lärjunge!

Andreas Hansson skrev:Hur går det?Har du bestämt dig?
Nä... Jag gillar båda pannorna. Men Thermian är ju överöst med finesser... Fast å andra sidan ska ju Multiheaten komma i en en ny utgåva också, enligt Baxis säljare. Men när vet man ju inte... Den kan ju vara kul att vänta på... Men jag har ju ett tag på mig att fundera... Huset ska inte överlåtas än på länge...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
PeeWe
Späd planta

Inlägg av PeeWe »

Verkar klokt att avakta, Kommer Nytt från annan fabrikant också, med totallösning som gör = 0 tim, i pannrummet. :lol:
Är *Päsare* vilket då är ett utdöende yrke! Men Ni som minns Kroblom/ÅsaNisse Lilla Fridolf, Ni vet vad en päsare är :-)
johansjostrand
Lärjunge!

PeeWe skrev:Kommer Nytt från annan fabrikant också, med totallösning som gör = 0 tim, i pannrummet.
Hmm... Nyfiken! Berätta mer...
Är *Päsare* vilket då är ett utdöende yrke! Men Ni som minns Kroblom/ÅsaNisse Lilla Fridolf, Ni vet vad en päsare är
Jag är då också en päsare i allra högsta grad! Mycket trevlig titel...
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Satsa på Thermian köpte en själv i vintras o den bara går o går 8) .
men varför elberedare kör på pelletsen i stället.
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar