Neuova Pellets.

Skriv svar
bob77
Frö

Neuova Pellets.

Inlägg av bob77 »

Hej! Har eldat med pellets i snart 5 år och alltid kört med Neuova. För ca en månad sedan fick jag rök i pannrumet genom pellets tunnan. Bytte då "vingar" på slussen och fick ju betydligt mindre rök, fast inte helt borta. Såg att det var många stora klumpar i brännkoppen( "sintringar").
Sedan jag rengjort brännkoppen fungerade det utan problev i ca 4 dagar, sedan börgade det att ryka igen! Sotaren var hemma och sa att det var bra drag i skorstenen. En Rörmokare/Tekniker var hemma och hittade inget fel, men menade att det var mörk pellets? kanske med sand eller något annat skräp som ger stora sintringar?. Har kört i ca 4 veckor nu och sota var 3e dag :( Nu är den gamla pelletsen slut och den nya som jag hällde i var betydligt ljusare(kutter spån pellets?). Så nu får vi se hur det ser ut i brännkoppen om några dagar. Kanske var det ett Måndagsexemplar av pellets-pall jag fick förra gången?
Thermia BeQuem -04
Exonom panna -64
75m2+75m2 källare
Neuova pellets.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Med nuvarande spånbristen för tillverkarna finns det stor risk att pelletskvaliten försämras eftersom man drygar ut råvaran med sämre ex river ned grenar och massaved. Energiinehållet är väl lika bra men mer jord/sand ger mer slagg i brännare. Enda trösten är att sand sliter på tillverkarens utrustning också så det ligger i deras egenintresse att undvika få med för mycket skräp. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Min senaste leverans av Neova (Feb 2008) var också ganska mörk men jag trodde det berodde på bark eller så.
Men inga problem, samma inställningar och samma resultat som tidigare.
Ingen sintring, rostret får vid sotningsdags 2 svängar med stålborsten och blir helt rent.
Kanske var det ett måndagsexemplar du fick.

Men det är ju skrämmande om en leverans plötsligt skapar sådana problem speciellt om man har ett antal ton hemma. Det borde gå att reklamera men då måste man förmodligen bevisa att det beror på sviktande pelletskvalitet. Jag skulle bli skitsur! :(

På Neovas säckar anges askans smältpunkt till "högre eller lika med" 1 400 °C
I Europastandarden finns ingen rekommendation för askasmältpunkt.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar