Det var fläkten som "brunnit", jag kopplade bort den och bytte säkring på kortet och då funkade tändelementet och matningen.
Hoppas att fläktstyrningen funkar när jag bytt fläkt.
Hjälp; Brännaren funkar inte!
Sådärja, nu funkar det!
Fick ny fläkt på garantin (via återförsäljare/Ariterm...).
Jag bytte fläkt och säkring och nu funkar brännaren.
Så lärdommar...
- När brännaren fastnar i läget "tänder"(halvsnabb blink), så har troligen säkringen gått på kortet (1.6A trög finsäkring).
- I så fall kolla tändelement, fläkt och matning (alla dessa går på 230Volt via säkringen).
- Matning; koppla ihop huvudströmkabeln med motor (ska skruva...)
- Tändelement bör ha en resistans på cirka 120 Ohm.
- Fläkt; har normalt nära noll Ohm resistans på spole och oändligt mot jord, resistansen ändras om man snurrar på den... induktans... alt. koppla fläkten till 230 volt via "sockerbit" eller liknande (kan vara bra att tänka på säkringen på 230 Volt då....om kortis).
Fick ny fläkt på garantin (via återförsäljare/Ariterm...).
Jag bytte fläkt och säkring och nu funkar brännaren.
Så lärdommar...
- När brännaren fastnar i läget "tänder"(halvsnabb blink), så har troligen säkringen gått på kortet (1.6A trög finsäkring).
- I så fall kolla tändelement, fläkt och matning (alla dessa går på 230Volt via säkringen).
- Matning; koppla ihop huvudströmkabeln med motor (ska skruva...)
- Tändelement bör ha en resistans på cirka 120 Ohm.
- Fläkt; har normalt nära noll Ohm resistans på spole och oändligt mot jord, resistansen ändras om man snurrar på den... induktans... alt. koppla fläkten till 230 volt via "sockerbit" eller liknande (kan vara bra att tänka på säkringen på 230 Volt då....om kortis).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.