Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Solenergin tog plötsligt i veckan en väldig fart. Från att jag började sätta upp två paneler i slutet av augusti 2008 tills förra veckan hade jag aldrig fått över 61° i min 750 l tank trots 6 paneler klara i februari. Men nu efter en kanonfin soldag hade jag plötsligt 82°C i hela tanken. Dagen efter fick jag tvätta båda bilarna med varmvatten för att tanken ej skulle koka och sen tappade jag upp halva badkaret med 60° vatten när jag skulle ut på jobb ...

Nu måste jag koppla in solvärmen på värmesystemet och/eller bergborran ... hm, hur gör man det på bästa sätt ... Vi hörs!
Senast redigerad av Johan_F den fre 20 mar, 2009 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Medelvärdet för de sänaste 4 dagarna är på över 15kWh, högsta sedan juli-08.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Johan_F skrev:Solenergin tog plötsligt i veckan en väldig fart. Från att jag började sätta upp två paneler i slutet av augusti 2008 tills förra veckan hade jag aldrig fått över 61° i min 750 l tank trots 6 paneler klara i februari. Men nu efter en kanonfin soldag hade jag plötsligt 82°C i hela tanken. Dagen efter fick jag tvätta båda bilarna med varmvatten för att tanken ej skulle koka och sen tappade jag upp halva badkaret med 60° vatten när jag skulle ut på jobb ...

Nu måste jag koppla in solvärmen på värmesystemet och/eller bergborran ... hm, hur gör man det på bästa sätt ... Vi hörs!
:D


Ja, du lär nog få koppla på något annat innan sommaren kommer om ni inte vill bada hela tiden :D . Jag har två 750 till mina 120 rör och det händer att de toppar och dumpar lite på de varmaste sommardagarna. Men då är ju maxtemp på magnetventilen 95-97 grader, och givaren sitter 1-2 dm över botten på teknikranken.

Jag har då en 100-107 grader på taket. Vill inte stanna av det utan jag dumpar heller lite om det behövs. Och varmt blir det. Såg att gråa skålarna jag la som isolering runt rören till styrcentralen, hade plasten krymt som krympslang på precis där det går in i reglercentralen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Just nu går solenergin alldeles utmärkt, tack!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

I alla fall ca 43-45 kWh in per dag, senaste dagarna. Räcker till o blir över för dyngnets behov av varmvatten o värme.


Kollade i morse runt 08,30 å då var det 32 grader i botten på 750L tekniktanken, 73-75 en bit över halva där mätaren sitter till värmepupstillslaget. Samt 80 grader på övre mätaren i tanken. Solstyrningen hade börjat ladda lite runt 38-40 på taket.




Så skönt ! :D




I dag skulle det bli uppåt 18 grader. Helt otroligt. Det gäller väl att njuta så länge det varar. Brukar slå tillbaka lite i April igen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Så båda tankarna håller 80° från botten till toppen innan kvällen Anders??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Någon som hjälper mig med matten?

Om man höjer 750 liter från 22 till 50 grader i hela tanken, hur många kwh har man då laddat ner?

I vilket fall var det tillräckligt för 3 personers dusch +disk.
Så tappvatten automaten fungerar bra.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Högsta avläsning i värmeväxlaren på taket igår gick den över 80 grader och tanken laddades fint ett par timmar :D
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

1,16 kWh/m3 C

28 grader x 3/4 m3 x 1.16 kWh/m3 C = 24,36 kWh med decimaler.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Sfinx skrev: 28 grader x 3/4 m3 x 1.16 kWh/m3 C = 24,36 kWh med decimaler.
Så mycket har jag aldrig fått på en dag, undrar om det är fel på mina doningar eller på min flödesmätare :scratch:
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Ska inte säga att det var exakt 28, detta var värde jag tog på tankens termometrar på morgonen, samt kvällen, utan något som helst värme uttag.

Hur som helst är jag helt nöjd, jag hade inte räknat med att tanken skulle koka bara solen blinkar till.

Jag kollade så att verkligen alla heatpipe fungerade innan montage.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det är inte bara dina värde som ligger över mina, jag ligger lågt i de flesta jämförelser. Jag har precis som du gjort uppskattningar utifrån temperaturer och fått det till att min energimätare verkar stämma någorlunda.

Men jag ska inte klaga för vi klarar oss hela sommaren nästan utan tillskott. I mitt excelark räknar jag ut ett löpande medelvärde för de senaste 4 dagarna och ligger jag bara över ca7kWh så brukar det räcka både till varmvatten och lite underhållsvärme (endast lite värme i ett värmegolv på 10m2). Jag vet inte om det är rimligt, själv tycker jag det låter lite för lite. Jag räknar med 2-3kWh förluster per dygn. Värmegolvet kanske drar 1-2kWh. Kvarvarande 2-3kWh räcker till ca 5 minuter dusch per dygn. Hmmm.... :scratch: kanske är tanken bättre isolerad än jag tror men det är ju också så att man tar kortare duschar när man känner att varmvattnet håller på att ta slut :wink:

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

7 kWh låter väldigt lite, om det är solsken en dag.
Enligt vad jag har räknat på kan jag få ut mer än 6 kW när solen skiner, så det ger ju din energi på bara en timme, ungefär.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

André skrev:Så båda tankarna håller 80° från botten till toppen innan kvällen Anders??
Nej. Eftersom vi klarar oss på en 750L dygnet om nu så låter jag bara ladda mot tekniktanken. Den brukar sluta på 70-80 grader i botten o 75-90 grader i toppen när solen går ner.

Jag kan ställa när jag vill att det ska börja ladda slavtanken, men jag har det står på över 90 grader nu. Den laddar alltså bara över om det inte skulle finnas utrymme i tekniktanken för energin som kommer in. Och den laddar tillbaka från slaven till tekniktanken om temperaturen faller under 50 grader där. När det finns lagad energi i slaven.



Alltså, det blir som med allt annat en avvägning av vad som ger bra komforttemp till varmvatten och mest energi in från taket.



Ladda lägre temp = mer kWh men inte så varm tank.

Ladda högre = losa lite kWh men får varm tank och genom att bara ladda den ena så får jag mindre energiförluster vid lagringen/hanteringen.


Någon gång hade jag tänkt mig att man skulle ta och testa anläggningen riktigt på olika sätt för att se vad som laddar in mest och hur man lagrar bäst. Men som allt annat har det haft en tendens att ej bli av, eftersom anläggningen har fungerat.


Höll på att scabbla lite med laddningstempen nu när solen kommit fram. Har legat på en inställd diff. på 6 grader över vintern, men ökade upp lite för att se om det gör någon glad. Brukar ha en tempdiff på in/ut solslinga tank på 8-10 grader när 190w pumpen går för fullt (10-12 l/m ca.). Och frågan är väl om man lika gärna kan höja tempdifferansen lite och köra lite lägre flöde på kretsen. Eller om man ska hålla låg differans o högre flöde. Har för mig rekommenderat på mina paneler var runt 7,5 l/m flöde över alla paneler. Samtidigt blir ju trögheten större ju högre temp. man vill ha från panelerna.
Senast redigerad av Anders S den tis 07 apr, 2009 07:51, redigerad totalt 4 gång.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Anders,

Du missförstod nog lite. En bra soldag med normala temperaturer i tanken kommer jag upp i 3-3,5kW och kan ibland ladda ner över 20kWh. Jag menar att det räcker med 7kWh för att täcka behovet av vv under sommaren.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar