I helgen har jag monterat det nya brännarröret och nya gaveln i svärfars brännare. För intresserade finns här några bilder och lite reaktioner:
Nya röret:

Beteckningen på sidan:

Nya gaveln:

Det nya röret är dubbelt så tjockt som det gamla, d v s 3 mm. Det är tillverkat av ett sömlöst rör i speciallegerat rostfritt stål, med beteckningen EN 10217-7 1.4835 TC, och ska tåla temperaturer upp till 1150°C. Det verkade ytterst stabilt, så det borde hålla länge.
Tydligen är det svårigheter med att svetsa i det, varför falluckans upphängning numera sitter i två borrade hål, med vridna ändar. De två svetsade stödpinnar som fanns undertill på det gamla röret är också borta. Anslutningspiggarna till gaveln är nersvarvade i tjocklek för att passa gaveln och vara möjliga att vrida.
Vid monteringen var vi tvugna att slipa lite i framkant på det yttre röret, för att få igenom det nya, tjockare röret. Men det handlar om miilimetrar.
Gaveln är fortfarande gjord i samma godstjocklek som tidigare (1,5 mm). Nytt är att det är ett nytt, större hål ovanför de små på en rad, som alltid funnits där. Detta har jag inte sett tidigare, och man kan ju fundera på orsaken. Är det möjligen så att det ska göra att lågan riktas bättre? För att få luftflödet att passera det nya, stora hålet ska en av isoleringsplattorna direkt bakom gaveln modifieras. Allt finns tydligt beskrivet i en medföljande instruktion, med bilder från VB.
Det enda märkliga vid monteringen var att vi tvingades borra ett nytt hål (mellan två befintliga) i "kransen" nertill på fallröret. "Undertill" på fallröret finns ju en stos som skall passa i gavelns överdel, och denna har fortfarande väldigt dålig passform. (Jag fick göra samma operation när jag bytte gavel på vår egen brännare tidigare).
Nytt var också en särskild liten speciell låsbricka, som ska sitta under muttern som sitter på brännarrörets undersida, som i sin tur håller fast tändelementet.