tankvatten direkt till solfångare!?
tankvatten direkt till solfångare!?
Hej!
Surfade runt efter info om solvärme och hittade då det här forumet där tydligen en stor kunskap om ämnet finns sammlad!
Jag flyttade till et hus förra hösten där det finns en kombipanna (olja/ved) med 1,1m3 acc.tank UTAN extra solvärmeslinga (2 slingor för tappvatten) Tycker att det inför varmare säsongen skulle vara lämpligt att kompletera systemet med solpaneler.
Nu till min fråga:
Hur mycket nytta gör solvärmen under den kalla årstiden? med andra ord, är det ekonomiskt försvarbart att skaffa en värmeväxlare och extra pump mm. för att kunna köra systemet vid minusgrader istället för att helt enkelt köra tankvattnet direkt till panelerna och tömma dessa när vintern närmar sig.
Har en bekant som använder detta system tillsammans med 8kvm solpanel som han byggt själv av kopparplåt och rör. Han är helt nöjd och hävdar att det är den enda vettiga lösningen.
Tacksam för svar och synpunkter
/Oscar
Surfade runt efter info om solvärme och hittade då det här forumet där tydligen en stor kunskap om ämnet finns sammlad!
Jag flyttade till et hus förra hösten där det finns en kombipanna (olja/ved) med 1,1m3 acc.tank UTAN extra solvärmeslinga (2 slingor för tappvatten) Tycker att det inför varmare säsongen skulle vara lämpligt att kompletera systemet med solpaneler.
Nu till min fråga:
Hur mycket nytta gör solvärmen under den kalla årstiden? med andra ord, är det ekonomiskt försvarbart att skaffa en värmeväxlare och extra pump mm. för att kunna köra systemet vid minusgrader istället för att helt enkelt köra tankvattnet direkt till panelerna och tömma dessa när vintern närmar sig.
Har en bekant som använder detta system tillsammans med 8kvm solpanel som han byggt själv av kopparplåt och rör. Han är helt nöjd och hävdar att det är den enda vettiga lösningen.
Tacksam för svar och synpunkter
/Oscar
nu har jag använt mina paneler nästan 1år, under december o januari laddade bara ett par tre dagar men i februari tvär vände o börja ladda nästan alla dagar inte många timmar men ändå, timmarna ökade varje månad o nu kör jag änbart på solpanelen, så min slutsats om man ändå har solpanelerna på taket då kan han lika gärna ladda om det finns energi att hemta.
Vill du ligga på taket och löda stup i kvarten så...
Naturligtvis kör man glykolblandat (motsv) året runt. Skall du värma en pool kan du möjligen ha en självtömmande historia. Nattfrost i juni eller oktober knäcker systemet ofelbart.
På vintern kan solfångarna slå igång någon timme då och då, men det stökar mest till skiktningen i tanken. Jag stänger av nov-1:a mars.
Enklaste sättet att koppla in solfångeri är med en yttre vvx, och styra in hetvattnet på olika höjd beroende på temp (tid på dagen). En solslinga i botten ger bara fesljummen tank, och alternativet med fler slingor (på olika höjd) är krångligare.
På vintern kan solfångarna slå igång någon timme då och då, men det stökar mest till skiktningen i tanken. Jag stänger av nov-1:a mars.
Enklaste sättet att koppla in solfångeri är med en yttre vvx, och styra in hetvattnet på olika höjd beroende på temp (tid på dagen). En solslinga i botten ger bara fesljummen tank, och alternativet med fler slingor (på olika höjd) är krångligare.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Prima virke
Åter till stenåldern...
Visst kan man klämma ihop vadsomhelst, och visa upp i lokalpressen att man får fram ljummet vatten en solig dag. Det är en helt annan sak att få ihop ett driftsäkert system som ger ett märkbart tillskott till husets energibalans.
Skall man få någon valuta för pengar och material skall man bygga ordentligt. Studera hur de typgodkända konstruktionerna som finns till salu är uppbyggda, läs några böcker (utgivna de senaste tio åren) så kan vi snacka sen...
Skall man få någon valuta för pengar och material skall man bygga ordentligt. Studera hur de typgodkända konstruktionerna som finns till salu är uppbyggda, läs några böcker (utgivna de senaste tio åren) så kan vi snacka sen...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Prima virke
Att bara använda beprövad teknik och inte våga frågasätta den leder knappast till att utveckla nya bättre system. Visst vill man ha en väldokumenterad anläggning med hög driftsäkerhet är det inget fel att välja en p-märkt anläggning, men att man inte skulle kuna bygga en sofångaranläggning som ger ett märkbart energitillskott med andra tekniker än de beprövade är knappast troligt. Jag har läst ett antal av det böcker som givits ut de senare åren samt ett antal forskningsrapporter om uppvärmning av småhus och då särskilt solfångare och bioenergi . Jag har då blivit övertygad om att alla system har sina för och nackdelar. Att hitta lösningar på problem är i mitt tycke mer konstruktivt än att direkt klassa lösingen som skit.
/Classe
/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
inte alla
Det är inte alla som tycker så
.
Jag själv ...tycker så men man får ju vara beredd på mothugg då.
Effektiviteten vår/höst är ju det man vill åt med "bättre" grejer...
Mitt i sommarsolen går det ju med nästan vad som helst å värma vatten

Jag själv ...tycker så men man får ju vara beredd på mothugg då.
Effektiviteten vår/höst är ju det man vill åt med "bättre" grejer...
Mitt i sommarsolen går det ju med nästan vad som helst å värma vatten

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Glykol
Vet inte riktigt vad den glykolblandning som används i solkretsen kostar, men det skulle ju fungera att ha glykol i hela ackvolymen. Kan vara en dyr lösning som sagt, men VVX, pump, kopplingsmaterial och elkostnader blir också pengar tillslut.
Jag tycker inte din idé är så dum, man måste bara väga för- och nackdelar ordentligt. Lyssna inte på nedklankande negativa kommentarer utan riktiga argument. Gör nåt bra, billigt och driftsäkert och var nöjd med det.
Jag tycker inte din idé är så dum, man måste bara väga för- och nackdelar ordentligt. Lyssna inte på nedklankande negativa kommentarer utan riktiga argument. Gör nåt bra, billigt och driftsäkert och var nöjd med det.
-
- Prima virke