miljögodkännande?
miljögodkännande?
Om jag skulle köpa en begagnad vattenmantlad kökspanna och koppla till acktank, vad kan kommunen ställa för krav på pannan då jag bor i en mindre tätort? Skorsten och värmepanna med pellets finns i källaren ansluten till en annan pipa i skorstenen, enligt sotaren är det lugnt om han bara får kolla lite på pipan. Något "miljögodkännande" kan jag inte hitta på SP's hemsida, inte ens på den utrustning jag har i källaren nu...letar jag på fel sida?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
-
- Pannrumshärskare!
Om grannen klagar är det du som måste bevisa att den uppfyller Boverkets utsläppskrav,som står att läsa i Boverkets byggregler BBR, BFS 1993:57 med ändringar till och med 2006:22. I avsnitt 6:74 "Förbränningsgaser" finner du de föreskrifter du söker. I tabell 6:741 finns utsläppskraven dels för anordningar med manuell bränsletillförsel (oftast ved) och dels för anordningar med automatisk bränsletillförsel (oftast pellets).
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Nja.Det är bättre att du läser Olle45s "skola för överförbränningspannor" så slipper du ha med grannar att göra!Abbe skrev:Men då ska alltså alla installationer vara testade för att svart på vitt visa vilka utsläpp de ger?

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
-
- Pannrumshärskare!
Nja det skulle ju vara ett sätt för dig att undvika eldningsförbudAbbe skrev:Men då ska alltså alla installationer vara testade för att svart på vitt visa vilka utsläpp de ger?
Men det är ju inte särskilt troligt att det kommer hända.
Vi nybyggen måste man klara boverkets utsläppskrav,Spelar ingen roll om man bor mitt i skogen.Det undantaget är bortaget nu
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Det Hansson igentligen menade var att din panna inte behöver vara utrustad med en grön svan,om du ända bara bor uti skogen utan grannar som kan klaga .
ps skoja bara lite Hansson.... 

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Men skulle mitt lilla projekt kunna klassas som "nybygge", alltså en ny installation då det inte har stått någon kökspis/panna på denna plats på mångar år (ursprungligen i huset gjorde det det. Det ligger en fin gammal sten infattad i golvet efter att år av ny golvbeläggning tagits bort)? Jag skulle som sagt vilja få tag i tex en Parca-panna och koppla till acktank utan att kommunen sen kommer och pekar finger...
mvh
mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
-
- Pannrumshärskare!
Nej, Ja tror inte då får några problem.Man får ringa o snacka med sotarn,o se hur det låter?Dom brukar va medgörliga efter en stund när dom inser att man kan lite om vedeldning o hur man ska elda.Har du sen redan murstock o det redan brinner så är det oftast inga problem.