Hjälp; Brännaren funkar inte!
Hjälp; Brännaren funkar inte!
Hej,
I morse hände det, det "lös rött" och brännaren hade stannat.
Jag rensade brännaren och "botade om", varpå det klickar till som det brukar när tändelementet ska starta, sedan händer inget mer!
Tändelementet tänder ej (verkar ej strömsatt), varken matning eller fläkt startar (även om jag väntar).
Enda friskhetstecken är att fullfartslampan blinkar grönt (halv snabbt).
Vad kan vara felet??
- Flamvakt? tror den att det brinner? (Mätvärde?)
- Tempgivare? (tror att pannan är varm?)
- Kretskort?
Förslag?
Snälla!?
I morse hände det, det "lös rött" och brännaren hade stannat.
Jag rensade brännaren och "botade om", varpå det klickar till som det brukar när tändelementet ska starta, sedan händer inget mer!
Tändelementet tänder ej (verkar ej strömsatt), varken matning eller fläkt startar (även om jag väntar).
Enda friskhetstecken är att fullfartslampan blinkar grönt (halv snabbt).
Vad kan vara felet??
- Flamvakt? tror den att det brinner? (Mätvärde?)
- Tempgivare? (tror att pannan är varm?)
- Kretskort?
Förslag?
Snälla!?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Flamvakten ska ligga runt 3 V vid drift och utan eld klart högre. Har du över 4,5 V konstant så ska brännaren slå av.
Om du har dålig kontakt på tempgivaren borde den väl göra att du kör för länge, inte att den inte startar. Möjligen om du justerat in brännaren med dålig kontakt och nu har bra....
Med halvsnabb blink, menar du då den blinkning som brukar komma i o med att tändelementet är på värmning eller den som brukar vara när allt är i rätt temp?
Jag minns inte hur mycket överhettningsskyddet brukar stänga av, så börja med att kolla om det löst ut.
/NRG
Om du har dålig kontakt på tempgivaren borde den väl göra att du kör för länge, inte att den inte startar. Möjligen om du justerat in brännaren med dålig kontakt och nu har bra....
Med halvsnabb blink, menar du då den blinkning som brukar komma i o med att tändelementet är på värmning eller den som brukar vara när allt är i rätt temp?
Jag minns inte hur mycket överhettningsskyddet brukar stänga av, så börja med att kolla om det löst ut.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
När du ändå är på G med brännaren ta isär och rengör mellan rören och kolla även status på tändelementet med ögonen också...Gör en helcheck
helt enkelt...
Mvh
helt enkelt...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hej,
Det är inte överhettningsskyddet som slagit till, då har man ingen som helst ström till brännaren.
Jag har mätt upp flamvakten och den verkar funka, 4.9 Volt i mörker och under tre när jag lyser med ficklampan.
Tändelementet är på 120 ohm, men det finns ingen spänning där...
Den gröna dioden blinkar som om den väntar på tändelementet ska bli varmt.
Jag tror att något på kretskortet är kaputt...
Någon som vet vilken spänning som är rimlig över tempgivaren?
Det är inte överhettningsskyddet som slagit till, då har man ingen som helst ström till brännaren.
Jag har mätt upp flamvakten och den verkar funka, 4.9 Volt i mörker och under tre när jag lyser med ficklampan.
Tändelementet är på 120 ohm, men det finns ingen spänning där...
Den gröna dioden blinkar som om den väntar på tändelementet ska bli varmt.
Jag tror att något på kretskortet är kaputt...

Någon som vet vilken spänning som är rimlig över tempgivaren?
Är det en triac som ger ström till tändelemntet så finns det hopp.
Skaffa en triac med samma eller bättre spec. och löd dit.
Finns bra chans att det lyckas. Är det inte triacen så är det fel på något som styr triacen och då blir det värre.
Har du inte tennsug, temperaturreglerad lödkolv och allt det där så klipp av benen på den gamla triacen (om det nu är en modell med ben) och löd dit den nya på de bitar som blir kvar.
Skaffa en triac med samma eller bättre spec. och löd dit.
Finns bra chans att det lyckas. Är det inte triacen så är det fel på något som styr triacen och då blir det värre.
Har du inte tennsug, temperaturreglerad lödkolv och allt det där så klipp av benen på den gamla triacen (om det nu är en modell med ben) och löd dit den nya på de bitar som blir kvar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Elschema finns på sid 5.
http://www.ariterm.se/filer/PX21Anv_SE_080523.pdf
http://www.ariterm.se/filer/PX21Anv_SE_080523.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
På min pellex är triac'en ingjuten i en modul. Svårt att bara byta triacen. Man får tälja sig in. Man vet säkert inte spec på modulen heller. Så jag bytte hela ca 600Kr ny. Fastän jag kan löda och har en del triacs hemma.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... kabel.html
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... kabel.html
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ang. triac, jag har en nyare KMP PX21, där tror jag tändelementet styrs av ett relä.
Sedan styrs ju fläkt och matning också med 230 Volt.
Någon som vet hur lång garanti man har på kretskortet? i manualen antyds att "övrigt" har fyra års garanti.
Sedan styrs ju fläkt och matning också med 230 Volt.
Någon som vet hur lång garanti man har på kretskortet? i manualen antyds att "övrigt" har fyra års garanti.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/pell ... are-2.html Klicka på PX21 bilden. Där syns en triacmodul till höger om transformatorn. Men du kanske har ännu nyare. På min gamla pellex sitter triacmodulen på andra sidan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Garanti 4 år brännarinstallatör ..2 år annars
Har du kollat tändelementet kan göra så det blir kortis.som sagt .
Mvh
Har du kollat tändelementet kan göra så det blir kortis.som sagt .

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd