Brännarproblem ECOTEC A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Peo123456
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 jan, 2009 23:20
Ort: Älmhult

Brännarproblem ECOTEC A3

Inlägg av Peo123456 »

Har en pelletsbrännare EcoTec A3 ca 6 år gammal. I januari började den stanna och resultatet blev till sist att styrkretsen byttes plus att jag passade på att byta slussvingarna.
Nu har den dock börjat krångla igen.
Igår när jag kom hem hade den stannat och indikerade då att externmatningen inte funkade. Det var en del pellets upp i själva matarslangen men det beror väl på att den tömt sej.Jag slog av och på med strömbrytaren och den startade och gick hela kvällen utan problem men någon gång inatt stannade den igen. Då jag kom ut på morgonen signalerades samma fel igen men igen pellets hade backats ut. Däremot så verkade det som om själva motorn stod i ett läge där den stod still och brummade. Så snart jag petade till den lilla kylfläkten så startade den igen. Då gick den ungefär 2-3 timmar och därefter samma visa igen dvs tömd brännare.
Vad jag kan bedöma (har dock inte tömt mitt externförråd på pellets) så verkar det komma tillräckligt med pellets från skruven även om brännaren signalerar detta fel.

Har kollat alla givare och de verkar vara ok.

Någon som har något bra tips om vad mer man kan kolla? Det händer ju alltid när det är kväll och nästan helg så det är vårt att få tag på någon reparatör.

Mvh

Peo
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Hej Peo! Brännaren backar inte, för mig låter det som att nivågivarna är felet, den matar internförrådet så fullt att motorn inte orkar dra runt slussen. 6 år, då kan det vara lagom att låta se över den hos åf, lagret till internskruven kanske är dåligt. inga stora grejor men det måste göras. Nivågivarna är lätta att byta men det finns två sorter, kolla vilka du har och beställ, lycka till!
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Om motorn till internskruven brummar och startar om man pillar på lilla fläkten, då ligger troligen felet i trög internskruv. Jag har råkat ut för detta och lösningen var att göra rent brännarkoppen från sot, koks och aska.

Sedan orkade motorn driva internskruven osv som vanligt.

Hoppas det hjälper
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Om du plockar bort kedjan och försöker vrida internskruven med handen, går den trögt då? Det kan ju vara så att den börjar bli nedsliten... det kanske inte är så mycket skruv kvar framme vid brännkoppen och då kan den bli riktigt trög... min skruv byttes när brännaren var 9 år... men det kan säkert variera..
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Peo123456
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 jan, 2009 23:20
Ort: Älmhult

Inlägg av Peo123456 »

Hej

Stort tack för alla tips.

Jag har nu plockat isär motorn för att kolla att där fanns fett samt att allt gick lätt och det gjorde det.
Tog även bort internskruven och gjorde rent i röret mm så att den också gick lätt.
Allt verkar fungera men så helt plötsligt ställer sej motorn i ett mellanläge dvs den står bara och darrar och verkar inte veta vilket håll den ska snurra. När man då petar till den så får den fart och så går det ett tag igen,alltifrån några minuter till några timmar innan det händer igen.

Är det motorn som är kass eller kan man kolla något mer? Såg att en motor kostar ca 2000:- och den motorn som jag har nu är bara 4 år gammal så man vill ju så att säga inte chansa.

Mvh

Peo
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

En enfasmotor med darr brukar innebära att kondensatorn till motorn har gått sönder.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Dom brukar hålla betydligt längre, har du kollat lagret till skruven. Om det nu är så illa att det är motorn så finns en firma som heter Pellkam (vebshop) som säljer motorn (tror den är identisk med ecotecs) för 1400:-. Han har snabb leverans mot postförskott. Hoppas det löser sig!
Peo123456
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 jan, 2009 23:20
Ort: Älmhult

Inlägg av Peo123456 »

Hej

Jag har bytt lagret till internskruven så det ska funka. Jag funderar däremot om det skulle kunna vara kondensatorn - är det den som sitter uppe i själva skåpet?

För tillfället så går brännaren så det ska bli spännande och se om den stannar i natt!!!

Mvh

Peo
Skriv svar